Home Review Wharfedale Evo 4.3 vloerstaander – budgetvriendelijke Muzikale Masterclass

Review Wharfedale Evo 4.3 vloerstaander – budgetvriendelijke Muzikale Masterclass

19

Voordelen

  • Zeer open weergave
  • Snelheid
  • Afwerking
  • Prijs

Nadelen

  • Kán pittig zijn
  • Onverbiddelijk bij slechte opnames

Prijs: € 1298 per set

Bouwkwaliteit
Aanstuurbaarheid
Weergave
Prijs

Voor wie?

Inhoud

Zijn dit de perfecte speakers? Zeker niet. Bij mindere opnames hoor je het direct en dit kan het plezier uit nummers trekken. Mensen met gevoelige oren raad ik aan om toch eerst de speakers op auditie te nemen, idealiter in uw thuisomgeving. De combinatie met uw apparatuur kan de rauwe randjes van de speaker wellicht voldoende bedwingen of juist versterken. Ze zijn goudeerlijk en spelen met het hart op de tong. Werkelijk de hele keten wordt auditief blootgesteld. Als er een schakel in de keten niet klopt, is dit direct duidelijk.

Daar tegenover staat dat voor het budget ze wat mij betreft onverslaanbaar zijn qua afwerking, techniek en flexibiliteit. Ze spelen snel, detail rijk, dynamisch en kamer vullend. Door de brede afstraling van de AMT tweeter (145 graden?) is de Evo serie van Wharfedale ook uitermate geschikt voor near field luisteren. Tijdens mijn nachtelijke luister sessies blijken ze ook op laag volume hetzelfde karakter te behouden, ideaal.

Als afsluiter heb ik ze gekoppeld aan een Marantz PM7001 KI versterker met als streamer de Node2i (gemodificeerd met vernieuwde voeding). Allereerst werd binnen een paar minuten duidelijk dat er een probleem was in de keten. De laagweergave was compleet afwezig. Na wat testen werd de boosdoener gevonden en vervangen. Bizar hoe overduidelijk het was dat er iets niet klopte in de keten! Toen alles goed draaide viel vooral op hoeveel hoger in kwaliteit deze set de speakers laat draaien. Waarbij de Yamaha niet verder komt dan groots spelen was dit van het niveau 3d holografisch. Details gingen opeens van micro naar macro. De verstaanbaarheid van vocaal werk ging meerdere treden omhoog en dat alles ondanks dat deze set geen audiofiele bekabeling had of andere tweaks in de ruimte of voor de speakers zelf. Als laatste viel op dat de bas echt dieper gaat dan op de yamaha. Lager dan doet vermoeden als je de specificaties erop na leest.

In het kort; deze speakers doen mij aan de ene kant dromen van de referentie Elysian serie van Wharfedale en aan de andere kant wat er nog meer te halen valt uit de Evo 4.3. Wat mij betreft is het eerst tijd voor een andere versterker en streamer want het is overduidelijk dat ze meegroeien met een hogere kwaliteit set. De Wharfedale Evo 4.3 geven een ware muzikale masterclass op een budget. Van harte aanbevolen!

Prijs en beschikbaarheid

De Wharfedale Evo 4.3 is voor een bedrag van €649,- verkrijgbaar op de volgende website.

Conclusie

In het kort; deze speakers doen mij aan de ene kant dromen van de referentie Elysian serie van Wharfedale en aan de andere kant wat er nog meer te halen valt uit de Wharfedale Evo 4.3. Wat mij betreft is het eerst tijd voor een andere versterker en streamer want het is overduidelijk dat ze meegroeien met een hogere kwaliteit set. De Wharfedale Evo 4.3 geven een ware muzikale masterclass op een budget. Van harte aanbevolen!

Winkels met Wharfedale

Schoenmakersstraat 19
6041EX Roermond, NL

19 REACTIES

  1. Hi Erwin, bedankt voor je reactie!

    Ik heb de originele bruggen vervangen voor silver spiral jumpers. Het verschil is overduidelijk aanwezig en ik kan niet meer terug. Ik denk zelf dat de magie van de kabel meer zit in de koud gesoldeerde pluggen dan de kabel zelf. Ik zou een kabel + jumpers kiezen die qua prijs kwaliteit het beste bij je budget past. Volgens mij is de QED xt40i een stuk minder prijzig en heb zelf die xt40 gehad die weinig onder deden voor de silver spiral.

    • Hi Wouter,

      Ik heb de EVO 4.4 aangeschaft omdat ik wat meer laag wilde en zonder sub wilde spelen. Helaas was dit geen goede match in mijn ruimte. Bij sommige lage frequenties is het laag dominerend aanwezig. Helaas dus niet blij met de upgrade van de 4.2 naar de 4.4
      Gelukkig kon ik nog eens set EVO 4.3 op de kop tikken. Dit was precies waar ik naar opzoek was. Waarbij ik met de EVO 4.2 in het midden hoog iets vond achter blijven en waarbij ik bij de EVO 4.4 het laag niet onder controlle kreeg, is dit bij de 4.3 allemaal op de juiste plek gevallen. De QED XT40i doet het er ook prima op.
      Ik twijfel alleen nog over de upgrade met de Isoacoustic Gaia 3 dempers. Maar niet geschoten is altijd mis. Ik heb een betonnen vloer (geen kelder of kruipruimte) met daarop een dikkere ondervloer en laminaat. Op spikes klinkt het niet verkeerd, maar denk dat ik met dempers er wellicht nog meer uit kan halen. (hoop ik)

      Alvast bedankt voor je eventuele advies of opmerking.

      Groet,

      Erwin

  2. Hi Wouter,

    Wat een leuke review. Ik heb zelf de EVO 4.2 als stereo/front speaker.
    Ik ben het ook eens met de lange inspeel tijd. Ik heb ze nu een jaar en ze zijn echt los. Ik gebruik ze in een surround opstelling met de EVO 4c als center-en de EVO 4.1 als surround speakers. Aangestuurd wordt het geheel door een Anthem MRX 520. Als speaker kabel gebruik ik de VDH 358. Mijn vraag is gebruik je de originele brugjes van de speaker zelf of gebruik je andere jumpers. 2de vraag zou het voor de fronts een vooruitgang zijn als ik zou overstappen naar de QED silver spiral die jij ook gebruikt?

    Alvast bedankt voor je reactie.

    Met vriendelijke groet

    Erwin

  3. Hoi Wouter,

    Jouw review heeft mij er toe doen besluiten om deze speakers te kopen.
    Ik heb vrijwel een zelfde samenstelling van de woonkamer als jij.
    Vervolgens heb ik de gok genomen en ze besteld (798,- voor een set! ).

    Conclusie: heerlijke speakers, geen moment spijt van gehad.
    Ik mis mijn B&W CM1s2 voor geen meter 😉

    • Hi Peter bedankt voor je bericht en wat gaaf om te horen dat je plezier van je aankoop hebt! Ze komen na +/- 200 uur spelen pas echt los is mijn ervaring. De iso acoustics voetjes die ik eronder heb geplaatst helpen met een verbeterde bass weergave. Het is net een wat betere oemphf! Tevens heb ik recent ze naast het licht indraaien ook licht achterover gekanteld (voorste voetjes wat hoger ingesteld zodat ze speaker achterover leunt). Op oorhoogte richt ik nu het gebied tussen de AMT tweeter en middome driver. Dit geeft echt een prachtig 3d holografische weergave, vrij bizar.

  4. Hallo Wouter , ook deze review heb ik met veel plezier gelezen. Geen zweverig gedoe maar maar duidelijk omschrijven .
    Zelf heb zeker interesse in deze EVO 4,3 , voor omdat deze speaker de (bas)poort in de voet heeft. . Gezien het formaat van de speaker zelf en de afmetingen van de 2 basspeakers zal het laag niet orgeldiep gaan ( geen behoefte aan ! ) af en toe wat laag geknor is voor mij voldoende. In mijn huidige opstelling zouden ze 30-35 cm van de muur komen te staan.
    De woonkamer is 4,5 x 10 ,meter dus zou het laag in ieder geval niet in de weg staan.
    Versterking gaat via de Audiolab 6000a met het 6000 cd loopwerk.
    De huidige speakers hebben een poort aan de achterzijde en dat geeft ook bij een normaal volume toch af en toe een bonk. Nogmaals bedankt voor de review, mvr gr Sander

    • Hi Doonie bedankt voor je vraag en fijn om te horen dat je de review leuk. De Wharfedale is best makkelijk aan te sturen en voor de Evo 4.4 is je eindversterker meer dan zat. Ik voorzie geen probleem om de speakers volledig tot leven te brengen met je eindversterker. Of het een goede match is kan je het beste zelf beoordelen aangezien ik nog niet eerder een cambridge audio (eind)versterker met een Wharfedale gehoord heb.

  5. Een alpha-audio waardig geschreven review en het is ‘n vaststaand feit dat de kwaliteit van de weergave, als eerste wordt bepaald door de bron.
    Vraag me soms af of de vak?!!!lui die garant moeten staan voor DE opname, weten hoe het moet en ook heel belangrijk zijn hun oren betrouwbaar.
    De beste dynamiek zit inderdaad in filmmuziek, dit wordt uitgedrukt in LUFS, https://www.iconnectivity.com/blog/2017/6/10/ebu-r128-the-important-audio-breakthrough-youve-never-heard-of
    wordt op deze link uitgelegd.
    De dBpoweramp app heeft ‘n Volume Normalize optie
    die zich ook kan houden aan deze norm.
    Niet het platenlabel maar de opnametechniek bepaald het luistergenot.
    Mijn vrouw is makkelijk 😉 luister ook naar haar smaak en dwing haar niet alleen mijn keuze, want die is wat zwaarder (jazz en klassiek).
    Schrijf dit inzake de WAF, de plaatsing van de overige goederen werden hier aangepast, aan de plaats van de luidsprekerboxen, die volgens mij bepaald wordt door de golflengte van het geluid, dus stralen de boxen in de lengterichting.
    De ribbon/band tweeter wordt ook vaak gebruikt in studio’s, heb het nog nooit gehoord.
    Obi vergist zich, mijn KEF R3 klonken in het begin redelijk maar na ‘n paar maanden, werd het High-end weergave, maar dat wordt alleen mogelijk bij ‘n voortreffelijke opname, zelfs met de huidige kennis en apparatuur zijn ze instaat, om ‘n registratie te maken, die bijna lijkt op weergave van 78rpm LAK plaat.
    Momenteel luister ik via de QUAD 34 / 606 /node 2i.
    De reviews van Jaap hebben mij overtuigd, en hoop dit ooit te wijzigen in een purifi-eigentakt versterker / RME ADI-2 DAC FS (voorversterker/dac).
    De XLR aansluitingen zijn handig, want op de KRK12s subwoofers en de purifi-eigentakt zitten die ook.
    Deze gebalanceerde in/uit XLR aansluitingen bieden veel voordelen.
    De weergave van luidsprekerboxen is tevens afhankelijk van de overige apparatuur, vandaar de wijzigingen in apparatuur.
    Dus iedereen die wil bepalen of de luidsprekerboxen voldoen aan jouw wensen, luister altijd met dezelfde set PERFECTE OPNAMES tracks, want alleen dan kun je horen, of de ingespeelde apparatuur ook de luidsprekerboxen, voor jouw de juiste keuze is.
    Op deze site (encyclopedie) kun je ook vinden, hoe je deze het beste kunt plaatsen.

    • Hi Ferdy, bedankt voor de mooie woorden en leuk artikel! De Kef R3 zijn echt pareltjes, spelen voor groter dan ze voor hun formaat doen vermoeden en gaan best diep. Met de Wharfedale ging ik uit van 100 uur inspelen maar pas na ruim 200 uur kwam het echt lekker los. Inderdaad wat je zegt, niks ten nadelen van reviews maar uiteindelijk komt het erop neer dat je zoals je aangeeft met je eigen track list speakers moet gaan beluisteren. Idealiter in je eigen luister ruimte al is dit voor de meeste mensen gewoon niet mogelijk. Ik begin altijd met soundtracks die ik goed ken of live heb gehoord zoals het werk van Hans Zimmer. Ook ik neig heel erg naar een Purifi eigentakt maar ga voorlopig eerst wat dingen de revue laten passeren en testen voor dat ik upgrade 🙂

  6. Heb de evo 4.4 gehoord met mijn muziek, veel symfonisch metal. Horrible! Dunne, scherpe vrouwenstemmen, geen body en waar was de bass? En deze wordt door reviewers de hemel ingeprezen! Atoll in100 signature was de versterker.

    Zit nu nog te kijken naar de oudere Kef r500 en polk, maar de door jullie getestte R700 denk ik te diep. Dan is er nauwelijks nog afstand tot de achtermuur. R600 misschien ook te scherp. Had nl. contact met een amerikaanse dealer op youtube en die beweerde dat Polk “bright” klinkt en wilde me naar een ander amerikaans merk praten.
    Zit hier vlaknij Duitsland en een dealer daar kwam met de Linton. Maar heb die al eens gehoord. Inderdaad, beter dan de Evo, maar dat dienou zo goed was? Bij complexe metal werd het een brei en die tweeter vond ik ook niet zo denderend. Vond de stemmenweergave niet zo “schoon” en zuiver. Maar volgens die dealer dé box voor metal. Het laag vond ik trouwens ook een brei en niet puncy.

    • Hi Obi, meestal zijn de opnames van metal niet van hoge kwaliteit, al zijn er altijd uitzonderingen. Zoals in de review benoemt maakt de speaker gehakt van muziek van slechte opname kwaliteit en laat hij transparant alle delen van de keten horen. Ik denk zelf dat de wharfedale geen match is voor metal om de reden dat de meeste opnamens dus niet geweldig hoog van kwaliteit zijn. Er zijn betere speaker matches voor jouw muziek smaak!

×