Home Review Wharfedale Evo 4.3 vloerstaander – budgetvriendelijke Muzikale Masterclass

Review Wharfedale Evo 4.3 vloerstaander – budgetvriendelijke Muzikale Masterclass

19

Voordelen

  • Zeer open weergave
  • Snelheid
  • Afwerking
  • Prijs

Nadelen

  • Kán pittig zijn
  • Onverbiddelijk bij slechte opnames

Prijs: € 1298 per set

Bouwkwaliteit
Aanstuurbaarheid
Weergave
Prijs

Inleiding

Inhoud

Wat doe je als je van 25m2 woonkamer gaat naar 60m2? Juist! Nieuwe speakers uitzoeken. De trouwe Bowers & Wilkins 686s1 boekenplank speakers zijn niet voldoende om de immense nieuwe ruimte te vullen en zullen plaats moeten maken, maar waarvoor? Belangrijkste criteria in de zoektocht zijn; Ruimte vullend geluid, hoge WAF (wife approval factor), makkelijk te plaatsen in verband met lastige ruimte, budgetvriendelijk en als laatste moeten ze meegroeien met betere kwaliteit componenten. Maak kennis met de Wharfedale Evo 4.3.

Als eerste komt de Kef R500 aan bod. Tijdens mijn luistersessie wordt duidelijk dat ze overal voor slagen behalve het punt van budget en plaatsing. De Kef’s moeten redelijk ver van de muren geplaatst worden om niet een in het laag te gaan overheersen. Hoewel ik bijna verliefd ben op de coaxiale mid/tweeter ga ik toch verder met mijn zoektocht. Wellicht de Bowers en Wilkins 603? De prijs blijft toch een heikel punt en die bass port aan de achterkant helpt niet met plaatsing.

Welke speakers dan? Opeens was daar de Wharfedale evo 4.3!

Met een retailprijs van 649 euro per stuk, als u goed zoekt zelfs minder, is dit binnen bereik van uw auteur. Hoe zit het dan met de plaatsing? Dankzij de techniek uit de Wharfedale Elysian referentie serie hebben de Wharfedale Evo 4.3 een naar beneden gerichte bass port (SLPP – Slot Loaded Profiled Port) waardoor ze minder gevoelig zijn voor lastige plaatsing. De vrouw mag de kleur kiezen (welke dat wordt leest u verderop).

Ruimtevullend geluid? Mijn eerdere ervaring met AMT (air motion transformer) tweeters doet mij vermoeden dat dit goed zit. Als laatste, groeien ze wel mee met de set? Helaas is er op moment van schrijven geen winkel te vinden in Nederland waarbij de Wharfedale Evo te zien, te horen of te ervaren is. Ik trek mijn stoute schoenen aan en leg contact met de importeur Mika uit Lisse. Wat blijkt? Ze hebben een retour model staan van de Evo 4.3 (klant die het retour stuurde opteerde voor de grotere 4.4 variant uiteindelijk). Voor 850 euro de set zette ik de bestelling door, inclusief regulier retourrecht en garantie via de importeur.

Na 2 dagen vol spanning komen de Wharfedale Evo 4.3 uiteindelijk binnen. Ik verwijder voorzichtig de verpakking, doe de bijgesloten handschoenen aan en haal de speakers samen met mijn vrouw eruit. In koor zeggen we beiden “wow, ze zijn prachtig!”.

Technische details & de test setup

De Wharfedale Evo 4.3 is een 3 weg vloerstaander met een basreflex behuizing en een nominale impedantie van 8 ohm. Frequentiebereik is van 48 Hz tot 22 kHz en de gevoeligheid ligt op 88dB wat zou moeten resulteren in een relatief gemakkelijk aan te sturen speaker.

De speakers staan op spikes. De spikes zijn verstelbaar en eenvoudig te vervangen voor bijvoorbeeld akoestisch isolerende voeten zoals die van Isoacoustics. Tussen de bodemplaat en de speakers zit het SLPP (Slot Loaded Profiled Port) waar de luchtuitgang voor de bas drivers zit.

De woofers (2 stuks) bestaan uit 5 inch (130mm) geweven kevlar conussen omringt door een soepele surround. De soft dome midrange driver is 2 inch (50mm) groot en heeft een speciale coating die de unit wat steviger maakt en beter resonanties kan absorberen. Achter de driver bevindt zich een luchtdruk geventileerde ruimte dat zo gevormd is dat er zowel energie wordt geabsorbeerd als wordt verspreid. Dit moet de midrange een lineaire responsiviteit geven van 800 Hz tot 5 kHz

Het hooggebied wordt weergegeven door de AMT (Air Motion Transformer) van 30mm breed en 60mm hoog. Het is gemaakt van een lichtgewicht diagram wat met behulp van een paar sterke magneten op zeer hoog tempo moeiteloos lucht kan verplaatsen. Dit zorgt voor een vooral horizontale dispersie in plaats van verticaal. Dit zou reflecties van plafond en vloer moeten tegengaan en tegelijkertijd een heel breed luisterveld moeten creëren. De crossoverfrequenties liggen op 1.3 kHz en 4.3 kHz. Dat is deels in het stemgebied, maar u zult later horen dat we daar niet echt veel last van hebben.

De Wharfedale Evo 4.3’s komen te spelen in de privé set van uw auteur en die bestaat uit:

Prijs en beschikbaarheid

De Wharfedale Evo 4.3 is voor een bedrag van €649,- verkrijgbaar op de volgende website.

Winkels met Wharfedale

Schoenmakersstraat 19
6041EX Roermond, NL

19 REACTIES

  1. Hi Erwin, bedankt voor je reactie!

    Ik heb de originele bruggen vervangen voor silver spiral jumpers. Het verschil is overduidelijk aanwezig en ik kan niet meer terug. Ik denk zelf dat de magie van de kabel meer zit in de koud gesoldeerde pluggen dan de kabel zelf. Ik zou een kabel + jumpers kiezen die qua prijs kwaliteit het beste bij je budget past. Volgens mij is de QED xt40i een stuk minder prijzig en heb zelf die xt40 gehad die weinig onder deden voor de silver spiral.

    • Hi Wouter,

      Ik heb de EVO 4.4 aangeschaft omdat ik wat meer laag wilde en zonder sub wilde spelen. Helaas was dit geen goede match in mijn ruimte. Bij sommige lage frequenties is het laag dominerend aanwezig. Helaas dus niet blij met de upgrade van de 4.2 naar de 4.4
      Gelukkig kon ik nog eens set EVO 4.3 op de kop tikken. Dit was precies waar ik naar opzoek was. Waarbij ik met de EVO 4.2 in het midden hoog iets vond achter blijven en waarbij ik bij de EVO 4.4 het laag niet onder controlle kreeg, is dit bij de 4.3 allemaal op de juiste plek gevallen. De QED XT40i doet het er ook prima op.
      Ik twijfel alleen nog over de upgrade met de Isoacoustic Gaia 3 dempers. Maar niet geschoten is altijd mis. Ik heb een betonnen vloer (geen kelder of kruipruimte) met daarop een dikkere ondervloer en laminaat. Op spikes klinkt het niet verkeerd, maar denk dat ik met dempers er wellicht nog meer uit kan halen. (hoop ik)

      Alvast bedankt voor je eventuele advies of opmerking.

      Groet,

      Erwin

  2. Hi Wouter,

    Wat een leuke review. Ik heb zelf de EVO 4.2 als stereo/front speaker.
    Ik ben het ook eens met de lange inspeel tijd. Ik heb ze nu een jaar en ze zijn echt los. Ik gebruik ze in een surround opstelling met de EVO 4c als center-en de EVO 4.1 als surround speakers. Aangestuurd wordt het geheel door een Anthem MRX 520. Als speaker kabel gebruik ik de VDH 358. Mijn vraag is gebruik je de originele brugjes van de speaker zelf of gebruik je andere jumpers. 2de vraag zou het voor de fronts een vooruitgang zijn als ik zou overstappen naar de QED silver spiral die jij ook gebruikt?

    Alvast bedankt voor je reactie.

    Met vriendelijke groet

    Erwin

  3. Hoi Wouter,

    Jouw review heeft mij er toe doen besluiten om deze speakers te kopen.
    Ik heb vrijwel een zelfde samenstelling van de woonkamer als jij.
    Vervolgens heb ik de gok genomen en ze besteld (798,- voor een set! ).

    Conclusie: heerlijke speakers, geen moment spijt van gehad.
    Ik mis mijn B&W CM1s2 voor geen meter 😉

    • Hi Peter bedankt voor je bericht en wat gaaf om te horen dat je plezier van je aankoop hebt! Ze komen na +/- 200 uur spelen pas echt los is mijn ervaring. De iso acoustics voetjes die ik eronder heb geplaatst helpen met een verbeterde bass weergave. Het is net een wat betere oemphf! Tevens heb ik recent ze naast het licht indraaien ook licht achterover gekanteld (voorste voetjes wat hoger ingesteld zodat ze speaker achterover leunt). Op oorhoogte richt ik nu het gebied tussen de AMT tweeter en middome driver. Dit geeft echt een prachtig 3d holografische weergave, vrij bizar.

  4. Hallo Wouter , ook deze review heb ik met veel plezier gelezen. Geen zweverig gedoe maar maar duidelijk omschrijven .
    Zelf heb zeker interesse in deze EVO 4,3 , voor omdat deze speaker de (bas)poort in de voet heeft. . Gezien het formaat van de speaker zelf en de afmetingen van de 2 basspeakers zal het laag niet orgeldiep gaan ( geen behoefte aan ! ) af en toe wat laag geknor is voor mij voldoende. In mijn huidige opstelling zouden ze 30-35 cm van de muur komen te staan.
    De woonkamer is 4,5 x 10 ,meter dus zou het laag in ieder geval niet in de weg staan.
    Versterking gaat via de Audiolab 6000a met het 6000 cd loopwerk.
    De huidige speakers hebben een poort aan de achterzijde en dat geeft ook bij een normaal volume toch af en toe een bonk. Nogmaals bedankt voor de review, mvr gr Sander

    • Hi Doonie bedankt voor je vraag en fijn om te horen dat je de review leuk. De Wharfedale is best makkelijk aan te sturen en voor de Evo 4.4 is je eindversterker meer dan zat. Ik voorzie geen probleem om de speakers volledig tot leven te brengen met je eindversterker. Of het een goede match is kan je het beste zelf beoordelen aangezien ik nog niet eerder een cambridge audio (eind)versterker met een Wharfedale gehoord heb.

  5. Een alpha-audio waardig geschreven review en het is ‘n vaststaand feit dat de kwaliteit van de weergave, als eerste wordt bepaald door de bron.
    Vraag me soms af of de vak?!!!lui die garant moeten staan voor DE opname, weten hoe het moet en ook heel belangrijk zijn hun oren betrouwbaar.
    De beste dynamiek zit inderdaad in filmmuziek, dit wordt uitgedrukt in LUFS, https://www.iconnectivity.com/blog/2017/6/10/ebu-r128-the-important-audio-breakthrough-youve-never-heard-of
    wordt op deze link uitgelegd.
    De dBpoweramp app heeft ‘n Volume Normalize optie
    die zich ook kan houden aan deze norm.
    Niet het platenlabel maar de opnametechniek bepaald het luistergenot.
    Mijn vrouw is makkelijk 😉 luister ook naar haar smaak en dwing haar niet alleen mijn keuze, want die is wat zwaarder (jazz en klassiek).
    Schrijf dit inzake de WAF, de plaatsing van de overige goederen werden hier aangepast, aan de plaats van de luidsprekerboxen, die volgens mij bepaald wordt door de golflengte van het geluid, dus stralen de boxen in de lengterichting.
    De ribbon/band tweeter wordt ook vaak gebruikt in studio’s, heb het nog nooit gehoord.
    Obi vergist zich, mijn KEF R3 klonken in het begin redelijk maar na ‘n paar maanden, werd het High-end weergave, maar dat wordt alleen mogelijk bij ‘n voortreffelijke opname, zelfs met de huidige kennis en apparatuur zijn ze instaat, om ‘n registratie te maken, die bijna lijkt op weergave van 78rpm LAK plaat.
    Momenteel luister ik via de QUAD 34 / 606 /node 2i.
    De reviews van Jaap hebben mij overtuigd, en hoop dit ooit te wijzigen in een purifi-eigentakt versterker / RME ADI-2 DAC FS (voorversterker/dac).
    De XLR aansluitingen zijn handig, want op de KRK12s subwoofers en de purifi-eigentakt zitten die ook.
    Deze gebalanceerde in/uit XLR aansluitingen bieden veel voordelen.
    De weergave van luidsprekerboxen is tevens afhankelijk van de overige apparatuur, vandaar de wijzigingen in apparatuur.
    Dus iedereen die wil bepalen of de luidsprekerboxen voldoen aan jouw wensen, luister altijd met dezelfde set PERFECTE OPNAMES tracks, want alleen dan kun je horen, of de ingespeelde apparatuur ook de luidsprekerboxen, voor jouw de juiste keuze is.
    Op deze site (encyclopedie) kun je ook vinden, hoe je deze het beste kunt plaatsen.

    • Hi Ferdy, bedankt voor de mooie woorden en leuk artikel! De Kef R3 zijn echt pareltjes, spelen voor groter dan ze voor hun formaat doen vermoeden en gaan best diep. Met de Wharfedale ging ik uit van 100 uur inspelen maar pas na ruim 200 uur kwam het echt lekker los. Inderdaad wat je zegt, niks ten nadelen van reviews maar uiteindelijk komt het erop neer dat je zoals je aangeeft met je eigen track list speakers moet gaan beluisteren. Idealiter in je eigen luister ruimte al is dit voor de meeste mensen gewoon niet mogelijk. Ik begin altijd met soundtracks die ik goed ken of live heb gehoord zoals het werk van Hans Zimmer. Ook ik neig heel erg naar een Purifi eigentakt maar ga voorlopig eerst wat dingen de revue laten passeren en testen voor dat ik upgrade 🙂

  6. Heb de evo 4.4 gehoord met mijn muziek, veel symfonisch metal. Horrible! Dunne, scherpe vrouwenstemmen, geen body en waar was de bass? En deze wordt door reviewers de hemel ingeprezen! Atoll in100 signature was de versterker.

    Zit nu nog te kijken naar de oudere Kef r500 en polk, maar de door jullie getestte R700 denk ik te diep. Dan is er nauwelijks nog afstand tot de achtermuur. R600 misschien ook te scherp. Had nl. contact met een amerikaanse dealer op youtube en die beweerde dat Polk “bright” klinkt en wilde me naar een ander amerikaans merk praten.
    Zit hier vlaknij Duitsland en een dealer daar kwam met de Linton. Maar heb die al eens gehoord. Inderdaad, beter dan de Evo, maar dat dienou zo goed was? Bij complexe metal werd het een brei en die tweeter vond ik ook niet zo denderend. Vond de stemmenweergave niet zo “schoon” en zuiver. Maar volgens die dealer dé box voor metal. Het laag vond ik trouwens ook een brei en niet puncy.

    • Hi Obi, meestal zijn de opnames van metal niet van hoge kwaliteit, al zijn er altijd uitzonderingen. Zoals in de review benoemt maakt de speaker gehakt van muziek van slechte opname kwaliteit en laat hij transparant alle delen van de keten horen. Ik denk zelf dat de wharfedale geen match is voor metal om de reden dat de meeste opnamens dus niet geweldig hoog van kwaliteit zijn. Er zijn betere speaker matches voor jouw muziek smaak!