Elac UBR62
Inhoud
Elac is een zéér rijk bedrijf als het gaat om historische waarde. Het bedrijf is in de jaren 20 van de vorige eeuw opgericht (in Kiel, Duitsland) en heeft dus de 2e Wereldoorlog overleefd. Dat kunnen er niet veel zeggen. Het heeft in die tijd overigens van alles gemaakt. Na de oorlog is het weer audioproducten gaan maken. Pas vanaf 1984 maakt Elac ook luidsprekers.
En dat doen ze heel aardig! Deze UBR62 is een drieweg monitor-speaker met een coaxiale unit voor het midden- en hooggebied. De tweeter is een 1-inch softdome en de middentoner die er omheen zit, een 4-inch aluminium unit. Voor het laaggebied zet Elac een aluminium, 6.5-inch woofer in. Crossovers liggen op 260 Hz en 1800 Hz met een totaal frequentiebereik van 41 Hz – 35 kHz. Dat is fors voor een luidspreker van dit formaat! De prijs is 900 Euro per paar. Dat maakt de Elac de goedkoopste in deze test.
De Sound
De Elac komt behoorlijk neutraal over. We horen opvallend veel controle en inzicht op de Pass Labs. Echter – net als de op de Focal Aria – is het nog steeds wel een tikje nerveus en wat opdringerig. Yung noemede het wat ‘hobbelig’. Ook bij de Elac is de Pass wat te veel vermogen, resolutie en grip heeft. Dat geeft gewoon wat gekke effecten.
Op de Yamaha horen we een gelijk effect als op de Focals. Het voelt wat ‘dunnig’ en fris. Maar het Ãs zonder twijfel meer in balans en prettiger dan de Focals die het midden te veel aanzetten, waardoor Suzanne de fel naar binnen komt. Dat is hier meer onder controle. Wat zorgt voor meer ontspanning in de luisterervaring.
Echter valt het weer op zijn plek bij de NuPrime IDA-8. We horen bij Toto een zeer prettige tonale balans waardoor we veel meer kunnen ontspannen en meer kunnen genieten van de muziek. En dat ligt niet alleen aan de opname; dat hebben we eerder al getest bij de Focal waar we Jacques Loussier zowel op de Pass als op de NuPrime hebben gespeeld: de NuPrime bleef een betere match.
Metingen
De Elac meet – net als de Focal – behoorlijk recht. Echter is de vervorming beter onder controle in het gevoelige middengebied. We zien weliswaar een bult bij 250 Hz, maar daar is allereerst de 2e harmonische dominant (minder onprettig) én we zijn daar iets minder gevoelig dan bij 1500 Hz. Dat is ook zichtbaar in de perceptuele vervorming. Overall heeft de Elac dus als voordeel dat voor ons gehoor de vervorming meer in balans is.
Benieuwd hoe de Amator versie van de Lumina’s presteert.