Review Tuxedo – Tuxedo

• Luistert lekker weg

• Veel tracks niet heel boeiend

Hard opgenomen

• TUXEDO

Klinkt lekker. Zo begint het eigenlijk vaak bij het horen van nieuwe muziek. Zo kom en we enige tijd geleden het nummer Lost Lover tegen. Even zoeken en daar vinden we Tuxedo. Zoals smoking? Ja inderdaad zoals smoking. Tuxedo is een iets onwaarschijnlijke combinatie van Jake One en Mayor Hawthorne.

Om te beginnen, Jake One. Jake is een blanke kerel. Dat gezegd te hebben, hij is een producer. Eigenlijk wel iets meer. Zijn roots brengen ons naar  hiphop. Hij maakt beats, samples, nummers en zelfs een album. Alle grote hiphop artiesten hebben samples of beats van Jake gebruikt. En dat maakt hem een grote speler achter de schermen.

Bijzonder combinatie

Mayor Hawthorne is een ander verhaal. Een zanger, songwriter en producer. Maar niet in de hiphop hoek. Mayor kun je terug vinden in de Soul hoek. Waarschijnlijk verwacht je nu een donkere muzikant, maar niets is minder waar. Mayor is ook een blanke kerel. En dan Soul muziek maken? We zeiden al dat het een onwaarschijnlijk duo is. Hij brengt in 2009 zijn debuutalbum A Strange Arrangement uit. Hij kreeg hier een hoop lovende recensies over. Dus de combinatie van deze 2 heren: bijzonder.

In 2013 vindt Tuxedo zijn weg naar het internet. Drie nummers op een EP. Geen grote aankondiging, maar wel veel aandacht. En een schreeuw om meer. De energy die van de nummers afspat is buitensporig. Tuxedo werkt zijn weg door naar het gelijknamige album. Wat in 2014 verscheen. Voor Jake One een omschakeling. Want hij heeft zijn zware hiphop beats ingeruild voor een funky soul sound. We horen hier een daar nog zeker de invloeden terug. Maar dat is niet de sound van het album.

Muziek

Loudness Tuxedo
    Best hard opgenomen dit. Waarom toch? Zonde!

Het is erg lastig om stil te blijven zitten met de muziek van Tuxedo. Over het gehele album horen we de verschillende invloeden terug komen. De funky beats, de soul singer sound, disco synthesizer en een smeuïg R&B laagje.

In het nummer ?Do it? vinden we al deze elementen terug. Net als smeuige Calvé-pindakaas die meer aan je mes blijft plakken dan aan je brood. Blijven de funky beats kleven aan je trommelvlies. De vocals zijn weer bijzonder sfeervol neergezet door Mayor Hawthorne. Hij heeft een prachtige soulsound die ook nog eens heel energiek. Maar verwacht hier geen bijzonder geschreven teksten. Geen diepliggende emotionele betekenis. Gewoon simpele, lekkere muziek. Ook prima.

?Lost lover? is iets bekender. Ook wat vaker gedraaid op de radio. Met name op 3FM. ?Lost lover? is een heerlijk openingsnummer van het album en het legt meteen de lat hoog. Helaas halen veel andere nummer het niet bij  deze openingstrack. Daardoor is er slechts een paar lekkere nummers die echt binnenkomen.

Het nummer heeft een hoog weekend-gehalte. Duidelijk herkenbaar is de swingende en smeuïge beat. Ondanks dat je hoort dat er geproduceerd is, luistert het lekker weg. Een kenmerk van geproduceerd, vinden we duidelijk terug als we een nummer on der de loep leggen. Inderdaad in de vorm van loudness. Dan mag je muziek nog zo lekker en funky klinken, maar loudness is gewoon een dooddoener. En dat ga je horen.