Review Sonos Playbase

• Slechte akoestische weergave van muziek
  • Geen HDMI

Prijs: € 799

Sonos Playbase

In de praktijk….

Het is de natte droom van iedere minimalist. Geweldige audio bij de tv uit een apparaat wat eigenlijk niet opvalt in de omgeving en meteen ook geschikt is voor de muziek.

Laten we daar beginnen, de muziek. Wij hebben al redelijk wat draadloze systemen en soundbars beluisterd. Als Sonos zegt: Wij hebben een woofer in de Playbase gestopt en dit apparaat is alles wat je nodig hebt. Dan zijn wij er benieuwd hoe goed ze dat gedaan hebben. We gebruiken voor de muziek test 2 bronnen. De muziek op de NAS server en muziek vanaf Spotify. Deze dienst staat gekoppeld op de Sonos Playbase. We luisteren klassieke stukken, rock, pop, metal en singer/songwriter.

Sonos Sub

Hier laat de Sonos al heel sterk merken, dat het een voorkeur heeft voor bepaalde soorten muziek. Voornamelijk pop en elektronische muziek komt goed uit de verf. Dit heeft een onderliggende reden. Sonos maakt namelijk gebruik van diverse DSP’s om het geluid een boost te geven. Dit effect is duidelijk terug te horen in de muziek. Een veel gehoorde reactie is dan ook: “Dat klinkt lekker.”  Een nadeel hiervan is vermoeidheid na een tijdje luisteren. Een album luisteren gaat nog wel, maar daarna treedt toch echt de vermoeidheid op. Het is wel ideaal voor de radio overdag of voor een feestje.

Een ander punt blijft toch de lage tonen. Het geluid is wel goed, begrijp ons niet verkeerd. Maar voor Ă©cht goed geluid, is de subwoofer wel vereist. De interne speakers worden gewoon wat te veel belast zonder subwoofer en dat heeft zijn impact op het complete geluidsbeeld. Dit bekent wel dat er naast de Sonos Playbase, ook nog een Play Sub moet worden aangeschaft. A 800 euro wat erbij komt.

Stereo?

Er is Ă©Ă©n kritisch punt waar wij niet omheen kunnen. De speakers lopen aan de zijkant door. Op sommige foto’s is het rooster ook deels aan de zijkanten te zien. Daar heeft Sonos ook wat speakers verborgen. Nu zijn deze speakers zeker leuk bij het realiseren van het nodige filmgeweld – daarover later meer – maar voor de muziek zijn ze niet geschikt. We gaan het proberen uit te leggen. Stelt u zich twee vloer staande speakers voor. Deze worden horizontaal gekanteld en tegen elkaar aangeplakt. Vervolgens worden de uiteinden gebogen, inclusief de speakers op het einde.

Dit moet een idee geven over de opbouw. Door deze opbouw brengt de Soundbase de akoestiek van de muziek, compleet om zeep. Hij laat er niks van over. Muziek komt van en op plekken in de woonkamer waar het niet hoort. Het is een drama voor een precies stereobeeld. Met wat elektronische muziek is het nog best aardig, maar echte stereo-opnames worden letterlijk om zeep geholpen.

Winkels met Sonos