Review Yamaha Vinyl 500 – Meer dan analoog genot

• Geen automatische afslag

Prijs: € 649

Functionaliteit
Geluidskwaliteit
Prijs-Prestatie

Eindoordeel

Het wachten op de Yamaha Vinyl 500 wordt beloond. Deze draaitafel biedt vrijwel alles dat een moderne muziekliefhebber zich maar kan wensen. Speel platen af, stream muziek vanaf je telefoon naar de speler zoals je dit al jaren gewend bent te doen en maak bovendien kennis met het excellente MusicCast platform van Yamaha. Bovenal is de geluidskwaliteit van uitstekend niveau.

De kwaliteit van de gebruikte materialen is prima en ook op belangrijke zaken als lagering van het plateau en de arm is niets aan te merken. Wij zijn van mening dat Yamaha door een slimme mix van analoge- en digitale technologie een zeer goede propositie biedt. Hierbij heeft de Vinyl 500 een excellente prijsstelling en is hiermee voor een hele brede doelgroep interessant.

De Vinyl 500 is gepositioneerd op net geen zeshonderdvijftig Euro retail. De MusicCast WXC-50 audio streamer alleen kost ten tijde van publicatie net geen vierhonderd Euro. Een beetje aardige phono voorversterker kost ook al snel zo’n honderd Euro. Dit betekent dat de platenspeler functionaliteit slechts een meerprijs heeft van honderdvijftig Euro. Dit zeer complete product van Yamaha verdient hiermee de hoogste score op het gebied van prijs en prestatie.

Kanttekeningen

Ondanks we zeer content zijn met het totaalplaatje van deze speler, zijn er wel een paar zaken die we bij een MKII versie graag anders zouden zien. De speler is voorzien van dempende voetjes, maar desondanks worden trillingen vanuit het vloeroppervlak maar matig gedempt. De platenspeler is bovendien geheel handmatig en dit betekent dat de Vinyl 500 niet is uitgerust met een automatisch afslagmechanisme. Voor dit stukje extra gebruiksgemak zouden we best een paar Euro extra willen uitgeven.

Wanneer gebruik wordt gemaakt van de phono uitgang in plaats van de lijnuitgang met interne RIAA-voorversterker, dan kan de streaming functionaliteit van de Vinyl 500 helaas niet worden benut. Deze werkt alleen via de lijnuitgang. Het is jammer dat de omschakeling tussen phono- en lijnuitgang handmatig met een schakelaar op de achterzijde plaatsvindt en niet automatisch met een relais op basis van de bronkeuze. Zodoende kunnen beide uitgangen niet tegelijkertijd worden benut. Mocht u op termijn besluiten de phono-uitgang te verkiezen boven de lijnuitgang en hierbij ook de streaming functionaliteit wilt blijven gebruiken, dan dient de schakelaar telkens handmatig om te worden gezet.

De pitch van de Vinyl 500, dus de snelheid waarmee het plateau draait, is een fractie hoger dan van onze digitale albums op onze NAS en op Redbook cd. We hebben geen idee of het iets exemplarisch is of dat de fabrikant dit bewust heeft gedaan. Helaas kunnen we dit niet op gebruikersniveau beïnvloeden en zullen dit waarschijnlijk – als we hier al iets aan willen doen – intern moeten aanpassen. Wanneer we dit in de toekomst via de app zouden kunnen aanpassen, zou dit natuurlijk prachtig zijn.

Gebruikte componenten

Deze review hebben we uitgevoerd in combinatie met een Bryston BP26 voorversterker inclusief MPS2 voeding en twee Bryston 7B3 monoblokken. De bekabeling komt van JIB; de Boaacoustic Blueberry Signal XLR (BB-006) voor de versterking, Blueberry Signal RCA (BB-005) voor de platenspeler, Blueberry Klang (BB-008) dienen als luidsprekerkabels naar onze Usher Dancer Mini 2 luidsprekers en als stroomkabels gebruiken we de Blueberry Strom (BB-007). Deze JIB Boaacoustic kabelreeks gebruiken we sinds enige tijd en voldoet ons prima. Deze Blueberry instap-serie is geheel nieuw en presteert significant beter dan de meegeleverde OEM-kabels. Net als de Yamaha Vinyl 500 heeft deze Blueberry-serie een excellente prijs-prestatieverhouding.

De Yamaha Vinyl 500 is een hele bijzondere vinyldraaier die naast analoog materiaal ook overweg kan met de modernste digitale muziekformaten en streaming protocollen. Hiermee kan de fabrikant wederom een vinkje achter haar naam zetten bij ‘firsts’ op hifi-gebied. Yamaha betitelt deze Vinyl 500 als game-changing draadloze platenspeler voor een nieuwe generatie audiofielen en hier kunnen we eigenlijk geen speld tussen krijgen. De geluidskwaliteit is gewoon erg goed en de toegevoegde MusicCast functionaliteit maken deze speler tot de meest innovatieve muziekbron in de markt. Hierom bekronen we de Yamaha Vinyl 500 graag met een welverdiende Alpha-Audio award.

Winkels met Yamaha

Hooikade 13
2627 Delft, Zuid Holland, NL