Review Sony PS HX500 platenspeler

• Warmte / body ontbreekt

Prijs: € 500

Mogelijkheden
Sony PS HX500

Wat is een RIAA-curve?

RIAAcurve recplay

Muziekinformatie op vinyl bestaat uit golfvormen in de groeven die de frequentie weergeven. Deze groeven worden door de naald afgetast. Toen deze techniek werd ontwikkeld begin 20e eeuw, bleek dat bij lage tonen de groeven zo breed moesten worden dat de naald de neiging vertoonde om ‘uit de bocht te vliegen’. Lage frequenties konden niet op de plaat en hoge tonen klonken tam. Bovendien zou je met brede groeven slechts 10 minuten muziek per kant kwijt kunnen.

Om dit probleem op te lossen worden lage tonen met 6dB/octaaf verzwakt weggeschreven en de hoge tonen extra versterkt. Het kantelpunt ligt bij 1 kHz (zie grafiek). Zo ontstond de RIAA curve die gestandaardiseerd is door de  Recording Industry Association of America. Bij het afspelen wordt precies het omgekeerde gedaan dan bij het persen van vinyl; de lage tonen worden versterkt en de hoge tonen verzwakt. Daarom is een phono voorversterker ook voorzien van een RIAA-filter.

Sony zet met de PS HX500 een platenspeler in de markt waarmee u voor 500 euro een compleet pakket in huis haalt; platenspeler, element, een phono voortrap en een USB-uitgang.

Sony biedt daarnaast software aan waarmee u uw platen kunt opnemen in PCM en DSD. Erg handig en leuk om te doen en de app werkt rap en vlekkeloos. Het digitaliseren en rubriceren van uw vinylcollectie is met een paar klikken geregeld.

Over de geluidskwaliteit zijn we het snel eens; digitaal klinkt beter. De PS HX500 heeft een neutrale geluidskarakteristiek, maar hij komt wel wat vlakjes over soms. Ook zullen veel liefhebbers een wat warmere klank verwachten.

Onder aan de streep hebt u met de Sony PS HX500 voor een heel redelijke prijs een platenspeler die goed klinkt. Geen high-end, maar wel gewoon goed. Prima om uw vinyl-hobby mee te starten of nieuw leven in te blazen!

1. Direct aansluiten van de platenspeler op de versterker levert een lichte brom op. Dan zou ik willen weten hoe dat komt. Sluit er een andere platenspeler op aan en kijkt of die ook bromt. Mocht het alleen bij de Sony voorkomen, is er dan sprake van een exemplarische fout of een ontwerpfout? Tweaken met een buizen-pre? Opwaarderen met een beter element lijkt logischer, toch? Begin aan het begin. ‘Digitaal klinkt alsnog beter’……wélk digitaal? Vergeleken met wát? Déze platenspeler met dít element? Vreemde test.

2. Noem me ouderwets, star, behoudend, achterhaald of gewoon oud, maar wat is nu de toegevoegde waarde om LPs in DSD-resolutie op te nemen? Zelfs al zou je een LP willen opnemen dan nog gaat het mij totaal boven mijn pet om dit te willen. “Vroeger” nam ik platen op op cassettes en dat klonk al goed (genoeg). Het idee om sowieso platen vast te leggen in een computer-bestand gaat aan het hele idee van platen afspelen voorbij. Ooit zat ik erover na te denken om mijn platen via mijn computer vast te leggen, maar ik ben daar van teruggekomen, omdat ik het nu eenmaal fijn vind om mijn platen gewoon op te zetten en te luisteren. Ja, na 15-20 minuten opstaan om de plaat om te draaien, en ja je kan niet even skippen als een track niet zo heel goed is, maar dat is analoog (om zo maar eens een synoniem te gebruiken) aan het medium. Zoals Q al schreef in zijn column: “Zodra de naald de plaat raakt en de muziek begint te spelen, dan ben je offline. Laat alles voor wat het is, op dat moment is er alleen de muziek”. Waarheid als een koe …. !!

• Beste MSH,
      Het interessante aan de mogelijkheid om DSD op te nemen is dat het DSD-formaat het meest de analoge golfvorm benadert (zie onze achtergrondstukken hierover).

Verder is het zo dat vinylmasters qua geluidskarakteristiek kunnen verschillen van digitale masters. Ik heb een LP van het album Direct van Tower Of Power en een CD van hetzelfde album, De LP klinkt veel beter. Ik heb dan ook een gedigitaliseerde versie van de LP op mijn NAS staan.

Voor het overige ben ik het geheel met collega Q (en daarmee met u) eens dat het draaien van platen een aangename ervaring is die vooral offline genoten dient te worden!

×