Review Sonus Faber Sonetto 1

• Mooi gemaakt

• Kritisch op aansturing
  • Niets verhullend

Prijs: € 1498

Sonus Faber Sonetto 1

Set-up

We plaatsen de Sonetto op onze Isoacoustics Aperta stands en ondervinden voor het eerst een probleem met deze werkwijze. Omdat de luidspreker smaller wordt naar achteren toe, moeten we toch even kijken hoe we het kastje stabiel op de stand krijgen. Gelukkig is er net voldoende breedte achteraan om alles netjes te kunnen installeren. Deze luidspreker komt echter visueel het best tot zijn recht op de bijpassende stands van Sonus Faber. We draaien de luidsprekers lichtjes in om een strak stereobeeld te verkrijgen.

Muziek

We beginnen met een prachtige opname van Wynton Marsalis uit 2004. “Magic Hour” is het soort album waarop alles klopt en waar de muzikanten het beste van zichzelf laten horen. Marsalis beheerst de trompet als geen andere. Hij ontving er in 1997 zelfs, als eerste jazz-muzikant ooit, de Pulitzer prijs voor muziek voor. Doorheen de Sonetto I hoor je alle mogelijke facetten van dit wonderlijke instrument. De muziek klinkt glashelder en loepzuiver. Door de al even zuivere aansturing van de Bryston spreken we hier over zuiverheid in het kwadraat. Behoorlijk verslavend.

Aangezien we zoveel detail horen door deze Sonetto’s besluiten we om wat elektronische albums op te leggen. Denk aan Boards of Canada, Mouse on Mars en Plaid. Plaid is en blijft onze favoriet wat betreft elektronische muziek. Het album “Spokes” staat vol nerveuze EDM tracks maar de Sonetto’s houden moeiteloos het tempo bij. We genieten met volle teugen en horen kleine accenten die vroeger aan ons voorbij zijn gegaan. Een cliché misschien maar wij hebben dit album al ontelbare keren afgespeeld en ontdekken nu toch weer nieuwe dingen. Bijzonder.

Ex:Re is een project van Elena Tonra, de frontvrouw van de Londense band Daughter. Haar gelijknamige soloalbum heeft dezelfde breekbaarheid die we ook bij Daughter terugvinden, maar hier zijn de nummers wat experimenteler. Haar stem klinkt even bezwerend als altijd en staat mooi in het midden van het stereobeeld. Ze zingt best dicht bij de microfoon waardoor de opname best pittig klinkt, maar de scherpe klanken worden niet aangezet noch verdoezeld. Zo hoort het. Het stereobeeld is in onze ruimte niet extreem breed maar de sweetspot is toch voor ons alleen. Lekker egoïstisch inderdaad.

Winkels met Sonus Faber

Laat 29A
1811EB Alkmaar, NL