Review Xavian Premio Esclusivo monitor speaker

• Opvallend compleet
  • Erg fraai gemaakt

• Stands zijn duur

Prijs: € 5250

Xavian Premio Esclusivo (3)

De sound

Als we de Xavian op z’n plek hebben – dichter bij de muur en meer ingedraaid dan de Focals – merken we direct hoe compleet deze speaker klinkt. Deze is duidelijk getuned om goed en compleet te klinken in huiskamers. De weergave is vrij vergevingsgezind, maar toch heel precies en detailrijk. Het is gewoonweg niet overfris of scherp. En toch laat het ruim genoeg horen; we missen niets.

Magisch duo… of trio?

Zoals gezegd hebben we de Xavians zowel op de Pass Labs met Bryston laten spelen als op de Yamaha A-S2200. Nu speelt het op beide uitstekend, maar wat ons opvalt, is hoe ongelooflijk goed de Yamaha met deze speakers matcht. Wat een sound! Het is echt perfect in balans. Waar de Bryston soms wel érg strak speelt, laat de Yamaha soms een beetje vieren. En dat is gewoon lekker. Dus ja: de Pass en Bryston is strakker, preciezer en wellicht wat holografischer (het beeld staat meer in de kamer, wat erg mooi is)…. maar de Yamaha is speelser. Het ‘heeft iets’… Zeker bij progressive rock of vocaal werk. Bij electronisch is – zoals wel verwacht – de Bryston gewoon ‘king of the hill’.

Rode wijn, kaas en een open haard

Uw redacteur kan het niet helpen, maar bij deze luidspreker ontstaat een lust naar een glas rode wijn, lekker stukje kaas en een openhaard vuurtje.

Er zijn soms sets die dat losmaken. Het is het niet-technisch-luisteren wellicht. Deze luidspreker is gewoon geen speaker om technisch naar te luisteren. Het draait om de muziek. Het gevoel dat het losmaakt. De connectie met de band, zanger, zangeres… Het beleven van het instrument. Ongeacht het genre. Rock, pop, jazz (liever niet), soul, trip-hop, et cetera.

Dat weet deze Xavian dus bijzonder goed te realiseren. Muziek luisteren is weer ontspanning; een beleving. En daar hoort in bepaalde gevallen een goed glas wijn en een lekker stuk kaas bij. Eventueel met een knisperend haardvuurtje. Dat klinkt overigens meer Frans dan Italiaans of Tsjechisch. Zou Barletta ook wat Franse roots hebben? Who knows…

… en verder

We dwalen even af. Dat gebeurt soms. We hebben de Xavian Premio Esclusivo natuurlijk een tijdje intensief beluisterd. Dat is nodig voor een review. Een nieuwe speaker vraagt gewenning. En soms schuiven we nog een beetje voor de balans. Tijdens deze periode valt op dat de Xavian in feite alles wel lust en zich vrij gemakkelijk laat plaatsen. Niet te ver van muur – dan wordt het kaal – en ook niet te dicht; dan wordt het wollig. Indraaien helpt voor de focus. Een beetje een traditionele set-up dus. Prima.

We hebben van alles gedraaid. Van Infected Mushroom tot Beth Gibbons en Albion. Is muziek wat ‘dun’ dan neigt de Xavian ook naar wat dun: het poetst niet op. Maar als er body en ronding in de opname zit, dan horen we ook écht die heerlijk gloed. Dat is knap voor zo’n compacte speaker. De definitie in dat laag is ook opvallend goed: het slibt écht niet dicht. Mits de versterker grip houdt natuurlijk.