Home Review Tubulus Power Cable

Review Tubulus Power Cable

17

Voordelen

  • Degelijk, degelijk, degelijk!
  • Zeer netjes afgewerkt
  • Softe presentatie

Nadelen

  • Wat stugge kabels met grote buigradius
  • Geen CE keur

Prijs: € 349

Afwerking
Sound
Prijs
Tubulus Power Cable

Aan de slag!

Inhoud

Benieuwd naar de eigenschappen van de Power Cable V3 we deze aan op een Ohmse load van 1000 Watt en laten we hem minimaal 6 uur inbranden. Volgens de handleiding is enkele uren in gebruik voldoende voor de kabel om tot hun recht te komen, dus dat zit wel goed.

De Power Cable steken we aan de ene kant van het snoer in een vrij stopcontact gestoken en aan de andere kant in de net aansluiting van de Bryston 4BSST2. Uiteraard testen we eerst of de fase op de juiste plek zit. De tweede Power Cable V3 steken we in de geschakelde voeding van de Wadia 121 DAC. De Raspberry Pi, die op een eigen accu draait, laten we zoals hij is.

Na een uurtje warmdraaien van de versterker zetten we het nummer “Hollow” van Björk uit het album “Bastards” op. Wat meteen opvalt, is een stevig basfundament met voldoende sub laag. Het hoog is een “tad” up front maar wel voorzien van voldoende micro detail. De soundstage verandert ook een beetje, zij het subtiel: het geluidsbeeld wordt wat breder.

Vervolgens zetten we “Baby Can I Hold You” van Tracy Chapman op uit het album Tracy Chapman. Frappant is dat de compacte en akoestisch redelijk dode ruimte waarin de opname is gemaakt, ook weer ietsjes  breder en groter wordt, maar ergens ook een tikje intimiteit kwijtraakt. Ook de plaatsing van haar stem verspringt iets naar de buitenkant. Alles heel subtiel, maar ja dat heet tweaken…

Het nummer “Chan Chan” van “The Cuban All Star Band” uit het album Dexter, Season V wordt opgezet en ook hier blijkt dat alles wat groter klinkt. Dit stoort echter niet omdat de plaatsing van de stemmen correct is en de aanslag van de Congo’s zeer natuurlijk klinkt.

Ook het nummer “Love” van Art of Noise  (12” versie “Beaten”)  passeert de revue en geeft wederom een zeer open indruk en een prettig accent op zowel het laag als het sub laag. Het hoog is een klein tikje aan de briljante kant maar dat is aan u om te beoordelen….

 

17 REACTIES

  1. Beste Jaap en Paul,
    Het stuk over het CE keurmerk daar zet ik mijn vraagtekens bij. Volgens mij is een CE keurmerk helemaal niet noodzakelijk op een power kabel. Er zijn volgens mij ook meer high end power kabels te vinden zonder CE keurmerk dan met. Bijv. op de NRG power kabels van AudioQuest staat ook geen CE keurmerk. En daar gaan er jaarlijks toch genoeg van over de toonbank.
    Ik vind het dus erg merkwaardig dat “geen CE keurmerk” bij de minpunten staat van deze review.

    • Beste daytrader,
      Dat dacht ik een tijd geleden ook, totdat een bevriende studiotechnicus een Oehlbach fasetester van nog geen acht tientjes op mijn primare A30.1 aansloot en constateerde dat de stekker hiervan in tegenfase was gestoken in de wanddoos. De impact op de soundstage en vooral ook op het mid-hoog was fenomenaal!. Ik heb de stekker nogmaals omgedraaid ter controle met als gevolg dat alles weer futloos en smal klonk, zoals voorheen. Het mooie aan dit verhaal is dat een upgrade van dit formaat, zonder moeite kan worden uitgevoerd en ook nog eens gratis is!

    • Dat heb ik een keer netjes uitgelegd gekregen: Je hebt schroevendraaiertjes waarmee je kan checken welk van de polen de fase is, het lampje in t ding gaat dan branden. De polen aan de apparaatkant van de kabels staan in een driehoek waarbij de middelste aarde is, de beide andere zijn de polen. Zorg dat je de fase telkens aan dezelfde pool hebt. Gewoon stekker van je apparaat in t stopkontakt en ff met je schroevendraaier checken of de fase bij elk apparaat de rechterpunt vh driehoekje is. Succes.

          • Beste daytrader,

            Komend uit de tijd van dos 3, OS2 warp en windows 3.11 heb ik geleerd dat standaardisatie helaas niet overal wordt doorgevoerd. Daarom sluit ik het niet uit dat fabrikanten deze draadjes intern wel eens verwisselen. Op zich geen enkel probleem. Het betreft namelijk wisselstroom waarbij plus en min 50 maal per seconde wisselen. Waar het hier om gaat is als er diverse apparaten “verkeerd om” in een stekkerdoos worden gestoken, er heel kleine spanningsverschillen tussen de verschillende massa’s van de apparaten kunnen ontstaan. Deze kleine spanningsverschillen veroorzaken weer kleine stromen die uiteindelijk het audiosignaal negatief beïnvloeden. Als de massa’s van alle apparaten hetzelfde potentiaal hebben, wordt dit probleem opgelost en klinkt een apparaat vaak hoorbaar beter. Soms maakt het echter niet uit en dan is dat weer mooi meegenomen!

          • Mij is het niet helemaal helder. Ik citeer:
            “Waar het hier om gaat is als er diverse apparaten “verkeerd om” in een stekkerdoos worden gestoken, er heel kleine spanningsverschillen tussen de verschillende massa’s van de apparaten kunnen ontstaan.”

            Er onstaan spannings verschillen omdat de kabel van anderen apparaten niet allemaal op dezelfde manier in het stopcontact zitten? Kan je (wetenschappelijk) aantonen dat dit klopt?

            Ik kan begrijpen dat sommige apparaten je stroom net vervuilen (hier zijn ook richtlijnen voor bij het ontwerpen van een product waar men zich aan moet houden). Deze storing komt vaak door snelschakelende apparaten of apparaten met een veel inductie/capaciteit die spontaan in- of uitgeschakeld worden.

            De fase van het apparaat mag dan wel vervormen, maar het wordt uiteindelijk toch gelijkgericht waardoor alles DC is en de fase niet meer relevant is.

            Bovendien, wat voor spanningen worden er dan “gegenereerd”? En hoe zou dit uberhaupt effect hebben op audio? De meeste voedingen hebben wel een PSRR van 70-80 dB en dan hebben we ook nog de PSRR van de componenten waar de voeding voor is die we daar nog bij op kunnen tellen. Ik durf haast wel te wedden dat de mechanische en elektrische noise van een luidspreker driver al meer is dan die voedings kabel die “verkeerd om” in het stopcontact zit.

          • Gelijkvormigheid. Als universeel principe. In de pas lopen. Zoals de Duitsers zeggen: Dizzzzziplin!! “Vertrauen ist gut aber Kontrolle ist besser.” Ordnung muss sein. Gewoon. Als hoger levensethos. Je wil gewoon netjes werken en er geen rotzooitje van maken. In de chaos weet je niet meer waar de fout zit en dan kan je je hele installatie alsnog op straat zetten. Gewoon omdat t je irriteert. Een beetje audiofiel is er toe in staat. Soms moet je je gewoon een beetje inleven in de ziel van de audiofiel. Zo. Dat rijmt. 🙂

          • Je moet bij alles systematisch te werk gaan. Bij testen, bij schrijven, bij bugs zoeken… Bij het upgraden van een set. Als je dat niet doet, blijf je bezig.

          • Verder is veel van wat ik meemaak bij mn installatie “beyond logic”. Al is t maar hoe je een draadje soldeert. Ik lijd misschien aan hallucinaties maar ik hoor t. Technisch geen verklaring voor te vinden. En waarom verslaat mn 99,999 rca-kabeltje alle 75 ohm interlinkjes? Leg me dat maar es uit. Zo kan ik nog wel eeven doorgaan. Het is een magisch gebeuren en dat is ‘t.

          • zeker. het gaat om de magie. het is heel bijzonder om met je oren te kijken, het mooiste vind ik die opnames waar ik dezelfde wijdsheid ervaar als wanneer ik over de reling van de boot over de aegeische zee kijk naar een eiland aan de horizon 🙂

×