Review Yamaha YSP-2700 soundbar

• Uitbreidbaar met MusicCast

• Draadloze antenne

Prijs: € 999

Prestaties
Yamaha YSP-2700

Kijk en Luister

Dit is waar de magie begint! Want we hebben het bij de grote broer, de YSP-5600, ook gehoord. We hebben alleen aan de voorkant ‘fysiek’ geluid. Want heel logisch het is een soundbar. We zoeken wat goede films uit om de YSP-2700 even goed aan de tand te voelen. Star wars, the force awakens. Wellicht overbodig om toe te lichten, maar hier zit alles qua filmgeluid in wat er maar in een film kan zitten.  De symfonie, de actie, de surround effecten en veel lage tonen.

We bekijken een tweetal scene’s. De eerste is een achtervolging in de Falcon op de planeet Tatooine. Lasers die vliegen ons om de oren. De schepen vliegen de kamer rond. Het spektakel is episch! We worden helemaal opgenomen in het avontuur. Als we het vergelijk maken met andere soundbars, die gericht zijn op films, weet de Yamaha de hele kamer te vullen met filmgeluid. Bij concurrerende soundbars horen we vaak een soort ovale bubbel waarin het geluid zich afspeelt. De toeschouwer zit dan aan de rand van deze bubbel of net erin. Bij de Yamaha YSP-2700 is dit een compleet ander verhaal. Het lijkt wel als of we in een donderwolk zitten. Uit de meest vreemde hoeken horen we de fighters van the dark side door de kamer vliegen. Van links voor, dwars door de kamer en naar rechts achter verdwijnt de fighter. Dit effect, met alleen een soundbar en zonder achter kanalen is ongekend.

De tweede  scene, het lightsaber duel tussen Rey en Kylo Ren, beleven wij in volle glorie. De YSP-2700 weet ons gewoon kippenvel te geven. De subwoofer weet het lage effect van een lightsaber voor een soundbar ongekend goed neer te zetten. Het moment dat beide lightsabers aan schieten en dat lage zoemende geluid maken. We kunnen het omschrijven, maar het ervaren is beter.

Ok: filmgeluid kunnen we afvinken, maar hoe zit het met muziek?

Muziek!

Dit is meestal het struikelpunt voor soundbars. Vaak zien we dat een soundbar voorkeur heeft voor film of muziek. Misschien verwacht u al dat de Yamaha klinkt als een verkouden kartonnen doos, echter is de verrassing vele malen aangenamer.

De Yamaha YSP-2007 ondersteunt een paar streamingdiensten. Lang niet zoveel als bijvoorbeeld een Sonos, maar wat opvalt is Qobuz. Spotify-ondersteuning is vrij normaal, ook bij Yamaha. Maar met Qobuz gaat er ook een wereld van High-Res audio open. Dit is een duidelijk een teken dat de YSP-2700 muziek serieus neemt. Wel hadden we graag ook ondersteuning voor Tidal gezien. Echter is dit vaak een kwestie van afspraken tussen de bedrijven en is de implementatie van een streamingdienst niets meer dan een simpele software update. (Tijdens de review werden we door Yamaha Nederland op de hoogte gesteld van een update. In het derde kwartaal van 2017 komt er ondersteuining voor Tidal en Deezer)

Wel even een puntje: bij het in laden en indexeren van de muziek op de NAS, zien wij dat de mappen met DSD muziekbestanden door de Yamaha gewoon geopend worden. Helaas speelt hij ze niet af, wellicht bij een volgende update?

Spelen maar

Muziek? Ja graag. We nemen The Lumineers en Kamasi Washington. De één wat bekender dan de ander. Maar uitstekend om te kijken hoe de YSP-2700 met verschillende soorten muziek presteert. We horen dat bij The Lumineers het geluid er goed in zit. Popmuziek komt goed uit de verf. Dit heeft de Yamaha te danken aan een prima subwoofer. De soundbar zelf geeft voornamelijk hoge tonen en een gedeelte middentonen weer. Het grootste gedeelte midden en lagen tonen neemt de subwoofer voor zijn rekening. Het is dus een kritische en belangrijke samenwerking tussen de soundbar en de subwoofer.

We luisteren met veel plezier het hele album. Vervolgens zetten we jazz van Kamasi op. Jazz blijft toch een bijzondere muziek, in positieve zin. Echter niet ieder systeem weet jazz goed weer te geven. We horen dat het middengebied rijk vertegenwoordigd is. De saxofoon komt goed en duidelijk over. Onze gehele indruk is heel positief. We hadden niet verwacht dat ook de muziekweergave van goed niveau zou zijn. We hadden wel graag iets meer sprankel in het hoog gehoord. Maar als we na gaan dat dit een soundbar is en geen stereosysteem, is het een knap staaltje werk om toch dit kwaliteitsniveau te behalen.

Overdag lekker de radio aan en ’s avonds op de bank genieten van een paar favoriete muziekalbums. Uiteraard onder het genot van een goede rode wijn. Dan is de Yamaha een goede keuze om u te voorzien van de muziek.

Winkels met Yamaha

Hooikade 13
2627 Delft, Zuid Holland, NL