Review Sony UBP-X800M2 4K blu-ray speler

• "lust" bijna alles wel
  • Prima gebouwd

• Sommige geluidssporen werken bij ons niet
  • Scaling mag iets strakker

Prijs: € 299

Sony X800M2 UHD

Muziek is voor veel gebruikers compleet overgegaan op streaming. Er zijn talloze interessante diensten die met tientallen miljoenen tracks genoeg te bieden hebben. Voor video gaat het ook zeker die kant op. Al ligt het daar wel wat complexer. Niet alles is te vinden bij één dienst. Dat maakt het voor heel wat liefhebbers lastig. Wellicht zijn er op die reden nog steeds wel blu-ray spelers te vinden bij de grotere merken. Sony biedt met de UBD-X800M2 een speler die bijna alles wel slikt. Wij gaan er eens goed voor zitten… movie time!

Een tijd terug hebben we de X800 al getest. De ‘M2’ versie lijkt op het eerste gezicht een gelijke speler met een iets andere naam. Maar dat is niet helemaal waar. Hoewel de verschillen niet groot zijn, is bijvoorbeeld Dolby Vision er ééntje… en voor veel cinema-liefhebbers is dat belangrijk. Tevens is de mediaspeler wat aangepast.

Op gebied van aansluitingen zien we geen verrassingen. Achterop treffen we een dubbele hdmi-poort aan (één 2.0 voor UHD + geluid, één 1.4 voor geluid). De reden is dat niet alle soundbars of receivers met hdmi 2.0 overweg kunnen. U kunt dan in potentie audio en video scheiden waardoor u wél van Dolby Vision, 4K + al dat moois, kunt genieten op het scherm én de audio kunt doorsturen naar een receiver. Overigens zullen bepaalde formaten alleen beschikbaar blijven via de hoofd-output. Denk aan Dolby Atmos en DTS-X.

Verder zien we coaxiaal voor wie écht retro gaat (voor cincema is coaxiaal uit alleen geschikt voor oudere standaarden), ethernet, wifi en USB op het front achter een klepje. Wifi zal niet echt veel gebruikt worden, want het is Wifi N. En wie weleens heeft geprobeerd om films te streamen via Wifi-N: succes. Wellicht kan het voor Youtube en Netflix, maar een blu-ray rip over Wifi-N… dat raden we af.

Menu

Het menu van de UBP-X800M2 is heel minimalistisch. In feite staan er vier icoontjes; disc, usb, netwerk en instellingen. Daaronder nog Netflix en YouTube. Dat maakt het maken van een keuze dus heel gemakkelijk. Maar voordat u direct films gaat kijken, raden we u aan even door het menu heen te gaan. Daar staan namelijk diverse instellingen die interessant zijn voor een mooiere en betere ervaring van film en muziek. Denk aan Dolby Vision, HDR, upconversie van stereo, kleurbereik, et cetera. Hier kunt u ook eventueel updates forceren en bepaalde mediaservers tonen of verbergen. Handig als u meerdere bibliotheken hebt in het netwerk.