Home Review System Audio 5.2 silverback – Buchardt A500 – New Age Audio

Review System Audio 5.2 silverback – Buchardt A500 – New Age Audio

3

Prijs: € 3050 - 3500

Buchardt Audio A500

De eerste ervaring in huis met de Buchardt’s was gelijk hun visitekaartje. Om te wennen aan het geluid laat ik de speakers muziek spelen voordat ik er goed voor ga zitten. De eerste toevallige keuze als inspeelmuziek is Dvorzak’s “Slavische Dansen” door het Budapest Festival Orkest. De eerste dans eindigt bruusk en fel en dat rolt de kamer in als een lawine. De oren waren gelijk gespitst.

Snel!

De Buchardt A500 is snel en dat komt op twee manieren naar voren. In pianopartijen zit ruimte tussen de verschillende toetsaanslagen, ook als het een hele snelle passage is. Melodielijnen zijn zonder inspanning te volgen. Ze zijn ook snel in de zin van verwerken van dynamiek. Enorme pulsen gaan ze moeiteloos aan. Ondanks de flinke geluidsdruk blijft het transparant en beheerst, zoals in de genoemde “Slavische Dansen”.

Buchardt heeft gekozen voor een gesloten kast met veel vermogen in de drie versterkers en dat resulteert in een dynamisch, naar voren geprojecteerd geluid met een aanwezige, strakke, diepgaande en voelbare bas.

Tunings

Welke tuning je kiest maakt bij de Buchardt A500 zeker uit, wat het reviewen wat lastiger maakt; deze speakers heeft in feite meerdere karakters.

De standaard tuning is heel detailrijk en speelt erg naar voren. Het geluid is ‘in your face’ en geeft wat risico op verzadiging bij de luisteraar. De ‘warme’ tuning rond het hoog wat af, waardoor het wat minder helder klinkt. Niet dat er geen hoog meer is, maar het is alsof je in plaats van direct in een lamp te kijken er een filter voor zet die het licht wat verstrooit, wat het wat vriendelijker maakt.

In “Three Good Things” van Mammal Hands wordt een tabla gebruikt. Op een gegeven moment wordt dat overgenomen door een drumstel, waarbij de tabla zachtjes wegzakt in het geluid van de drum. Bij de standaard tuning hoor je veel langer dat de tabla doorspeelt en ligt het geluid als een dun laagje op het geluid van het drumstel. Bij de warme tuning verlies je dat onderscheid, maar hoor je wel dat het geluid van het drumstel verrijkt is. Het zijn pietluttige details, maar het maakt de luisterervaring anders.

Dat zijn niet de enige verschillen:

• Standaard speelt naar voren. Warm doet een stapje naar achteren.
  • Bij dynamiek in de muziek, bijvoorbeeld geluid zwelt aan, is het met de standaard tuning alsof je de speakers hoort opschakelen. Bij warm is het veel vloeiender.
  • Nagalm is bij warm veel langer.

Ondanks het verschil in de tunings is het karakter van het geluid gelijk: helder en neutraal. Ik heb voor de review periode voor warm gekozen.

Door naar muziek

Singer-songwriter Laura Marlin staat in de ruimte. Zij en haar muzikanten klinken helder, maar intiem. Er is een prachtige dynamiek met veel ruimte rond de instrumenten.

De Buchardt A500 beweegt niet altijd mooi mee met beweging in de muziek. Vaughan William’s stuk voor strijkersorkest verliest de homogeniteit. De verschillende instrumentgroepen zijn goed hoorbaar, maar de eerste violen hebben de overhand. Het is te nadrukkelijk navigeren tussen de instrumentgroepen en te weinig het geheel, waardoor je niet meedrijft en de magie er niet is.

De speakers vergroten uit, trekken de details naar voren en maken waar je naar luistert transparant. Soms pakt dat juist goed uit, zoals in de Mendelssohn opname van Ronald Brautigam waar de klank van de fortepiano onmiskenbaar is. Je hoort haarscherp dat het een ander instrument is dan een moderne piano. Het resultaat is inzichtvol, zonder dat je de muzikale lijn kwijtraakt.

Groot orkestwerk kan de Buchardt moeiteloos aan. De fluisterstille passages in de Mahler 3 van het Budapest Festival Orchestra, de plaatsing en afstand van het geluid, het onderscheid in de afzonderlijke noten van de contrabassen, het is overtuigend. Ondanks de grootse en rijke klank hoor je veel akoestische informatie van de concertzaal. In de prijs-prestatie verhouding schieten de A500 speakers hier door het prestatieplafond heen, dit is een overweldigende luisterervaring.

Rock liefhebbers kunnen hun hart ophalen. De onnavolgbare timing van de gitaarpartij van Jimmy Page in Led Zeppelin’s “I can’t quit you baby” is spot-on, terwijl John Bonham zijn massieve drumslagen met energie en swing de kamer in slingert, de fors uitgestuurde bas van John Paul Jones noot voor noot te volgen is en Robert Plant zijn hartenpijn uitschreeuwt. Een grote grijns is niet te onderdrukken. Voor dance liefhebbers: de elektronica van Underworld beukt erop los.

Ruis!

Is alles dan zonneschijn? Wat na verloop van tijd begint te ergeren is de duidelijk waarneembare ruis van de versterkers als de speakers aan staan, ook in zachte muziekpassages hoorbaar. In stand-by is het weg. Daarnaast hebben de Buchardt speakers wel wat volume nodig om hun kwaliteit te laten horen, bij laag volume verliezen ze hun glans een beetje.

De vormgeving is strak en volgt de designtaal die we kennen uit Scandinavische landen. De speakers zijn zwaar en op de één of andere manier stralen ze ook uit dat ze ‘gespierd’ klinken. Vorm en functie zijn mooi in balans. Ze zijn duidelijk aanwezig in de kamer, ondanks hun compacte afmetingen. Over smaak valt veel te twisten, maar ik denk dat ze met hun strakke lijnen goed passen in menig Nederlandse huiskamer.

Winkels met System Audio