Review TAD Evolution 2 vloerstaande luidspreker – concurrentie killer

Voordelen

  • Speelt heel gemakkelijk
  • Gelaagd
  • Compleet
  • Gebalanceerd

Nadelen

  • Geen 'sexy' uiterlijk
  • Prijs: € 14250 per paar

    Bouwkwaliteit
    Aanstuurbaarheid
    Weergave
    Prijs

    Er zijn reviews die je perceptie op je hobby en alles daaromheen veranderen. Het zijn producten die je ow zo fijne ankerpunten loswrikken en je even laten zweven. Verloren. Het is soms frustrerend, maar het dwingt je ook door te gaan. Jezelf op te pakken en te verbeteren. Weg met de hokjes en vaste waarden… op naar nieuwe standaarden! We hebben de TAD Evolution 2 voor onze neus. 

    Wie ons volgt, weet dat we bezig zijn met een radicale update van onze referentieset. We begonnen met de prachtige Sonnet Pasithea NOS dac. Die heeft ons laten inzien dat een update écht nodig was. Toen kwam de Pass Labs X150.8 (review volgt) die een raam heeft geopend. Maar ook liet zien dat een deel van de balans opnieuw gevonden moest worden. Dat heeft tot de verwelkoming van de Grimm UC1 geleid. (Ja… de bodem van de bankrekening was al lang bereikt, geloof ons). Maar goed… is de Focal Sopra No1 nog wel de juiste partner in deze set? Hmmm…

    TAD Evolution 2

    We kunnen eerst een heel verhaal over de techniek van deze Japanse creatie gaan schrijven. Denk aan de gloednieuw ontworpen, 1-inch Beryllium tweeter (we zijn blijkbaar érg gevoelig voor Beryllium) met een nauwkeurig uitgerekende, nieuw ontworpen waveguide. Of de tevens compleet nieuw ontworpen, Aramid Composit woofers – met een soort papierpulp conus op de achterzijde gelijmd voor demping – die in 2,5-weg met de tweeter staan (crossover op 90 en 2800 Hz). Is het belangrijk te melden dat de woofers een nieuwe, bijzonder sterke magneet hebben? En dat deze een bijzonder lange slag kunnen maken die tevens zeer lineair is? Ow… wie benieuwd is naar de basreflexpoort: die zit onderaan en heeft veel weg van een hoorn die gesplit is waardoor energie naar voren én naar achteren gaat. Mede hierdoor haalt de TAD Evolution 2 écht 30 Hz en stopt het aan de bovenkant van het spectrum pas bij 60 kHz. Bijna fullrange dus. En dat in een relatief compacte kast.

    Anyway: toch een beetje techniek samengevat dus. Maar als we eerlijk zijn, hebben we in de gehele periode geen seconde gedacht aan de techniek. Pas bij het schrijven zijn we zaken gaan opzoeken. De TAD Evolution 2 (geleverd door Audiofeel) is namelijk één van de minst technisch klinkende speakers die we in 15 jaar hebben getest. Deze set maakt gewoon muziek. We worden keer op keer in de muziek getrokken waarbij soms gewoon de tranen in de ogen staan, zo puur en écht klinkt het. Niets leidt af… alles komt als één geheel op ons af. Vloeiend, puur en ongedwongen. Gewoon een gevalletje WAUW…

    Onpretentieus

    Het maffe bij deze luidspreker is, is dat hij totaal onpretentieus oogt. Waar redelijk wat fabrikanten allerhande toeters en bellen toepassen om een speaker ‘indrukwekkend’ te laten ogen, is de TAD Evolution 2 droog gezegd een houten kast met drie units erin. De schoonheid zit hem in andere dingen (spoiler: vooral de weergave).

    De TAD Evolution 2 is natuurlijk wel erg fraai afgewerkt. Geen naden, prachtig écht fineer en wie wat nauwkeuriger kijkt, ziet dat de units bijzonder zijn. Ze zijn door TAD zelf ontwikkeld én door TAD gemaakt. Geen inkoop van een grote fabrikant om er vervolgens een speaker van te maken. Niet dat daar iets mis mee is, maar wij vinden het toch altijd wel extra punten waard als een fabrikant zijn eigen units maakt. We beseffen dat dit ongelooflijk complex – en dus duur – is. TAD doet dat dus wel. En als dat ook nog met Japanse precisie en discipline gaat, dan is het resultaat écht ongelooflijk indrukwekkend. Zo blijkt.

    De voet is een bijzonder zware plaat metaal met op drie punten spikes. Spikes en schoteltjes zijn meegeleverd. De speaker staat – op enige hoogte om de poort ruimte te geven – vast op deze voet. Wie de stabiliteit wat wil verbeteren, of een tilt wil toepassen, kan extra steunen in de voet schroeven. Wij hebben op drie spikes gespeeld zonder enige problemen.

    [nextpage title=”De set-up”]

    TAD Evolution 2

    We hebben de TAD op diverse versterkers en dacs gehoord. Het meeste hebben we gespeeld op de Pass Labs X150.8, omdat dit écht een match made in heaven is. Beide dacs – de Grimm UC1 én de Sonnet Pasithea klinken erg goed op deze speaker. Dit omdat de TAD mooi de accenten weet bloot te leggen, zonder in scherpte te vervallen.

    [nextpage title=”De Sound”]

    We hebben natuurlijk al aardig wat verklapt over de klank. Dat maakt deze luidspreker gewoon los. Op een of andere manier betrapt uw auteur zich zelfs erop keer op keer in zichzelf te gaan praten tijdens een luistersessie. “Pfff… wat een speaker… ongelooflijk” en dat soort dingen. Beetje gek en laten we hopen dat de medehuurders niet denken dat het een blijvend kwaaltje is… Maar ja: alles is gewoon on zijn plek gevallen met deze TAD Evolution 2. Is dat een toevallige, magische match? Hmmm… wij schatten in dat het een combinatie van factoren is:

    • TAD maakt gewoon heel erg goede speakers
    • Pass Labs maakt gewoon erg goede versterkers
    • Deze twee maken óók nog het beste in elkaar los…

    Maar de basis is – naar onze mening – dat de elektronica klopt. De metingen van de TAD verraden ook dat deze speaker niet alleen heel neutraal is afgesteld, maar dat ook de vervorming heel erg laag is. Zowel op 1 meter als op 3 meter (luisterplek) én on- en off-axis. Maar deze plaatjes kunt u zien in het volgende hoofdstuk.

    Groot, gul en smooooth

    Nu zet de Focal Sopra No1 al een niet beroerd stereobeeld neer. Sterker nog: de Sopra kan prachtig projecteren met échte diepte en breedte en hoogte. Dat is ook één van zijn krachten. En de kracht van een goede monitor speaker in het algemeen. Deze TAD laat echter de complete ruimte verdwijnen en vult die met muziek. Mede door het ronde en mooi doortekende laag. Het rolt allemaal heerlijk de ruimte in. En dat gaat ook nog met het grootste gemak.

    Kort gezegd: de TAD Evolution 2 is een gulle Japanner. Een heerlijke vloerstaander die de muzikant een compleet podium biedt om op topniveau te presteren.

    Wat uw auteur heel prettig vindt is dat deze speaker geen jus over alle muziek heen gooit. Het laag is weliswaar rond en gul, maar niet gekleurd of wollig. Sterker nog: het laat heel veel horen: het kan laag op laag op laag zetten zonder dat het vermoeiend of rommelig wordt. Dat is een kracht die eigenlijk alleen te horen is bij zeer goed afgestemde, actieve, gesloten systemen.

    Nu we het toch over gelaagdheid hebben: we hebben zelden een luidspreker zo gemakkelijk en met zo veel inzicht horen spelen. Natuurlijk kunnen we een Raidho D5 of een Wilson Alexx V aanhalen. Maar dat zijn systemen van tonnen (letterlijk). En hoewel 14.250 Euro per paar heel veel geld is, is het niveau waarop deze Evolution 2 speelt stiekem hoger… al is dat altijd lastig te kwantificeren vinden we. Want ja… hoe schaal je een niveau in? Want niveau is afhankelijk van ongekend veel factoren, waaronder akoestiek, aansturing, bron… Het is een samenspel.

    Killer

    Wie echter een goede collectie elektronica heeft staan, zal heel snel merken dat deze TAD Evolution 2 een vrij gemakkelijke speaker is om aan te sturen. En dat het een speaker is met een opvallend goede balans. En een speaker met geen opvallende zwakke plekken. Iets wat ook in deze klasse nog voorkomt. Het is… hoe kunnen we dit vriendelijk zeggen… een concurrentie killer. We schatten in dat de ‘grote jongens’ het nog weleens lastig kunnen krijgen met deze nieuwkomer. Al hebben die wel veel meer marketingkracht én verkooppunten. Onbekend maakt onbemind… Helaas.

    Aantrekkingskracht

    Uw auteur schrijft de artikelen uit in ‘het tikhok’ zoals we de ruimte hebben gedoopt. Gewoon een werkkamer met drie werkplekken. In de werkkamer draait meestal een kleiner systeem of het streamingsysteem met de in-ceiling speakers. Prima voor onder het schrijven. Zo worden we niet afgeleid onder het werk. Nu is concentreren niet zo’n groot probleem voor uw auteur. En meestal kan hij zich wel bedwingen als er iets moois in de luisterruimte staat. Een kwestie van “Duty calls” zullen we maar zeggen. Echter met de TAD is het anders…

    “Kan ik niet gewoon op de laptop werken?”… “Ah… nog één nummertje…”… “Tot de pauze moet kunnen…”. En zo komen de excuses… Het is een grappig effect wat deze speaker heeft. En dat geldt niet alleen voor uw auteur. De meeste bezoekers blijven plakken. “Kan je dit nog even draaien?… En daarna wellicht dit om even wat stemmen te horen…” En zo gaan er uren voorbij. Prachtig. Een mooi gebalanceerde set heeft dat effect op liefhebbers. zo blijkt maar weer.

    Sample video TAD Evolution 2

    Download lossless samples

    [nextpage title=”Metingen en conclusie “]

    Niet geheel verwonderlijk meet de TAD ongelooflijk goed. De respons is bijzonder recht én meet in-room gewoon voortreffelijk. Realiseer dat we geen dode ruimte hebben. We meten de speaker zo veel mogelijk vrijstaand en passen een window toe om zaken te filteren. De meting op 3 meter op de luisterplek is ongefilterd. En zelfs daar is de respons bijzonder goed. De laagpiek is weg te krijgen met plaatsing en verandering van zitpositie: het is ruimtewerking.

    Vervorming is laag en mooi gelijkmatig. Onder de 200 Hz is niet betrouwbaar genoeg, dus vergeet dat. We zien een klein – opvallend – piekje bij 150 Hz; waarschijnlijk de reflexpoort. We kunnen stellen dat de TAD Evolution 2 onder de -55 dB blijft: 0,18%. Dat is gewoon topniveau.

    8 reacties

        1. De de tad micro evolution monitor
          schijnt ook erg goed te zijn met een waanzinnig laag.
          volgens o.a de heren van Rhapsody
          Is ook niet veel goedkoper als deze tads

          Ook al eens gehoord ?

    Geef een antwoord