Home Review Teufel Raumfeld Connector ²

Review Teufel Raumfeld Connector ²

27

Prijs: € ? 199,99

Teufel Raumfeld Connector ²

De markt voor streaming audio wordt steeds breder gedragen en kent een toenemende mate van acceptatie door muziek- en audioliefhebbers. Gelijktijdig denderen de ontwikkelingen op het gebied van apparatuur en het aanbod van muziekdiensten onverminderd voort. Ook fabrikant Teufel heeft inmiddels een aardige lijn met streaming producten, varierend van (actieve) WLAN speakers tot en met multiroom muziekservers.

Relatief nieuw in Teufels streaminglijn is de Raumfeld Connector ² (hierna afgekort tot RC²); een voordelig geprijsde netwerkspeler die we ook telkens als verbindend element terugvinden in de diverse streaming bundels die Teufel aanbiedt. De hoogste tijd om deze compacte streamingmodule eens nader te verkennen.

Compacte & lichte bouw

Wanneer we de RC² uitpakken valt vooral op hoe compact en licht alles is uitgevoerd. Met name de voedingsadapter wekt de indruk van een heus ‘vlieggewicht’ en bovendien zit er een rammeltje in. Deze had dus gerust iets robuuster uitgevoerd mogen worden. De RC² bestaat uit een kunststof behuizing met een glossy bovenplaatje. De bodem is voorzien van een soort dempende anti-slip laag. Aan de bovenzijde is alleen een ronde verzonken aan/uit-knop te vinden. Aan de voorzijde treffen we 2 indicatie LED-jes en aan de achterzijde de aansluitingen voor RCA-in, RCA-out, optical, LAN, USB en natuurlijk ingang voor de voedingsadapter. De RC² weegt hooguit een ons of 3, maar doet voor kunststof best solide en hoogwaardig aan.

Geen afstandbediening

Een separate afstandbediening ontbreekt, maar die is in de huidige tijd van smartphones en apps dan ook eigenlijk overbodig. De gratis Raumfeld App – beschikbaar voor iOS en Android – biedt uitkomst. Eventueel is er een losse multifunctionele Raumfeld Controller leverbaar, maar daar hangt wel een prijskaartje aan van bijna 400 euro.

Teufel Raumfeld Connector ²
De glossy bovenzijde van de RC² heeft een grote aantrekkingskracht op stof en vingers.

We hadden ook graag even zelf de layout van de print en alle onderdelen van de RC² bekeken, maar ondanks het verwijderen van de 3 torx-schroefjes aan de onderzijde lukte het maar niet om uit te vogelen hoe het kastje in elkaar geklemd zit. Het ‘geheim onder de kap’ geeft Teufel dus niet prijs.

We moeten het doen met de opgave dat er een 24bit/192kHz Cirrus Logic DA-converter in het kastje huist en dat de RC² een signaal/ruis verhouding heeft van 128 dB.

Installatie-app

Raumfeld App start
De Raumfeld App; prettig in gebruik en heeft tevens de functie van installatiehandleiding.

Het installeren van de RC² begint in onze situatie met het downloaden van de Raumfeld App naar de iPhone. De app fungeert meteen als handleiding, want direct na het openen verschijnen er instructies en verklarende uitleg. We besluiten de RC² in eerste instantie te koppelen aan het vertrouwde bedrade netwerk. Draadloos bleek later trouwens ook probleemloos te functioneren. We hebben het niet exact geklokt, maar in een bestaand DHCP-thuis-netwerk bedraagt de complete installatietijd minder dan 10 minuten en zo zien we het graag.

Bedieningsgemak

De Raumfeld App kent niet alleen een logische indeling, maar reageert ook erg rap en vloeiend. Vanuit het openingsscherm is er gelijk toegang tot de muziekcollectie, afspeellijsten, TuneIn internetradio, diverse muziekdiensten en uiteraard de instellingen. Bij Napster en simfy verschijnt een regio-afhankelijke melding, oftewel (nog) niet in dit land beschikbaar. Dat het populaire Spotify als koppeling of muziekdienst in het overzicht ontbreekt zien we echt als een gemiste kans.

De moeite van het vermelden waard is dat de Raumfeld App – na het scannen van de muziekcollectie – automatisch de ontbrekende cover art aanvult. Tevens complimenten voor de eenvoudige wijze waarop je afspeellijsten kunt samenstellen en digitaal het volume kunt regelen, dan wel ‘muten’. Bovendien wordt er nog volop doorontwikkeld, want tijdens onze testperiode waren er geregeld updates beschikbaar voor zowel de app als de RC².

Hoe klinkt dat nou?

Raumfeld Connector ² achterzijde
Aan de achterzijde is er precies voldoende ruimte gelaten tussen de aansluitingen.

Gezien de prijsstelling van de RC² zijn de verwachtingen vooraf niet heel hooggespannen. Dat blijkt een vergissing want de Alpha Audio testlijstjes doorstaat de RC² moeiteloos. Pas wanneer we het volume – uiteraard analoog op de versterker – flink omhoog gooien worden de beperkingen hoorbaar.

Ten opzichte van de in het testsysteem aanwezige Linn Majik DS zou het laag dieper en strakker kunnen en het hoog wat vloeiender mogen. Verwacht in dit segment ook geen superbreed stereobeeld of een heel diep podium. Aan de andere kant; bedenk ook dat een Majik DS nog steeds meer dan het tienvoudige kost.

Dat Teufel fraaie en goed presterende producten maakt was ons al eerder opgevallen. Ook bij de Raumfeld Connector ² ligt de nadruk op een bovengemiddelde kwaliteit-/prijsverhouding. Voor net geen 200 euro heeft u een fijne audiostreamer in uw bezit. Installatie, bediening via de app en weergave zijn dik in orde. Kortom; een aanrader voor wie de stap naar audiostreaming nog niet heeft gemaakt. Voor de prijs hoeft u het in ieder geval niet te laten. Toch op zoek naar meer verfijnde weergave? Dan zult u veel dieper in de buidel moeten tasten. Met een iets degelijker uitgevoerde voedingsadapter en de koppeling van Spotify in de Raumfeld App was de RC² wat ons betreft helemaal af geweest.

27 REACTIES

1. Opzoek om flexibeler mijn platenspeler in te kunnen zetten ben ik eens gaan speuren op ‘je raad het al’ het internet.

Nu zag ik in google dat op mijn favoriete audiowebsite er een draadloze alleskunner word besproken. Een ouder draadje, maar door de actualiteit van het streamen blijft het fris.

Waar ik een Raumsfeld voor in gedachte heb is, dat stel je hebt een feestje in de tuin, zet een platenspeler buiten en ga in de tuin de dj uithangen.
    Het gesleep van je kostbare audiozaken naar buiten in de tuin zetten is zo omslachtig, dus met een Raumsfeld aan de platenspeler kan met een paar stappen zonder kabel gehannes snel een plaat gedraaid worden in de tuin.

Nou kwam ik ook een Heos van Denon tegen, maar voor die paar keer dj’en in de tuin vind ik de prijs die Denon vraagd niet wat het is. De Raumsfeld is wat dat betreft zo geprijst dat ik het apparaat overweeg aan te schaffen. Ook al omdat er zoveel draadloze systemen zijn die alleen van tablet en smartphones streamen, en niet de functie hebben om bij wijze van spreken een cd speler aan te koppelen en het signaal draadloos naar een bluetooth uitgevoerde geïntegreerde stereo versterker te sturen.

Op het moment van schrijven is de prijs van de Teufel connector2 bekend. Rond de €150,–

2. Beste Jaap,

Graag zou ik een nieuwe set willen samenstellen:

raumfeld connector 2
    Speakers: q acoustics 3020
    Versterker: Nad c316 bee

Of
    raumfeld connector 2
    Speakers: q acoustics 3020
    versterker: Onkyo a9010

welke combinatie komt als geheel het beste tot zijn recht? De Nad heeft geen digitale ingang en geen ingebouwde DAC.. Is dit van invloed op de geluidskwaliteit van de muziek die we afspelen langs de connector? Verschil in prijskaartje van de versterkers maakt mij niet uit.

Hoor graag je reactie. Alvast bedankt.

• Dag Jaap,

Ik heb een vergelijkbare vraag: ik heb een NAD cd speler en versterker (C320BEE) en een paar Mission luidsprekers (M74), en wil daar de Raumfeld Connector 2 aanhangen. Voornamelijk omdat ik aan de Raumfeld een externe harde schijf kan koppelen en vandaar flacs ed kan afspelen. Is hierbij een externe dac aan te raden (jouw High Fidelity V-Dac-II)? Is het verschil hoorbaar? En hoe sluit ik dat aan? Tussen de Raumfeld Connector en de versterker?
        Dank alvast voor je advies!

Tristan

3. Ik vraag mij af of de Raumfeld Connector het apparaat is dat voldoet aan mijn wensen/eisen.

Tegenwoordig kun je er ook Spotify mee afspelen en dat geeft het apparaat wel een meerwaarde.

Zelf ben ik een voorstander van analoog muziek afspelen, dus cd of lp.
    Hiervoor heb ik een analoge versterker met alleen maar cinch ingangen, mijn installatie klinkt zoals ik het wil, een mooi helder en breed podium met voldoende diepte.

Al tijden ben ik op zoek naar een mediaspeler waarmee ik zowel video als audio af kan spelen, met Netflix, YouTube en Spotify als belangrijkste opties. Daarbij wil ik het audio gedeelte met mijn mobiel aan kunnen sturen, dus zonder dat de tv aan moet staan. Ik heb eveneens een Synology nas staan met een lading muziek er op, daar moet ik wel bij kunnen en ik moet in ieder geval snel kunnen vinden wat ik zoek. Al is dat eigenlijk overbodig als je Spotify hebt, daar kun je zoveel meer muziek vinden dan dat je ooit op een nas kunt zetten.

Helaas heb ik dat nog niet kunnen vinden, ik heb nu voor het video gedeelte een Apple tv en die doet zijn werk uitstekend.
    Voor de audio heb ik al eens een Sonos in huis gehaald maar die viel mij, zeker voor dat geld, zwaar tegen.

Is de Raumfeld het apparaat dat mij een goede geluidskwaliteit kan bieden met evenveel gebruiksgemak? Misschien moet ik gewoon eens gebruik gaan maken van de mogelijkheid om hem zelf te testen.
    Muziek en de beleving daarvan is zo persoonlijk, dat geldt ook voor het effect van de bekabeling. De een zegt dat het niets uit maakt, mijn ervaring is dat kabels wel degelijk een groot verschil kunnen maken.

Heeft iemand ondertussen nog wat toe te voegen qua ervaringen?

4. Ik heb zelf de Rasumfeld Connector 2 en kan bevestigen dat ik er zeer, zeer te spreken over ben. De bedieningsapp werkt erg gemakkelijk, het geluid is goed en het indexeren via de NAS gaat ook snel genoeg. Wel is het zaak om de Tag’s in orde te hebben als je via een NAS afspeelt. Als je de USB ingang gebruikt kan je ook door de mappen scrollen (iets wat logischerwijze niet gedaan kan worden bij een NAS aangezien de NAS zelf indexeert (DLNA). Kortom aanrader!

5. Beste mensen. Helemaal bovenin lees ik dat een DAC en de Raumfield qua prijs een vreemde combinatie zou zijn. Nu wil het geval dat ik al een mooie Metrum DAC heb. Ik stream al mijn muziek via een Apple Airport Express en de DAC naar mijn versterker. Klinkt prima. Toch zoek ik nu een oplossing om niet meer draadloos te hoeven streamen. Het apparaat dat ik zoek moet muziek van een harde schijf of NAS naar de DAC sturen, waarbij Ik mijn Android mobiel als afstandbediening wil gebruiken. De Raumfeld met daaraan een harde schijf zou een oplossing kunnen zijn. Maar eigenlijk zoek ik iets goedkopers. Ik heb al een Minix Android TV-box geprobeerd, maar dat werkt niet lekker. Die heeft een TV nodig voor de bediening. Ik zit te denken aan een 2e hands popcornhour C-200, maar die komt meestal zonder Wifi. Iemand nog andere ideeën?

6. Ik ben al een tijdje op zoek naar een apparaat waarmee ik kan streamen, alleen heb ik deze niet direct nodig om mijn mp3’s te spelen maar zoek ik iets waarmee, als ik muziek maak via mn keyboard (piano/ synthesizer/e.d.), het geluid draadloos kan horen via mijn versterker met hun speakers. Het belangrijke punt hier is dan de eventuele lag (vertraging) die bij de meeste streamers bestaat. Kijk als je realtime aan het piano spelen bent klinkt dit dan ook realtime? Elke kleine vertraging is niet gewenst. Kan iemand mij hiermee helpen of adviseren? Kan dit eigenlijk wel draadloos?

Dank!

Grt Freddy

7. Review Amazon.de 19 juni 2013:
    Schade eigentlich, weil der Sound gar nicht schlecht ist…wenn das Abspielen klappt!
    Die Probleme fangen schon beim Scannen einer mittelgroßen Musiksammlung an: der Connector braucht circa 2 Stunden, um eine 500 GB große Musiksammlung (im ALAC-Format und auf einem Synology-NAS gespeichert) zu scannen. Und zwar nicht, wie ich gehofft habe, nur das erste Mal sondern nach jeder einzigen winzigen Änderung irgendeines Tags! Die Option “nur neue Titeln scannen” hat gar nichts gebracht. Aber noch schlimmer finde ich, dass der Raumfeld Connector 2 mit aus mehreren CDs bestehenden Alben gar nicht klar kommt: egal, ob die ID-Tags die Disc-Nr. enthalten werden erstmal alle Tracks 1, dann alle Tracks 2 usw. abgespielt. Ich habe sogar probiert, die Titeln durchzunummerieren (nicht z.B. CD1 Track 1-10 + CD2 Track 1-8 sondern Track 1-18). Bei einigen hat das geklappt, bei den meisten aber leider nicht!
    Wer also Alben gerippt hat , die aus mehr als einer CD bestehen (z.B. Opern, Collections usw.) und deren Titeln in der richtigen Reihenfolge abspielen will sollte die Finger von diesem Gerät lassen!

• Een (gebruikers) review op Amazon maakt eerlijk gezegd niet veel indruk op mij (Jaap Veenstra). Ik weet niet hoe zijn netwerk in elkaar zit óf hoe zijn NAS draait. Er zijn teveel factoren die zijn ervaring kunnen beïnvloeden. Hoe heeft hij zijn albums getagd? Heeft hij bijvoorbeeld album-artists ingesteld? Kortom: dit zegt me nog te weinig.

• Dag Jaap,
        Ik begrijp uit je reactie dat je de Connector2 gebruikt, klopt dat?
        Graag wil ik je dan wat vragen; ik heb interesse in de Connector2 om mijn digitale muziekcollectie eindelijk volledig op mijn Hifi set af te kunnen spelen – en in de toekomst hopelijk ook Spotify.

Mijn vraag: wat zijn de manieren waarop de muziekcollectie is door te bladeren? Ik zie dat het o.a. per Album of Artiest gaat: betreft het dan álle artiesten of alleen ‘album-artists’? Ik heb sterk de voorkeur voor het laatste namelijk, omdat ik dat allemaal kloppend heb en ik niet graag langs 1000den artiesten moet scrollen met slechts één track.
        Is het ook mogelijk om de collectie per map door te bladeren (ik heb alle albums in een aparte map, dus prima geordend wanneer albumartiest niet werkt)?

Dan nog een vraag: zolang ik nog geen NAS heb, zou ik een externe HDD direct met USB op de Connector2 aansluiten. Moet ik daarbij nog ergens rekening mee houden of werkt dat gelijk goed?

Dit zijn helaas geen dingen die in de productinformatie o.i.d. goed zijn terug te vinden. Mijn 2e handicap is dat ik Windows Phone gebruik waarvoor nog geen officiele app bestaat, alleen een 3rd party app (die wel goed schijnt te werken).

Ik hoop dat je me hiermee verder kunt helpen, alvast veel dank!
        groet,
        Jentse

• Dag Jentse,

Ik heb de Connector2 niet dagelijks in gebruik. Ik heb hem gewoon even getest en geprobeerd. Normaal speel ik via een htpc met usb-dac. Vind ik handiger, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

De Raumfeld Connector2 is een upnp-streamer. Mede daardoor is de streamer afhankelijk van de mediaserver hoe hij muziek toont. Er is een tab met artiest, album, Genres, Favorieten en Componist. Bij artiesten vind je alle artiesten. Tenzij je in de mediaserver kan aangeven dat deze allen albumartiest weergeeft. Mijn Synology kan dat niet, naar ik weet.

Ik heb niet de harddiskoptie geprobeerd. Ik kan me niet voorstellen dat dit niet werkt, of wezenlijk anders zou werken dan via een NAS. Afgezien natuurlijk van het feit dat je bij een NAS afhankelijk bent van de indexering van de mediaserver en bij USB de mediaserver van Raumfeld zelf gebruikt.

• Van traag scannen of het husselen van tags heb ik tijdens het testen niets gemerkt. Dat verliep juist aangenaam snel, inclusief aanvullingen. Wellicht dat de laatste updates vanuit Teufel daar in positieve zin aan bijgedragen hebben. Daarnaast zijn zaken als snelheid en stabiliteit van de overige hard- en software in de keten (NAS, netwerk, Twonky, etc.) natuurlijk ook van belang.