Review Sony UBP-X800 UHD speler

• Geen gapless streams
  • (Nog) weinig 4K titels
  • Prijs: € 350

Weergave-beeld
    Weergave-audio
    Sony UBP-X800

Niet iedereen streamt video via netflix of youtube. Zeker niet de (film)liefhebbers die niet zitten te wachten op compressie bij het kijken via hun high-end tv of beamer. Want feit is: Netflix streamt gecomprimeerde content. Is dat altijd erg? Nee. Natuurlijk niet. Maar kan wel beter. En wie het beste van het beste in 4K wil zien, komt nog altijd uit bij: een vaste speler. Met schijfjes. Wij testen deze keer de zeer betaalbare Sony UBP-X800 4K blu-ray speler.

Het zou de Sony te kort doen om te zeggen dat het om een UHD – Ultra HD – speler gaat. Het is namelijk meer dan dat. Dat wordt ook direct duidelijk als we de speler aanzetten. Er verschijnen heel wat apps op het scherm, waarvan de ‘optische’ speler er maar één is. Eigenlijk kunnen we beter zeggen dat de UBP-X800 een multimedia speler is met de mogelijkheid schijfjes af te spelen: Full HD, UHD, DVD en zelfs SACD en DVD Audio. Kortom: een allesetertje.

Aansluiten

Het aansluiten van de speler is echt een fluitje van een cent. Er zijn namelijk maar heel weinig aansluitingen achterop te vinden: twee keer hdmi – één voor alleen audio en één voor video én audio – een coax-uitgang en… netwerk. Dat is het. Geen analoge uitgangen dus. Wij missen het niet, maar houd daar wel rekening mee. Er zit ook een vaste netkabel aan. In deze klasse is dat vrij normaal, maar bij Alpha Audio zien we dat niet zo vaak meer. Dus we waren even verrast door het ‘touwtje’ dat eraan bungelde. Sony had die ook los kunnen leveren. Dat staat net wat professioneler en kan handig zijn als een beest – lees huisdier – besluit de kabel door te bijten.

We sluiten de Sony aan op onze NAD M12 via hdmi. Onze module stuurt helaas geen 4K door – de nieuwe hdmi-kaart doet dat wel – maar dat is in ons geval geen ramp, omdat we geen 4K tv hebben staan. Nu kunnen we dus de beeldkwaliteit niet in volle glorie bewonderen. We doen het dus maar met Full HD blu-ray discs. In de toekomst zullen we gaan kijken of het nuttig is een degelijke 4K tv of beamer aan te schaffen voor dit soort tests.

De NAD M12 stuurt een tweetal Van Medevoort P333’s aan die weer een setje DALI Epicon van energie voorziet. Kabels komen bij Grimm Audio en Audioquest vandaan.