Home Triple Test – Grimm LS1a – ATC SCM40A – Dutch & Dutch 8C

Triple Test – Grimm LS1a – ATC SCM40A – Dutch & Dutch 8C

13
Speakertest

Inleiding

Inhoud

Op zondag 28 maart 2021 hebben we weer een Live Test in de Artone Studio’s gehouden. We hebben drie actieve luidsprekers laten spelen: de Grimm LS1a, ATC SCM40A en de Dutch & Dutch 8C. Jazeker: een bekend trio. Maar met één groot verschil: de prijzen zijn deze keer wél gelijk. Hoe verhouden ze zich deze keer tot elkaar?

Live tests zijn altijd interessant. Het feit dat kijkers mee kunnen kijken én luisteren maakt het spannend. Een de feedback die we daarop krijgen zorgt ook weer voor nieuwe inzichten. Het laat ook altijd zien dat smaak de grootste factor is bij het uitzoeken van nieuwe spullen. De ene liefhebber wil clean geluid, de ander zoekt weer een warm bad om in te verdrinken.

We hebben eerder de onderstaande merken naast elkaar gezet. Echter toen hadden we er een trapje van gemaakt: van 12.000 tot en met 36.000 Euro. Nu kan dat wel, maar het is geen vergelijk. Nu wilden we graag eens appels met appels vergelijken. Al is en blijft het ontzettend lastig om dat écht voor elkaar te krijgen; merken hebben altijd weer een andere filosofie. En dus verschillen de mogelijkheden, opbouw, et cetera.

We zijn echter uitgekomen op de ATC SCM40A, de Grimm LS1a en de Dutch & Dutch 8C. De ATC gaat op moment van schrijven voor 8900 euro per paar, maar zal snel 9500 euro per paar gaan kosten vanwege extra heffingen door Brexit. De ATC heeft ten opzichte van de rest van het testveld ook een DAC nodig om te kunnen spelen. En dat maakt het dat deze zeker wel in het testveld past. De Grimm LS1a kost zo’n 13.000 euro en de Dutch & Dutch gaat voor 12.000 euro per paar. In feite is die het meest gunstig, want deze beschikt naast een analoge en digitale ingang ook over een ingebouwde streamer. Al moeten er nog wel een paar stands onder komen te staan.

De test opzet

Voor het samplen van de speakers hebben we het volgende gebruikt:

  • DPA 4015A microfoons
  • Grace M108 pre-amp
  • DAD A/D-converter met Dante
  • Grimm bekabeling

Als test-tracks hebben we gebruikt:

  • Een live-opname van Tim Knol
  • Jacques Loussier – Little Fuge in G Minor
  • James Taylor – Fire and Rain

Winkels met ATC

Emrikweg 25
2031 BT Haarlem, NL
Korevaarstraat 2 e-f
2311 JS Leiden, NL
Hennesweg 20
6035 AD Ospel, NL

Winkels met Dutch & Dutch

Vijlen, Noord Holland, NL

13 REACTIES

    • Ik heb 40A in mijn woonkamer staan maar nu even in mijn slaapkamer boven, die vergelijkbaar is met jouw aantal meters.

      40A is een krachtig beestje, de reflecties schieten alle kanten op, zeker in mijn slaapkamer en daar is nochtans een houten vloer, gordijnen, zachte spullen zoals een bed enz. Toch gaat het wel hoor, zeker als je niet erg hard luistert.

      In de woonkamer van +- 50 vierkante meter komt ie wel beter tot zijn recht, dan kan je hem opendraaien en blijft het redelijk goed klinken, ook al staat daar veel glas en onbedekte muren.

      Conclusie: des te kleiner de kamer, des te meer je hem moet aankleden.

      Knap dat je hem overweegt, ik vond het een zalige speaker, kracht, verfijning, geluid netjes in balans, goed voor lange luistersessies. Zoek maar eens iets beter in die prijsklasse.

      Mvg Pieter

      • Hallo Pieter, bedankt voor je reactie. Ik heb overal canvas en paneelgordijnen heb ook een laminaatvloer maar daarop een tapijt. Achter de luisterplek staat een flinke boekenkast met boeken, LP’s etc.
        Momenteel draai ik met B&w 805 d3 speakers icm chord voor/eind combinatie. Deze combinatie van speakers en versterking is erg snel, open maar ook aanwezig soms teveel aanwezig. Ik kan het volume hooguit op 3 zetten. Het is een soort van loudness effect. Het verschilt per opname oude analoge opnames gaan nog wel maar Adele bv is erg schel.

          • Dank voor je reactie, de Chord versterkercombinatie is erg goed maar ruim 20 jr oud.
            Wat wil ik nu? De gewone ATC SCM 40 met de Chord voor/eind combinatie of de actieve ATC 40A nemen met de Chord voortrap, die is gebalanceerd.

          • De actieve versies van ATC luidsprekers staan heel erg hoog aangeschreven. Veel mensen hebben al een goede versterker en kopen de passieve om die reden. Als die van jou aan vervanging toe is, zou ik niet twijfelen. De controle en snelheid van een actieve ATC, om dat te evenaren moet je een versterker van 10k kopen. Mvg Pieter

          • Ik heb destijds bewust gekozen voor de passieve ATC SCM40. Dit omdat je dan veel flexibeler bent qua versterking. Ik draai nu met een Mark Levinson 5805, Naim ndx2. Deze combinatie biedt iets wat ik niet vaak tegenkom, rust en transparantie. Je kijkt echt in het beeld, een vleugel lijkt echt fysiek aanwezig, de ATC’s verdwijnen volledig. Veel luidsprekers klinken als een soort reproductie waarbij er zoveel mogelijk detail geleverd moet worden, met deze combinatie heb ik het gevoel dat het veel meer een live ervaring benadert, je bent er bij. Nu draai ik voor 90% akoestische klassieke muziek en jazz, dat zal ook wel een rol spelen.

  1. Grimm audio is op basis van jullie tests het beste wat ik ooit heb gehoord. Als je zoals ik houdt van ultraneutrale studioklank. ATC heeft echter nog een monitor luidspreker tussen het model van vorige keer en deze van de huidige test, de ATC SCM 50A. Dat is de referentie luidspreker van ATC zowel voor hifi als voor pro audio. Deze bevat de superlinear technologie in de drivers die voor nog minder vervorming zorgt. En al hun andere technologie waaronder de actieve crossover en ingebouwde eindversterkers. Plus niet zo een grote woofer als de 100A dus sneller en coherenter. Misschien een kandidaat voor ronde 3? Of een aparte test.

    Combineer die met de ATC SCA2 voorversterker en je stopt met zoeken naar upgrades.

    Zelf heb ik de 40A en SCA2: inderdaad niet zo gedetailleerd als de Grimm maar de coherentie van ATC is fenomenaal. Zet daar de Grimm MU1 bij en je zit in de zevende hemel.

  2. Misschien wat of topic, maar n.m.m. klinken die opnames van Tim Knol alles behalve lekker. De gitaar staat er n.m.m. wel aardig op maar de zang is alsof er een deken oven de microfoon hing. Ook de verhouding stemvolume/gitaar is echt anders dan ik gewent ben.

    Kan overigens zijn dat ik meer naar livemuziek moet gaan luisteren…!

  3. De vraag waar ik nog mee zit: voor de test hebben jullie alle drie de speakers aangestuurd via dezelfde streamer en DAC en gevoed met een analoge pre-amp. Dat is helemaal te begrijpen, want dan is het startpunt gelijk.

    Nu begreep ik dat de Grimm digitale input heeft, dus je kan er direct een DAC aan hangen (?) en de D&D heeft een streamer en DAC aan boord. Als je D&D gebruikt met interne streamer, wordt het geluid dan nog heel anders? Of is de DSP dusdanig dat de input niet zoveel uitmaakt?

    En een DAC aan de Grimm in plaats van analoge input, gaat dat nog veel schelen in klankkleur?

    Sorry voor n00b vragen, maar ik ben vast niet de enige persoon die zich dit soort vragen stelt bij apparatuur ter waarde van een tweedehands auto.

    • We gaan de D&D nog een keer alleen testen. En dan als er een grote update is geweest.

      Via de interne Dac is niet per definitie beter, omdat we de Pavane hebben gebruikt. Toch geen verkeerd apparaat. Beide speakers hebben een erg mooie A/D conversie. Dat is ook wel bewezen in de stream :-).

      Prima en terechte vragen hoor!