Home Review System Audio 5.2 silverback – Buchardt A500 – New Age Audio

Review System Audio 5.2 silverback – Buchardt A500 – New Age Audio

3

Prijs: € 3050 - 3500

System Audio 5.2 Silverback

Inhoud

Dat zulke kleine speakers zo’n groot geluid kunnen maken! De schaal en de kwaliteit is wat je verwacht bij groter formaat speakers, het klinkt niet geforceerd. Het geluid staat op enige afstand van je, ongeveer ter hoogte van de speakers, maar wel los van de speakers. Een kamervullend beeld, alleen is de diepte beperkt.

Warm bad

De grootste kracht van deze set, is dat je vergeet dat ze er staan. Ze brengen de muziek moeiteloos voort, zonder enige vorm van stress in het geluid. Het is als wanneer je jezelf in een warm bad laat zakken. Na enige tijd ontspannen je spieren en je voelt de stress uit je lichaam vloeien. De System Audio speakers doen hetzelfde, alleen met geluid in plaats van water. Het klinkt bijna achteloos en vanzelfsprekend, met als gevolg dat je in de muziek getrokken wordt.

De dynamiek is vloeiend. Van zachte passages naar hard en weer terug, als wuivend riet in de wind buigen ze en veren terug. Het klinkt allemaal zo organisch dat je helemaal niet bezig bent met hoe ze klinken. Klassieke kamermuziek klinkt als een klok, uw auteur heeft “Fantasia on a Theme by Thomas Tallis” van Vaughan Williams, een stuk voor strijkorkest, meer dan eens beluisterd omdat je helemaal weggevoerd wordt op de muziek.

Ritmisch & relaxed

System Audio lijkt iets tegengestelds te verenigen: ritmisch, maar ook heel relaxed in de weergave. De puls en het tempo in Foreigner’s ‘Waiting for a girl like you’ blijft voelbaar, terwijl de uitgesponnen synthesizer partijen als een wolk er omheen zweven.

Nog zo’n tegenstelling: deze speakers zijn gedetailleerd zonder de details op te dringen. Het grote beeld is belangrijker dan iets uitlichten. De detailrijkheid komt mede doordat ze een hele stille achtergrond hebben. Stiltes in de muziek zijn ook echt stil.

Wat wel opvalt is dat de details die je hoort het meest duidelijk in het stemgebied aanwezig zijn. Laura Marling’s stem staat voor de muziek en je volgt de teksten zonder je in te hoeven spannen. Met als gevolg dat in instrumenten, die in hetzelfde frequentiegebied zitten, ook andere details opvallen dan je gewend bent. De saxofoon van Mammal Hands is een goed voorbeeld. Je hoort duidelijk dat een saxofoon door een riet heen wordt aangeblazen, waardoor het instrument dichtbij komt in plaats van dat de glanzende gloed van metaal domineert en schettert.

Bij een groot orkest is het alsof je in een grote zaal naar een film aan het kijken bent, maar je zit boven in de zaal. Je ziet alles van de film, maar de beleving is niet alsof je erin zit. De Mahler 3 van het Budapest Festival Orkest is een adembenemende opname. De System Audio laat alles horen, ook de fluisterstille passages op de pauken waarbij je een zacht geroffel hoort. Pauken zijn grote instrumenten en dat gewicht krijg je wel mee. Er is niets mis met de precisie, de speakers vliegen nergens uit de bocht. Ze kunnen alleen niet de klank van het orkest groots in je kamer projecteren.

De bas is stevig en staat goed in verhouding tot het middengebied en hoge tonen, maar is niet altijd even strak gedefinieerd. Het is een kleine speaker, met een baspoort aan de achterkant en die ontwerpkeuze begrenst wat je aan bas kan laten horen. Hoe dichter je ze op de muur zet, hoe steviger de bas, maar ook hoe rommeliger. Ik heb ze vrij in de ruimte gezet. De kick van Underworld’s diepe elektronische bas is hoorbaar, maar niet voelbaar. Desondanks is stilzitten lastig bij de opzwepende klanken.

‘s Avonds laat…

Voor wie ’s avonds laat luistert en slapende huisgenoten of buren niet wil storen, ook op laag volume klinken ze goed. De analoge elektronica van Tangerine Dream’s “Rubycon” blijft organisch klinken en de verschillende klanken zijn goed uit elkaar te houden.

Ondanks dat de versterkers in de speakers digitaal aangestuurd worden, lichten deze System Audio’s de kleur van akoestische instrumenten en stemmen uit. Het zijn zeker geen neutrale speakers, maar ik plak er niet direct het label warm op. Organisch is een betere beschrijving.

De vormgeving van deze 5.2 speakers, met ronde zijkanten die naar achteren aflopen, maakt ze visueel klein. Ze zullen daardoor makkelijk wegvallen in een ruimte. De gebruikte lak doet afbreuk aan de uitstraling van de speakers, het komt wat goedkoop over. Wie smetvrees heeft kan beter niet kiezen voor de zwarte speaker, het is een magneet voor vingerafdrukken.

Winkels met System Audio

Koningsstraat 35
2011TC Haarlem, Noord Holland, NL
Theresiastraat 151 - 157
2593 AG Den Haag, Noord Holland, NL

3 REACTIES

  1. Dag Martijn,

    Bedankt voor deze zeer grondige en eerlijke review!
    Vele luisteruren zullen hiervoor nodig geweest zijn.
    Ik heb deze review met veel aandacht doorgenomen en geef hierbij enkele positieve bedenkingen.

    Ik apprecieer het maken van Qobuz playlists, wat zeer handig en efficient is om uw muziekkeuze ook te beluisteren via Qobuz.
    Het zou fijn zijn om het systeem van playlists binnen het Alpha-audio platform meer te gebruiken voor favoriete nummers ter beoordeling van apparatuur of simpelweg nummers die de maker van de playlist geraakt hebben!

    Het gebruik van Asset UPnP is voor mij nieuw en een interessante tip.

    Ook voor het beluisteren en beoordelen op laag volume is er meestal geen informatie, bedankt om beide speakers hierop te beoordelen. (laag volume is dit voor u 50-60 DB op de luisterplek of minder?)
    Ik vermoed dat de meeste speakers bij AA worden beluisterd bij 65-75 DB op de luisterplek?

    Ik ben benieuwd naar de reactie van Mads Buchardt over het punt van aanwezige ruis en het feit dat op laag volume niet alle kwaliteiten naar boven komen.

    Het zou interessant zijn om beide speakers nog eens op te stellen bij AA en ze ook te kunnen beluisteren in een vertrouwde omgeving, met mogelijkheid om Flac samples te downloaden. De luisterruimte bij AA is toch verschillend van de Artone studio.
    Het feit dat de A500 de homogeniteit verliest bij Fantasia van Vaughan Williams intrigeert mij. In feite geeft de SA 5.2 voor dit stuk een betere weergave.

    Gr
    Bart

    • Beste Bart, dank.

      Ik heb geen decibel meter thuis, maar ik denk dat iedereen zich een voorstelling kan maken bij ‘zacht genoeg om geen slapende huisgenoten wakker te maken’ in een doorsnee huis.

      De reden dat ik de Vaughn Williams opname van de Academy of St Martin in the Fields gebruik is dat het specifieke homogene geluid van dit orkest een makkelijke manier is om te horen of een set meer nadruk legt op details of op klankbeeld.

      De Philips opnames uit de jaren 80 en 90 met de Academy zijn heel gebalanceerd, met een verfijnde dynamiek en veel ademruimte voor de klank, dus ideaal om dat te beoordelen. Er zitten juweeltjes tussen en ze klinken anders dan de vaak wat metalig klinkende opnames uit het begin van het digitale tijdperk. De engineers van Philips Classical waren vakmensen en gek van opname techniek. Mooie catalogus, niet alleen met de Academy.