Review: Sonos VS Bluesound

1

Prijs: € 499

Bluesound VS Sonos

Sonos Play 5

Bluesound VS Sonos

Via de clouddiensten is muziek afspelen kinderspel. Zeker met Spotify connect. Wel horen we direct verschil in de kwaliteit van Spotify en Tidal. Maar dat is een veel besproken onderwerp.

Voor de test luisteren we naar veel muziek en in alle categorieën. Laten we beginnen met pop muziek. We pakken een gemiddelde top 50 lijst erbij en beginnen met luisteren. Het valt ons op dat de Sonos Play 5 direct onze aandacht heeft. Het klinkt lekker en het klinkt goed. Dat is zeker een kenmerk van hedendaagse popmuziek. Dat is trouwens niet inherent aan de kwaliteit ervan.

Er zit redelijk wat vermogen in de Play 5 en een keuken of kleine woonkamer voorzien van muziek is dan ook geen probleem. Zodra wij overschakelen naar “eerlijke” muziek (zonder autotune en loudness), merken we dat de Play 5 bijdraagt aan het gevoel van een feestje. Sonos dikt het geluid namelijk aan. Gelukkig kunnen we een groot gedeelte hiervan uitzetten in de instellingen.

Een ander gedeelte zit in de hardware verwekt en kunnen we dus niks aan veranderen. We luisteren naar een opname van Miles Davis. Even wat jazz. Met de loudness van de Play 5 uitgeschakeld, is het een compleet andere speler. Het geluidsbeeld met loudness en popmuziek is dynamisch en zeer geschikt voor een feestje. Maar we raken daar snel luistermoe van.

Nu klinkt de Play 5 oprecht en dringt de muziek niet op. Naarmate we langer luisteren, merken we dat dit een betere instelling in voor de Play 5. Het geluidsbeeld is groot met een gevoel voor details. Door de 6 driver units zit er genoeg vermogen in. Het geluid hoeft niet heel hard te staan om er toch van te kunnen genieten. Van alle Sonos producten die wie hebben beluisterd, zijn wij het meest onder de indruk van de Play 5.

De Sonos Play 5 scoort voor de geluidskwaliteit een 8.

Winkels met Bluesound

Winkels met Sonos