• Snelheid
  • Fun

• Er zijn maar 500 stuks!

Prijs: € 1195

Vienna Acoustics Haydn Jubilee

First impressions

Deze monitors zijn niet moeilijk aan te drijven (88db gevoeligheid ) en dat is een plus in ons boek. Maar met de Keces E40 gaat het niet zo goed. Deze kleine krachtpatser versterkt de bastonen zodanig dat de weergave te opdringerig wordt. De Haydn Jubilee produceert uit zichzelf al heel wat punchy laag waardoor het ‘too much of a good thing’ wordt. Een Rega Brio zal vermoedelijk ook niet goed werken. De Audiolab 6000A lijkt ons een betere kandidaat omdat die erg lineair is over de hele lijn.

We drukken op play en laten onze gevarieerde playlist los op de Haydn Jubilee. De muziek komt mooi los met een realistische soundstage tussen de speakers. De sweetspot is ruim en we horen enorm veel detail. Dit zijn snelle monitors die erg veel inzicht geven in de opname. Er is een hoge dosis energie en fun aanwezig met een strak laag vol impact.

Dynamiek is eerder beperkt bij deze compacte monitor en er is uiteraard niet zoveel power aanwezig. Maar de muziek komt zo moeiteloos, gemakkelijk, vanzelfsprekend door dat elk genre uitstekend klinkt. Mindere opnames worden niet fraaier gemaakt maar scherp wordt het nooit. We genieten van de zuivere weergave en hebben moeite om stil te zitten. Deze monitors spelen vol lef en passie en zijn zeker geen muurbloempjes. Ze staan altijd klaar om een feestje te houden.

We beginnen met het nieuwe solo-album “Tussen de regels” van Henny Vrienten. Het nummer ‘Karnemelk met bitterkoekjes’ wordt momenteel vaak gespeeld maar er staan wel meer pareltjes op de plaat. Door de Haydn Jubilee horen we goed alle nuances in de stem van deze inmiddels 71-jarige legende. Het licht raspende aspect, de ademhalingen tussendoor en vooral het timbre. Het prachtige nummer Carnaval is daar het beste voorbeeld van. De stem staat mooi centraal en de rijke begeleiding klinkt sprankelend waardoor het nummer één groot feest wordt.

We halen “Soundmirrors” van Coldcut uit de kast en het is alsof we dit album voor het eerst horen. Zo fris en spetterend en vooral zo open en helder. Voordien was het een hele opdracht om het hele album te doorploegen maar nu zit het album erop voor we er erg in hebben. Het wordt nooit een samengeperst boeltje en door de snelheid benadert de Haydn Jubilee de perfectie. De manier waarop deze monitor de muziek organiseert en overzichtelijk houdt is één van zijn grootste troeven.

Alle elementen worden vakkundig uit elkaar gehaald en komen als een coherent geheel terug samen. Dit is geen kale monitor want wat een prachtig, strak laag komt er uit deze kleine kastjes. Met heel wat punch en voldoende impact zodat we eigenlijk niets missen. De kleine driver blijft verrassend stabiel en verhardt nauwelijks als we de kraan opendraaien maar een grote ruimte zal hij wel niet kunnen vullen.

Vrouwelijke vocals komen deze keer van Vagabon, het alter ego van Laetitia Tamko, een Kameroense multi-instrumentaliste die al een tijdje in New-York woont en werkt. De MQA stream van het gelijknamige album klinkt uitstekend en doet haar prachtige stem mooi uitkomen. Deze opname is best pittig maar het klinkt nooit scherp of agressief. Tegelijkertijd wordt er niets verbloemd of verzacht. In onze eerder frisse ruimte is het soms wat opletten maar de Haydn Jubilee is ‘smooth as butter’. Alles klinkt gewoon zo … juist. Beter kunnen we het eigenlijk niet omschrijven.

Natuurlijk hebben we ook klassieke muziek gespeeld, hoe kunnen we ook anders met een luidspreker die genoemd is naar een grootmeester. En hoewel we geen specialist zijn in het genre luisteren we in de wagen wel steeds naar Klara om nieuwe muziek te ontdekken. We houden dan ook meer van de kamermuziek van Schubert dan van Haydn en spelen zijn adagio voor octet in Fa groot voor strijkkwartet, fagot, hoorn, klarinet en contrabas. Hier vallen vooral de rijke klankkleuren en het intimistisch karakter van de muziek op.

Groot orchestraal werk en zware metal gaan minder goed. Daar moet je echt wel een grotere speaker voor hebben. Hoewel de Remaster van Megadeths “Countdown to extinction” heerlijk strak en snel klinkt maar wel met beperkte dynamiek en power voor de echte liefhebber. Een kleine luidspreker heeft uiteraard altijd zijn beperkingen.