vrijdag, maart 29, 2024
Home Review Trinnov Amethyst

Review Trinnov Amethyst

6

Voordelen

  • Pakt ruimteproblemen grondig en effectief aan
  • Bedient gemakkelijk
  • Prima streamer
  • Goede dac

Nadelen

  • Geen app
  • Inregelen vereist wel kennis
  • Geen microfoon meegeleverd

Prijs: € 9100

Bouwkwaliteti
Inzetbaarheid
Weergave
Prijs
Trinnov

Interessante extra's

Inhoud

Waar de Trinnov heel interessant voor is, is het toevoegen van subwoofers. Of bi-amping met een actief filter. De Trinnov kan namelijk actief filteren én natuurlijk room-correctie toepassen op de subwoofer. En ja: wij zijn van mening dat een sub niet zonder actieve room correctie kan. Het laag is eigenlijk nooit goed in een kamer. En met plaatsing kan je lang niet alle problemen oplossing. Een goede DSP kan dat wel… en dan klinkt een sub ongelooflijk veel beter.

De Trinnov laat alle aanpassingen toe in de software. En dat kan een set naar een compleet ander niveau tillen. Interessant! Helaas hadden we niet alle benodigde speakers en versterkers om dit te testen.

 

 

Conclusie

De Trinnov Amethyst is een zeer breed inzetbaar apparaat. Het is een streamer, voorversterker (inclusief Phono-stage) en DSP (met room correctie). De digitale room correctie is op zeer hoog niveau. Het is compleet aan de gebruiker om te bepalen hoe deze moet ingrijpen. Het is daarom ook onzinnig te zeggen dat de Trinnov een set steriel laat klinken. Er zijn talloze instellingen te maken en aan te passen waardoor het steriele karakter verdwijnt.
Feit is wel: wij zouden met name het laag laten corrigeren en het mid / hoog met rust laten. Dan klinkt een set toch wat fijner en natuurlijker. Echter: dat is in onze ruimte met onze set. Altijd proberen en vooral: de oren gebruiken!

Winkels met Trinnov

St. Ceciliastraat 28
5038 HA Tilburg, NL
Beethovenstraat 9-b
1077 HL Amsterdam, Noord Holland, NL

6 REACTIES

  1. Akoestische problemen die je met DSP nooit zal oplossen maar met fysieke behandeling van je ruimte dat wel zou kunnen. Ik geef twee voorbeelden. Bijvoorbeeld galmtijd los je niet op met DSP. Een dip in de response los je ook niet op al stop je er 1000 Watt in. Ik stel me voor dat bijvoorbeeld niet evenwijdige zijden van de ruimte en/ of kritische demping meer resultaat zal bieden. DSP is leuk voor lichte correcties in de overdracht maar dan heb je het wel gehad. Reflecties vanuit de achterwand of zijwand met looptijd verschillen kunnen niet worden opgelost.

      • Dag Ronald. Ik ken het apparaat zeer goed maar geldt mijn commentaar voor al dit soort apparaten die bedoeld zijn om akoestische gebreken langs de weg van DSP glad te strijken. Verschillende looptijden als gevolg van reflecties via zij en achterwand zijn per saldo niet op te lossen. Probeer maar eens een gereflecteerd signaal via de zijwand weer in fase te krijgen met het direct uitgestraalde geluid. Als je dat lukt krijg je de Nobelprijs.

  2. Maar Jaap toch, zolang ik al actief in het audiovak rondloop – en dat is al weer zo’n kleine 50 jaar – was en is de akoestiek van de luisterruimte een belangrijk onderdeel om tot een goede muziekweergave te komen. Alleen hadden we daar in het begin alleen maar akoestische oplossingen voor tot begin negentiger jaren er ook elektronische oplossingen kwamen. (zie http://www.tnt-audio.com/ampli/sigtech.html) Ik verwijs daarnaast ook graag naar het artikel van van Hessen over de luisterruimte:https://rivasono.nl/images/artikelen/Lagetonen_resonanties.pdf
    Dat we het nu dankzij oplossingen als Trinnov een stuk gemakkelijker hebben gekregen om onze luisterruimte akoestisch de baas te zijn, is een verheugende ontwikkeling. Nu nog de terugkeer van een hoogwaardige toonregeling zonder faseverschuiving en looptijdproblemen en we kunnen ons weer concentreren op muziek i.p.v. eventuele interlinks als klankcorrectie te gebruiken.