Focal Aria 906
Inhoud
Als eerste is de Franse Focal Aria 906 aan de beurt. De Aria is 906 kost rond de 1200 Euro per paar, al zijn ze wel rond 1100 per paar te vinden (zonder statieven). De afwerking van deze set speakers is keurig. We zien een mooie glasplaat bovenop, een soort soft-touch lederachtig materiaal op het front en een keurige houtafwerking op de MDF-kast. Al met al een nette speaker.
De Aria 906 is een tweeweg luidspreker met een 25mm inverted, aluminium / magnesium tweeter en een 16.5cm vlas-mid/bass unit. Crossover ligt op 2800 Hz. Het bereik van beide units samen ligt op 55 Hz – 23 kHz. Wat redelijk in lijn ligt met andere tweeweg bookshelfs in deze klasse.
De sound
We starten met Jacques Loussier op de Pass Labs. Wie resolutie zoekt zit wel goed met de Aria 906. We horen ladingen detail in deze set-up, maar eerlijk gezegd is het wat opdringerig. De Pass Labs werkt als een soort nitro op deze Focal. Het is gewoon te veel merken we. Een 2cv met een Ferrari motor gaat ook niet lekker. Alles moet in balans zijn en dat is het nu niet.
Hetzelfde geldt in zekere zin voor de combinatie met de Yamaha A-S2200 waar we Suzanne Vega – Luka – op draaien. Dit is van zichzelf een vrij pittig nummer om goed te draaien. De S-klanken kunnen pittig zijn. Maar in deze combinatie gaat hij wat over het randje. Het is gewoon niet écht prettig om naar te luisteren. De Yamaha is super-neutraal en rijk aan resolutie. De Focal vraagt om een ietwat warmere versterker met een vergevingsgezind karakter. En dat is de Yamaha niet echt.
Wat wél goed gaat, is Toto, Africa op de NuPrime IDA-8. Deze versterker houdt wél van deze Franse speaker en bedekt het een en ander met de mantel der liefde. Wat een heerlijke combinatie is dat zeg! De klank is rond genoeg, we geen scherpte meer, maar wel genoeg resolutie om lekker te spelen en te genieten van deze Classic. De ‘cow-bells’ vliegen door de ruimte en David Paich kan vrij zingen over zijn liefde voor het continent Afrika. Zo hoort het.
Metingen
De Focal meet behoorlijk recht, zoals u kunt zien in onze Metingen. De response curve lijkt in zekere zin op die van de Sopra. Echter is de vervorming wel hoger; logisch… de Sopra kost negen keer zoveel. Opvallend is wel de vervormingspiek bij 1500 Hz. Wij schatten in dat daar het pittige (ietwat scherpe) middengebied vandaan komt, aangezien het richting 1% gaat (-41dB / 0,9%) én het een 3e harmonische is, plus het feit dat we daar erg gevoelig zijn. De Sopra heeft daar opvallend genoeg ook een bultje, maar die zit – in een wat oudere meting – op -49dB, wat neer komt op 0.3%
Benieuwd hoe de Amator versie van de Lumina’s presteert.