Triple Test bookshelf speakers – 1000 Euro – Sonus Faber – Focal – Elac

Prijs: € 1000

Op zondag 27 maart hebben we drie heerlijke sets bookshelfs live voor u beluisterd. We hebben deze tevens gemeten én gecombineerd met drie versterkers. Dit om een compleet beeld te vormen. Het was daardoor een ietwat complexe livestream, maar zeker wel interessant. Tenminste: dat vonden wij, want de uitslag was toch wel verrassend. Waarom? Lees verder!

De prijsklasse van 1000 Euro is interessant blijkt uit reacties én onze statistieken. En dat is niet verwonderlijk; de kwaliteitstoename in dat segment is signifcant, maar de kosten blijven nog enigszins binnen de perken. Ga maar na: een NuPrime IDA-8 met een paar monitors en statieven blijft nog steeds onder de 3000 euro. U hebt dan echter wel een bijzonder leuke hifiset!

Wilt u weten welke d/a-converter in die klasse interessant is? Check dan onze 1000 Euro dac-test. En als u een versterker in die klasse zoekt: hier hebben we een hele serie getest.

De drie kandidaten

In deze live triple test hebben we een paar interessante monitorspeakers vergeleken. Het gaat om de Focal Aria 906, de Elac UBR62 en de Sonus Faber Luminia II. Drie sets rond de 1000 euro (zonder statieven). Deze sluiten we vervolgens aan op drie versterkers: de NuPrime IDA-8, de Yamaha A-S2200 en de Pass Labs XP-12 met X150.8 (review volgt nog). Die laatste slaat natuurlijk nergens op, maar ja: het is wel leuk.

De rest van het systeem bestaat uit:

Bekijk de live stream

[nextpage title=”Focal Aria 906″]

Als eerste is de Franse Focal Aria 906 aan de beurt. De Aria is 906 kost rond de 1200 Euro per paar, al zijn ze wel rond 1100 per paar te vinden (zonder statieven). De afwerking van deze set speakers is keurig. We zien een mooie glasplaat bovenop, een soort soft-touch lederachtig materiaal op het front en een keurige houtafwerking op de MDF-kast. Al met al een nette speaker.

De Aria 906 is een tweeweg luidspreker met een 25mm inverted, aluminium / magnesium tweeter en een 16.5cm vlas-mid/bass unit. Crossover ligt op 2800 Hz. Het bereik van beide units samen ligt op 55 Hz – 23 kHz. Wat redelijk in lijn ligt met andere tweeweg bookshelfs in deze klasse.

De sound

We starten met Jacques Loussier op de Pass Labs. Wie resolutie zoekt zit wel goed met de Aria 906. We horen ladingen detail in deze set-up, maar eerlijk gezegd is het wat opdringerig. De Pass Labs werkt als een soort nitro op deze Focal. Het is gewoon te veel merken we. Een 2cv met een Ferrari motor gaat ook niet lekker. Alles moet in balans zijn en dat is het nu niet.

Hetzelfde geldt in zekere zin voor de combinatie met de Yamaha A-S2200 waar we Suzanne Vega – Luka – op draaien. Dit is van zichzelf een vrij pittig nummer om goed te draaien. De S-klanken kunnen pittig zijn. Maar in deze combinatie gaat hij wat over het randje. Het is gewoon niet écht prettig om naar te luisteren. De Yamaha is super-neutraal en rijk aan resolutie. De Focal vraagt om een ietwat warmere versterker met een vergevingsgezind karakter. En dat is de Yamaha niet echt.

Wat wél goed gaat, is Toto, Africa op de NuPrime IDA-8. Deze versterker houdt wél van deze Franse speaker en bedekt het een en ander met de mantel der liefde. Wat een heerlijke combinatie is dat zeg! De klank is rond genoeg, we geen scherpte meer, maar wel genoeg resolutie om lekker te spelen en te genieten van deze Classic. De ‘cow-bells’ vliegen door de ruimte en David Paich kan vrij zingen over zijn liefde voor het continent Afrika. Zo hoort het.

Metingen

De Focal meet behoorlijk recht, zoals u kunt zien in onze Metingen. De response curve lijkt in zekere zin op die van de Sopra. Echter is de vervorming wel hoger; logisch… de Sopra kost negen keer zoveel. Opvallend is wel de vervormingspiek bij 1500 Hz. Wij schatten in dat daar het pittige (ietwat scherpe) middengebied vandaan komt, aangezien het richting 1% gaat (-41dB / 0,9%) én het een 3e harmonische is, plus het feit dat we daar erg gevoelig zijn. De Sopra heeft daar opvallend genoeg ook een bultje, maar die zit – in een wat oudere meting – op -49dB, wat neer komt op 0.3%

Samples

Download de lossless samples

[nextpage title=”Elac UBR62″]

Elac is een zéér rijk bedrijf als het gaat om historische waarde. Het bedrijf is in de jaren 20 van de vorige eeuw opgericht (in Kiel, Duitsland) en heeft dus de 2e Wereldoorlog overleefd. Dat kunnen er niet veel zeggen. Het heeft in die tijd overigens van alles gemaakt. Na de oorlog is het weer audioproducten gaan maken. Pas vanaf 1984 maakt Elac ook luidsprekers.

En dat doen ze heel aardig! Deze UBR62 is een drieweg monitor-speaker met een coaxiale unit voor het midden- en hooggebied. De tweeter is een 1-inch softdome en de middentoner die er omheen zit, een 4-inch aluminium unit. Voor het laaggebied zet Elac een aluminium, 6.5-inch woofer in. Crossovers liggen op 260 Hz en 1800 Hz met een totaal frequentiebereik van 41 Hz – 35 kHz. Dat is fors voor een luidspreker van dit formaat! De prijs is 900 Euro per paar. Dat maakt de Elac de goedkoopste in deze test.

De Sound

De Elac komt behoorlijk neutraal over. We horen opvallend veel controle en inzicht op de Pass Labs. Echter – net als de op de Focal Aria – is het nog steeds wel een tikje nerveus en wat opdringerig. Yung noemede het wat ‘hobbelig’. Ook bij de Elac is de Pass wat te veel vermogen, resolutie en grip heeft. Dat geeft gewoon wat gekke effecten.

Op de Yamaha horen we een gelijk effect als op de Focals. Het voelt wat ‘dunnig’ en fris. Maar het ís zonder twijfel meer in balans en prettiger dan de Focals die het midden te veel aanzetten, waardoor Suzanne de fel naar binnen komt. Dat is hier meer onder controle. Wat zorgt voor meer ontspanning in de luisterervaring.

Echter valt het weer op zijn plek bij de NuPrime IDA-8. We horen bij Toto een zeer prettige tonale balans waardoor we veel meer kunnen ontspannen en meer kunnen genieten van de muziek. En dat ligt niet alleen aan de opname; dat hebben we eerder al getest bij de Focal waar we Jacques Loussier zowel op de Pass als op de NuPrime hebben gespeeld: de NuPrime bleef een betere match.

Metingen

De Elac meet – net als de Focal – behoorlijk recht. Echter is de vervorming beter onder controle in het gevoelige middengebied. We zien weliswaar een bult bij 250 Hz, maar daar is allereerst de 2e harmonische dominant (minder onprettig) én we zijn daar iets minder gevoelig dan bij 1500 Hz. Dat is ook zichtbaar in de perceptuele vervorming. Overall heeft de Elac dus als voordeel dat voor ons gehoor de vervorming meer in balans is.

Samples

Download de lossless samples

[nextpage title=”Sonus Faber Lumina II”]

Italiaans design… je moet er wel van houden. Franco Serblin richt in 1983 Sonus Faber op. Zijn eerste creatie was – naast de Snail uit 1980 – de Parva. En tot ongeveer 1998 heeft Sonus Faber alleen maar monitor-speakers gemaakt. Er is overigens een duidelijke design-shift gekomen rond 2010. Dat is één jaar na de overname door Fine Sounds.

De Lumina is de instapper van Sonus Faber. Deze Lumina II is een tweeweg monitor met een opvallend grote 29mm softdome DAD tweeter. Een 15cm woofer pakt het midden en laag. Crossover ligt op 1800 Hz. Het totaalbereik is, net al de Focal, 55 Hz – 24 kHz. Dat is redelijk normaal voor een luidspreker in deze klasse. De Prijs is 1100 Euro per paar; zonder statieven.

De Sound

Wat speelt dit speakertje lekker zeg. En opvallend genoeg gaat het op alle versterkers goed. De Pass kan zijn kracht, schaal en controle laten zien, de Yamaha kan zijn lichtvoetigheid en neutraliteit tonen en de NuPrime gooit overal zijn heerlijke gloed overheen. De Lumina laat dat opvallend goed horen. Heel knap.

Er is één maar. Het gebooste hoog valt ons allebei wel wat op. Zodra bij Jacques de bekkens worden aangeslagen, horen we dat deze nét iets te hard zijn. Is dat erg? Mwah. Het is wat jammer, maar geen ramp. We vinden het eerder niet nodig, omdat deze Sonus Fabers gewoon van zichzelf al zo lekker spelen. Waarom moet er dan een sausje overheen? Smaak…

Dit is van de drie kandidaten de enige speaker die op alle versterkers gewoon goed speelt. En dat laat wat zien. En dat leert ons een les. Het is namelijk de speaker met – zonder twijfel – de laagste vervorming. Wij zijn van mening dat een héél goede versterker ook fouten uitvergroot. En hier valt niet zoveel uit te vergroten… Petje af voor Sonus Faber. Puik werk.

Metingen

Sonus Faber mag met de 1e prijs naar huis als het gaat om goede vervormingsmetingen. Die zijn gewoon ontzettend laag bij de Lumina. En wij gokken dat dit ook de reden is dat de Lumina op alle versterkers gewoon goed speelt. Wat we wél zien is een overduidelijke tuning. Het hoog wordt écht geboost en dat vinden we een beetje jammer, want dat heeft de Lumina helemaal niet nodig; het is een goede speaker! Dus waarom commercieel tunen? Anyway… keurige resultaten.

Samples

Download de lossless samples

[nextpage title=”Specificaties en Conclusie”]

Specificatie Focal Aria 906 Elac UBR62 Sonus Faber Lumina II
Type speaker 2-weg bookshelf, basreflex 3-weg bookshelf, basreflex 2-weg bookshelf, basreflex
Units 25mm al-mg tweeter, 16,5cm vlas-mid-woofer 1-inch softdome / 4–inch mid (coaxiaal). 6,5-inch woofer 29mm softdome tweeter, 15cm woofer (papier)
Crossover 2800 Hz 260 Hz, 1800 Hz. 1800 Hz
Impedantie 8 Ohm, 4.6 min 6 Ohm nominaal 4 Ohm
Rendement 89,5 dB 85 dB 86 dB
Gewicht 8.5 Kg 12 Kg 5.8 Kg
Prijs 1200 Euro 900 Euro 1100 Euro

Geef een antwoord