Review Wharfedale Evo 4.3 vloerstaander – budgetvriendelijke Muzikale Masterclass

• Snelheid
  • Afwerking

• Kán pittig zijn
  • Onverbiddelijk bij slechte opnames
  • Prijs: € 1298 per set

De sound

De Wharfedale Evo 4.3 in de kleur wit staan prachtig in de woonkamer. Het taps toelopende cabinet laat ze slanker lijken dan de maten doen vermoeden en heeft naar mijn weten geen ander merk op dit prijspunt. Dit zou ten goede moeten komen aan de stevigheid van de speakers en ook de kwaliteit van het geluid. De afwerking is voor de prijs van hogere kwaliteit dan je zou mogen verwachten. Ik verbaas mij oprecht over het verschil tussen de persfoto’s en de parels die ik nu voor mij heb staan.

Wharfedale als jullie dit lezen, investeer in betere persfoto’s, ze doen de Evo 4.3 geen recht!

De plaatsing

Even voor uw beeldvorming; de woonkamer is 12 meter lang en 5 meter breed. Naast de rechter speaker zit een hoge aluminium verwarming, deur met glas erin en grote ramen. Tussen de speakers staat een houten TV meubel met onze Sony 55 inch KD-A8 Oled TV. Voor de speakers een houten TV meubel op een kleed met een stoffen L vormige bank waarbij het midden van de bank de luisterpositie betreft. Daarna links van de linker speaker een grote open ruimte. Waarom vermeld ik dit? Het is een woonkamer ruimte waarbij de akoestiek een uitdaging vormt en er (nog) niet geoptimaliseerd is. Hier zal de Yamaha R-N 803D netwerk versterker met zijn YPAO kamercorrectie van belang zijn. Na meerdere maanden inspelen kan het daadwerkelijk reviewen ein-de-lijk beginnen!

We beginnen met de openingstrack van de heerlijke film TENET gecomponeerd door Ludwig Goransson. Degene die de film hebben gezien weten dat na omstreeks 30 seconden inleiding de eerste scène gruwelijk hard begint onder begeleiding van het nummer “Rainy Night in Tallinn”. De track zit vol dynamiek. En net zoals in de bioscoop, schrikt uw redacteur thuis ook weer. Zonder blikken of blozen geven de speakers eerst de rust, dan de spanning en uiteindelijk dus het dynamische en ritmische tempo van de track sterk weer

Op het scherpst van de snede

Wat ook opvalt is de scherpte waarmee de strijkers worden aangezet. Teveel van het goede? Zeker niet, maar het is direct duidelijk dat we te maken hebben met transparante en neutrale speakers die het scherpst van de snede opzoeken. Wanneer ik de speakers direct richt op de luisterpositie wordt het beeld te scherp aangezet, je levert hierdoor breedte van het beeld in en het is niet geschikt voor gevoelige oortjes. In plaats daarvan besluit ik de speakers maar een klein beetje in te draaien en wordt verwelkomd door een helder landschap van geluid waar alles duidelijk zijn plaats heeft; zowel in de diepte, breedte als ook de hoogte.

Dit wordt nog maar eens onderstreept door tracks als Bubbles van het creatieve genie Yosi Horikawa. Elk individueel pingpongballetje, knikker en dobbelsteen stuitert en rolt vakkundig over een tafel of van een trap af. Het is zo goed opgenomen dat er een overdaad aan atmosferische geluid als het ware over je heen valt. Waarbij de eerste track vooral sterk dynamiek, ritme en helderheid gaf, is het nu vooral een ontspannen en rustige beleving van natuurlijk geluid.

Vocaal

De combinatie van mid-dome driver en AMT tweeter doet mij vermoeden dat vocaal de Wharfedale Evo 4.3 erg sterk moeten zijn. Om dit te testen, spelen we “Formidable” van Stromae. Vrijwel direct staat het kippenvel op de armen, wat een emotie brengen de speakers over. Zo kwetsbaar weten ze het nummer neer te zetten, erg knap!

Om binnen dezelfde bandbreedte te blijven luisteren we vervolgens naar “There will be time”, een samenwerking tussen de Britse folk rock band Mumfurd & Sons en de Senegalese zanger Baaba Maal. Van het ingetogen begin met micro details schakelt het nummer halverwege over naar een swingend feest waarbij je wel wilt gaan opstaan om te dansen! De emotie begint mij meester te worden. Deze speakers zorgen ervoor dat de muziek mij echt kan raken, heerlijk.

Om niet te blijven hangen in de kwetsbaarheid en emotioneel pakkende nummers schakelen we over naar wat harder, rauwer en vooral sneller werk. Te beginnen met een stonebank remix van het nummer “Spitfire” van Infected Mushroom. Wow! Wat een snelheid komt er opeens uit deze Wharfedale’s! Ze blijven weliswaar transparant, detail rijk en neutraal maar het is snelheid en ritme met mach tien.

Klein opvallend puntje, ze geven duidelijk niet een exces aan bass weer. Als dat wel op de verlanglijst staat dat dan zou u kunnen opteren voor de grotere broer de Evo 4.4. Stellen de woofers dan teleur? Zeker niet. Wanneer we schakelen naar het album “here’s the drop” van Deadmau5 gaat het diep, hard en wederom snel. We voelen geregeld de laagdruk. En dat ondanks het spelen met pure direct aan op de Yamaha.

De volumeknop gaat naar rechts en blijft daar staan terwijl we afsluiten met Tool en specifiek het nummer “The Pot”. Wat mij betreft mogen alle nummers meer dan 10 minuten duren als het zo heerlijk klinkt als dit! Is er dan niks negatiefs te melden over deze speakers? Leest u vooral verder.

Prijs en beschikbaarheid

De Wharfedale Evo 4.3 is voor een bedrag van €649,- verkrijgbaar op de volgende website.

14 reacties

1. Hallo Wouter , ook deze review heb ik met veel plezier gelezen. Geen zweverig gedoe maar maar duidelijk omschrijven .
      Zelf heb zeker interesse in deze EVO 4,3 , voor omdat deze speaker de (bas)poort in de voet heeft. . Gezien het formaat van de speaker zelf en de afmetingen van de 2 basspeakers zal het laag niet orgeldiep gaan ( geen behoefte aan ! ) af en toe wat laag geknor is voor mij voldoende. In mijn huidige opstelling zouden ze 30-35 cm van de muur komen te staan.
      De woonkamer is 4,5 x 10 ,meter dus zou het laag in ieder geval niet in de weg staan.
      Versterking gaat via de Audiolab 6000a met het 6000 cd loopwerk.
      De huidige speakers hebben een poort aan de achterzijde en dat geeft ook bij een normaal volume toch af en toe een bonk. Nogmaals bedankt voor de review, mvr gr Sander

1. Hey Sander erg leuk ook je reactie te lezen! Ik denk dat de speaker heel goed past in je setups, kamer en de afstand van de muur is prima. Ze hebben wel echt veel inspeel tijd nodig, maar dan is het genieten blazen. Als je de kans hebt om ze in je setups te beluisteren vooral doen 🙂

2. Ik heb met veel plezier je review gelezen over de wharfedale 4.3 luidsprekers, mijn vraag is of de wharfedale 4.4 die(nog) wat meer laaginformatie kan geven geschikt is voor mijn cambridge audio 840w eindversterker….is een stevige versterker een must om de wharfedale’s tot muzikaal leven te brengen?

1. Hi Doonie bedankt voor je vraag en fijn om te horen dat je de review leuk. De Wharfedale is best makkelijk aan te sturen en voor de Evo 4.4 is je eindversterker meer dan zat. Ik voorzie geen probleem om de speakers volledig tot leven te brengen met je eindversterker. Of het een goede match is kan je het beste zelf beoordelen aangezien ik nog niet eerder een cambridge audio (eind)versterker met een Wharfedale gehoord heb.

3. Een alpha-audio waardig geschreven review en het is ‘n vaststaand feit dat de kwaliteit van de weergave, als eerste wordt bepaald door de bron.
      Vraag me soms af of de vak?!!!lui die garant moeten staan voor DE opname, weten hoe het moet en ook heel belangrijk zijn hun oren betrouwbaar.
      De beste dynamiek zit inderdaad in filmmuziek, dit wordt uitgedrukt in LUFS, https://www.iconnectivity.com/blog/2017/6/10/ebu-r128-the-important-audio-breakthrough-youve-never-heard-of
      wordt op deze link uitgelegd.
      De dBpoweramp app heeft ‘n Volume Normalize optie
      die zich ook kan houden aan deze norm.
      Niet het platenlabel maar de opnametechniek bepaald het luistergenot.
      Mijn vrouw is makkelijk 😉 luister ook naar haar smaak en dwing haar niet alleen mijn keuze, want die is wat zwaarder (jazz en klassiek).
      Schrijf dit inzake de WAF, de plaatsing van de overige goederen werden hier aangepast, aan de plaats van de luidsprekerboxen, die volgens mij bepaald wordt door de golflengte van het geluid, dus stralen de boxen in de lengterichting.
      De ribbon/band tweeter wordt ook vaak gebruikt in studio’s, heb het nog nooit gehoord.
      Obi vergist zich, mijn KEF R3 klonken in het begin redelijk maar na ‘n paar maanden, werd het High-end weergave, maar dat wordt alleen mogelijk bij ‘n voortreffelijke opname, zelfs met de huidige kennis en apparatuur zijn ze instaat, om ‘n registratie te maken, die bijna lijkt op weergave van 78rpm LAK plaat.
      Momenteel luister ik via de QUAD 34 / 606 /node 2i.
      De reviews van Jaap hebben mij overtuigd, en hoop dit ooit te wijzigen in een purifi-eigentakt versterker / RME ADI-2 DAC FS (voorversterker/dac).
      De XLR aansluitingen zijn handig, want op de KRK12s subwoofers en de purifi-eigentakt zitten die ook.
      Deze gebalanceerde in/uit XLR aansluitingen bieden veel voordelen.
      De weergave van luidsprekerboxen is tevens afhankelijk van de overige apparatuur, vandaar de wijzigingen in apparatuur.
      Dus iedereen die wil bepalen of de luidsprekerboxen voldoen aan jouw wensen, luister altijd met dezelfde set PERFECTE OPNAMES tracks, want alleen dan kun je horen, of de ingespeelde apparatuur ook de luidsprekerboxen, voor jouw de juiste keuze is.
      Op deze site (encyclopedie) kun je ook vinden, hoe je deze het beste kunt plaatsen.

1. Hi Ferdy, bedankt voor de mooie woorden en leuk artikel! De Kef R3 zijn echt pareltjes, spelen voor groter dan ze voor hun formaat doen vermoeden en gaan best diep. Met de Wharfedale ging ik uit van 100 uur inspelen maar pas na ruim 200 uur kwam het echt lekker los. Inderdaad wat je zegt, niks ten nadelen van reviews maar uiteindelijk komt het erop neer dat je zoals je aangeeft met je eigen track list speakers moet gaan beluisteren. Idealiter in je eigen luister ruimte al is dit voor de meeste mensen gewoon niet mogelijk. Ik begin altijd met soundtracks die ik goed ken of live heb gehoord zoals het werk van Hans Zimmer. Ook ik neig heel erg naar een Purifi eigentakt maar ga voorlopig eerst wat dingen de revue laten passeren en testen voor dat ik upgrade 🙂

4. Heb je nog tips? Monitor audio silver 300 is ook een mooie speaker. Maar lijkt mij ook niet geschikt. Kef r500 lijkt ook meer voor betere opnamen. Vroeger ging b&w 600 Serie wel lekker. Nu lees je heeft een “hete” tweeter.

1. Het enigste advies wat ik kan teven is om een lijst samen te stellen van de muziek die representatief staat voor wat jij het meeste luisterd en daarmee dealers af gaan om een speaker te zoeken. Zelf luister ik niet naar metal en heb dus de muziek die jij luisterd niet getest op de speakers die ik zocht.

5. Heb de evo 4.4 gehoord met mijn muziek, veel symfonisch metal. Horrible! Dunne, scherpe vrouwenstemmen, geen body en waar was de bass? En deze wordt door reviewers de hemel ingeprezen! Atoll in100 signature was de versterker.

Zit nu nog te kijken naar de oudere Kef r500 en polk, maar de door jullie getestte R700 denk ik te diep. Dan is er nauwelijks nog afstand tot de achtermuur. R600 misschien ook te scherp. Had nl. contact met een amerikaanse dealer op youtube en die beweerde dat Polk “bright” klinkt en wilde me naar een ander amerikaans merk praten.
      Zit hier vlaknij Duitsland en een dealer daar kwam met de Linton. Maar heb die al eens gehoord. Inderdaad, beter dan de Evo, maar dat dienou zo goed was? Bij complexe metal werd het een brei en die tweeter vond ik ook niet zo denderend. Vond de stemmenweergave niet zo “schoon” en zuiver. Maar volgens die dealer dé box voor metal. Het laag vond ik trouwens ook een brei en niet puncy.

1. Hi Obi, meestal zijn de opnames van metal niet van hoge kwaliteit, al zijn er altijd uitzonderingen. Zoals in de review benoemt maakt de speaker gehakt van muziek van slechte opname kwaliteit en laat hij transparant alle delen van de keten horen. Ik denk zelf dat de wharfedale geen match is voor metal om de reden dat de meeste opnamens dus niet geweldig hoog van kwaliteit zijn. Er zijn betere speaker matches voor jouw muziek smaak!