Review TAD CE1TX monitor – off the scale

• Inzichtelijke weergave
  • Gelaagdheid

• Prijzig
  • Keten moet kloppen

Prijs: € 36000

De Sound

Hoe klinkt een ‘monitor’ speaker van TAD? Nou: schoon. Werkelijk alles komt zonder enige vorm van afleiding of kleuring op ons af. Het is mede daardoor direct duidelijk dat TAD met één voet in de studio staat. Wij zouden perfect op deze speakers kunnen mixen en masteren. Elke laag is te volgen. En zonder dat we daarvoor moeite hoeven te doen. Het is een ervaring die we iedereen een keer gunnen.

Gelaagdheid

Nu komen we wéér op die gelaagdheid. Iets wat we ook al beschreven bij de review van de TAD Evolution 2. Het is – schatten we zo in – een kenmerk van een TAD-speaker. En het is iets wat uw auteur ontzettend belangrijk vindt. Het geeft namelijk een mooie blik in de muziek. Het laat horen waaruit een nummer is opgebouwd… de structuren. het samenspel. Het haalt voor uw auteur de ziel in de muziek naar boven. Als een speaker dat goed kan weergeven, is dat dus een grote pré. Een TAD doet dat heel fraai. En er zullen vast andere speakers zijn die dat mooi kunnen.

Klankbalans

Verwacht geen spektakel van spetterend hoog en ronkend laag als u op ‘Play’ drukt. Als u dat wél zoekt, dan kunt u deze TAD overslaan en naar andere merken gaan kijken die dat wellicht wel bieden. De TAD is geen kermisattractie en brengt vooral balans en rust in de weergave. Echter, zoals eerder gemeld in een opiniestuk van uw auteur, verwar dit niet met saai. Want de TAD CE1TX is alles behalve saai. Sterker nog: het is een weergever die ons ontzettend diep in de muziek laat kijken. En wij vinden dat juist heel boeiend. Het punt met deze monitor is dat het nooit vermoeiend is en dat alles heel correct blijft. Het laag, midden en hoog vloeien perfect in elkaar over waardoor u écht het gevoel hebt dat er één unit staat te spelen. Sja: is dit dan de ideale puntbron, maar in een 3-weg configuratie?

Mede door die fraaie balans over het spectrum en de rust waarmee deze speaker weet te presenteren, is praktisch alles wel af te spelen. We hebben Mammal Hands, Amélie, Radiohead, Massive Attack en bijvoorbeeld Bjorn Riis voorbij laten komen. Het mooie is dat het systeem helemaal meebeweegt met de muziek. Dat doet de TAD E2 al, maar de CE1TX weet dat met nog meer overtuiging te doen. Het is na een paar tracks ook wel duidelijk dat de CE1TX een klasse boven de E2’s staan. Er is écht meer resolutie en de CE1TX is duidelijk nog neutraler in het midlaag. Dat is niet erg: you get what you pay for… nietwaar?

Imaging

Tenslotte nog even iets over de beeldvorming. Nu zijn we al aardig wat gewend op gebied van stereo-imaging. De TAD E2’s doen dat erg mooi en ook de Focal Sopra No1 was zeer precies met het plaatsen van stemmen. De E2’s spelen wat groter, zeker op de Pass Labs X150.8 die een heerlijke bubbel kan maken. Met de TAD CE1TX gaat het weer een stap verder. Het is niet zozeer groter dan de E2’s in onze ruimte, maar wat direct opvalt is hoe strak en – heel maf wellicht – schoon de beeldvorming is. Het is ontzettend scherp en bizar stabiel. Dat helpt enorm aan het gevoel van realisme. Als Julia Stone voor me staat te zingen zou ik het bijna geloven dat ze er écht staat. Heel fraai!

Type test
Single Test
Luidsprekersoort