Home Review Townshend Seismic Isolation Bar

Review Townshend Seismic Isolation Bar

15

Voordelen

  • Overall winst in rust en definitie
  • Laag wint aan diepte en kracht
  • Gemakkelijk te installeren
  • Oogt wel gaaf

Nadelen

  • Prijs!
  • Speaker kan wat schuiven op het metaal

Prijs: € 1209 per set van 4

Bouwkwaliteit
Installatie
Weergave
Prijs
Townshend seismic feet

Verschil?

Inhoud

Dan de hamvraag: is het hoorbaar? We kunnen volmondig ‘ja’ zeggen.

Strakker en rustiger

Wat met name opvalt – na ruim een maand testen -, is dat het laaggebied enorm aan definitie en rust wint. Het lijkt wel alsof de Epicon dieper kan. Bij het live-concert van Muse (Rome) die we op Blu-ray hebben, horen we bij Panic Station een heerlijk strakker en diepe bass-kick. Zonder de Townshends is het ook prima, maar mét is het gewoonweg strakker, dieper en beter te volgen. Dat staat overigens ook op hun website… en het is gewoon waar. (Het verraste ons ook!)

Tevens klaart het midden en hoog wat op. Al is dat verschil in ons geval niet heel groot. Maar wel hoorbaar. Stereo-imaging is iets strakker en de diepte neemt wat toe. Ja… het is eigenlijk wat alle tweaks onder speakers doen. Maar dan al het goede gecombineerd. Puik werk.

Geen dichtslibben meer

Wat we ook tijdens onze testperiode hebben gemerkt, is dat het geheen gewoon niet meer dichtsibt. We kunnen echt significant harder draaien zonder dat we horen dat de ruimte en / of speaker definitie verliest.

Zal dit dan komen doordat resonanties via de – in ons geval houten – vloer geen kans meer hebben in de unit te raken? Het moet welhaast zo zijn, want zodra we de voeten er onderuit halen, horen we verlies van detail en wordt met name het laag weer wat rommeliger. Damn… je went er zo snel aan dat het bijna direct irriteert.

Ook de mondharmonica bij het Rome-condert van Muse is wat ruwer zonder de voeten. Het snijdt wat meer als hij aan het einde van Animals aanzet. Ook horen we een wat kalere drumpartij bij het begin van Knights of Cydonia.

15 REACTIES

  1. Dag Jaap

    De bovenmeester in mij valt over dit zinnetje.
    “Kortom: hoe u ontkoppelt heeft direct invloed op de weergave.”

    Ik denk dat je intro aan helderheid zou winnen door de twee diametraal tegenover elkaar staande principes wat explicieter te beschrijven.
    Koppelen: een zo stabiel mogelijke koppeling tussen luidsprekers en ondergrond. Spike zijn daar een voorbeeld van. Dit is populair in de audiofiele wereld.
    Ontkoppelen: een elastische dus trilling dempende verbinding, dat is wat b.v. de producten van Townsend doen. Dit is populair in de pro-wereld, je wilt resonanties voorkomen want als je daar op gaat mixen , ga je de mist in.

    Je oordeel over de prijs van dit product deel ik.
    Dat het iets doet lijkt mij logisch, een houten vloer is de ideale klankkast!
    Als je harder speelt loop je het risico dat je oordeel over de bas weergave bepaalt wordt door de vloer ipv de component.

    Suggestie: aangezien je in Haarlem zit, loop eens bij Helios binnen, ik verwacht dat je een vergelijkbaar effect kan behalen tegen een fractie van de prijs.
    https://www.helios-online.nl/shop/14-58/recoil_stabilizer-2-2

    “De filosofie hierachter is dat resonantie – trillingen – energie opwekken. En dat zorgt voor versmering en vervorming. Bij luidsprekers gaan de trillingen doorwerken in de units. En dat moet natuurlijk niet, want die moeten alleen weergeven wat de versterker ze vertelt. Door complete ontkoppeling is het wel mogelijk. Aldus Townshend.”

    Waar beweren ze dat?
    Ik kan deze claims niet zo gauw op hun website vinden.
    Die is afgezien van de standaard marketing kreten redelijk feitelijk correct en dat kan ik van boven genoemd zinnetje niet zeggen. Dat heeft een te hoog alpha karakter om realistisch te kunnen zijn.

    Groet

    Vincent

    • Dag Vincent,

      Mag ik één ding kwijt: ik hoor eigenlijk alleen maar van je als er iets niet goed is. Ofwel een zinnetje, specificatie of een theorie. Dat vind ik wat jammer. En wat is een “alpha karakter”?

      Dan nu naar je opmerking. Ik heb zowel de importeur als Townshend zelf gesproken (op een show). Daar komt die resonantie-theorie vandaan.

      Ik zal eens naar Helios gaan. Ze zitten bij mij achter. Ik heb daar ook een soort onderzetter vandaan. Erg fijn ding.

      • Dag Jaap

        Je hebt alfa en bètawetenschappen
        Bèta is de exacte hoek, alfa niet.

        Ik volg Alpha al een aantal jaren
        Ik waardeer het enthousiasme.
        Ik heb geen moeite met subjectiviteit..

        Ik werk voor een wetenschappelijk instituut.
        Daar moet je echt niet met verhaspelde of verkeerd begrepen theorieën aankomen.
        Om over uitspraken die haaks op de theorie staan maar te zwijgen.
        Dat kan er toe leiden dat ik te streng ben in mijn oordeel.

        Omgekeerd kan ik mij evenmin aan de indruk onttrekken dat de redacteuren nogal worstelen met de begripsvorming rond de techniek.
        Alpha’s die iets moeten schrijven over een Bèta onderwerp is niet altijd een succes.
        Ik zie Alpha-audio als een professioneel journalistiek product.
        Ik zie ruimte voor verbetering van die professionele kwaliteiten.

        • Dag Vincent,

          Ik begrijp je heus. De reden dat ik er wat van heb gezegd is dat de weegschaal voor mij doorsloeg. Als je je reacties onder elkaar zet, zit er heel veel negatieve energie tussen. Ook genoeg leuke tips en nuttige info. Dus… ook dank daarvoor.

          En vergeet niet: feedback waarderen we hier. Dat kan echter ook via de mail: niet alles hoeft onder een artikel te worden gezet. Ik krijg wel meer mail: krische en bemoedigende. Alles wordt gelezen en beantwoord.

          Over Alpha en Beta… Ik heb een journalistieke opleiding gevolgd. Met wat post-opleidingen die focussen op web-schrijven. Daarnaast geef ik trainingen in netwerk-architectuur en -configuratie. Dus bits, bytes, vlans, firewalls, acl’s… etc. Wat ben ik dan? Zeg het maar…

          Natuurlijk zijn er auteurs die wat meer worstelen met de techniek. Mijn advies is dan: ga er niet op in en schuif het door naar een ander. Of vraag het aan de fabrikant. En dat doen we ook heel vaak.

          Mijn punt met Alpha Audio is: we gaan techniek niet uit de weg. Ik schroef graag dingen open en schrijf graag achtergrondstukken (zie het artikel over hoe dacs werken…). Maar het moet wel leesbaar zijn. En hoewel ik best vier alinea’s kan tikken over hoe resonantie de weergave en prestaties van speakers kan beïnvloeden, lijkt me dat niet heel boeiend. Keuzes… En ja: soms maak je verkeerde keuzes en kan één zin of alinea meer vragen oproepen dan de bedoeling was.

    • Dag Vincent,

      Ik begrijp eigenlijk ook niet altijd goed wat je hier komt doen. Een bovenmeester heb ik moeten opzoeken, dit woord kennen we niet in Vlaanderen, maar het verklaart wel veel.

      Ik zit soms met plaatsvervangende schaamte uw tussenkomsten te lezen. Het kan altijd anders geschreven worden en er is altijd eentje nog slimmer. Maar steek je energie meer in positieve zaken.

      Je doet dit ook al voor alle duidelijkheid. Je geeft geregeld tips en je verwijst naar nuttige sites. Dat waardeer ik enorm, laat dit duidelijk zijn. Maar niet elke zin, niet elk woord, niet elk artikel moet scrupuleus onderzocht worden en door de mangel worden gehaald.

      Ik snap het echt niet. Ik vermoed dat je het ergens wel goed bedoelt maar het komt echt niet over. Want je weet blijkbaar enorm veel over de technische kant van de zaak. Maar de toon en de manier waarop je reageert is vaak tenenkrullend.

      Deel uw kennis en inzichten maar dan op een respectvolle, positieve manier. Anders hoor ik ze eerlijk gezegd liever niet.

      Vriendelijke groeten

      Geoffrey

×