Review The Adventures Of Jefferson Keyes, Ryle

Voordelen

  • Klassieke sound
  • ... zonder ouderwets over te komen
  • Prima opname

Nadelen

    • The Adventures Of Jefferson Keyes

      Luisterde u vroeger ook elke donderdagavond naar de Soulshow met Ferry Maat? Ik in ieder geval wel, met de cassetterecorder in de aanslag (later was dat een cassettedeck met pauzeknop). Er waren legendarische uitzendingen met grootheden als Stevie Wonder , Nile Rogers en Bernard Edwards (Chic) of The Brothers Johnson in de studio. Onlangs luisterde ik op een zaterdagavond naar Soul Sensations van Corné Klijn op Radio 2 en daar kwam veel van de Soulshow-sfeer terug.

      Een nummer trok bijzondere aandacht. Het klonk als een disco-track uit de jaren 80 maar wat bleek? Het was een album dat nog geen week geleden was uitgekomen. We hebben het album snel aangeschaft. Maak kennis met Ryle.

      Disco beleefde zijn hoogtepunt in de late jaren zeventig en begin jaren tachtig. Nile Rogers legt het mooi uit in een documentaire: “we waren jazz-muzikanten maar daar viel weinig geld mee te verdienen. Het was zaak om op te vallen bij de radiostations, zodat ze je single gingen draaien en dan maar hopen op succes. Dus begonnen we met het inspelen van muziek die meteen lekker klonk en dansbaar was. Je had immers maar één kans om ‘airplay’ te krijgen. Zo is “Le Freak” ontstaan, dat overigens eerst “Fuck Off” heette, omdat we werden geweigerd bij de New Yorkse Disco 54.” De 21e eeuwse revival van disco was compleet met het succes van Get Lucky (2014) door Pharrel Williams en Daft Punk, met Nile Rogers op gitaar.

      The Adventures Of Jefferson Keyes

      Frank Ryle vormt samen met Robert Hardt een Deens/Duits producenten-duo. The Adventures Of Jefferson Keyes is een solo-album van Ryle en al meteen bij het opzetten van de LP keren we terug naar de disco-boogie sfeer van de jaren 80. Op het album staan acht tracks die door verschillende artiesten zijn ingespeeld. Er zijn uitstekende zangers ingezet die in het verleden hun sporen verdienden als backing vocals bij grote namen als Chaka Khan of Evelyn Champagne King. Vooral een nummer als “Lift Your Head Up” doet erg denken aan Chaka Khan, zowel in het karakter van het nummer als de harmonie van de backing vocals.

      Ouderwets goed

      Het is heerlijke muziek en vooral in een tijd waar dance-albums het resultaat zijn van digitaal geproduceerde loops is het een verademing om weer eens een ouderwets lekker spelende band te horen. Het geluid is ook prima voor elkaar. Wij schaften de LP aan en de producent Sedsoul was zo vriendelijk om ons de masterversie in WAV-formaat te sturen zodat we beide versies konden vergelijken. Daarbij komen we er steeds meer achter dat het erg lastig is om een digitale master objectief te vergelijken met een vinylmaster. Dat komt doordat het afspelen van vinyl zoveel variabelen kent; de platenspeler, het gebruikte element, zelfs de toonarm, voeding en bedrading en dan nog de gebruikte voorversterker. En met A/B vergelijkingen hebben we altijd te maken met het volumeverschil; vinyl heeft een lager volume. Dat gezegd hebbende, is het verschil dat wij hebben ervaren tussen de vinyl en de digitale versie de detaillering en soundstage. Bij de WAV-versie horen we meer detail en is de holografische afbeelding groter.

      Gerelateerde berichten

      isaac gracie

      Isaac Gracie – Isaac Gracie

      “Darling, I’m just not okay”. Het zijn de afsluitende woorden van het debuutalbum van Isaac Gracie, een jonge en schuchtere Engelse singer-songwriter. Nee, een vrolijke jongen is hij niet, maar wat leveren zijn sores prachtige muziek op. Het titelloze album staat vol met gedragen ballades waarin Gracie zijn angsten en (liefdes)verdriet van zich afzingt. 

      cd-bmi-voorkant

      Review: BMI Goes India (2016)

      Bij Alpha-Audio zijn we altijd verheugd wanneer we een debuutalbum van een nieuwe artiest mogen beluisteren. In dit geval het eerste Live Asian Dance Music album uit – jawel – Nederland. Althans, in deze woorden wordt het album middels een persbericht aan ons gepresenteerd. We zijn in elk geval erg benieuwd en besluiten een recensie-exemplaar […]

      Woods - Love Is Love (2017)

      Review Woods – Love Is Love (2017)

      Het uit Brooklyn afkomstige Woods maakt al sinds 2005 albums vol luchtige en melodieuze pop met invloeden uit de folk en hier en daar ook psychedelische elementen. Onlangs verscheen ‘Love is Love’, een ruim half uur durend album met daarop zes vrolijk klinkende nummer waarop volop blazers als hoorn, trompet en saxofoon te horen zijn.

      Geef een reactie

      Ga verder met deze blogpost:

      Review The Jayhawks – Back Roads And Abandoned Motels (2018)

      Review The Jayhawks – Back Roads And Abandoned Motels (2018)