Home Review Sonnet Pasithea d/a-converter – stilte ín de storm

Review Sonnet Pasithea d/a-converter – stilte ín de storm

15

Voordelen

  • Klanktechnisch perfect
  • Meettechnisch perfect
  • Nette prijs gezien de prestaties

Nadelen

  • Beetje saai kastje

Prijs: € 5900

Bouwkwaliteit
Inzetbaarheid
Weergave
Prijs
Sonnet Pasithea

De test setup

Inhoud

Sonnet Pasithea

We hebben een paar weken met de Sonnet Pasithea gespeeld. De dac is in diverse tests meegegaan (naast onze eigen Metrum Acoustics Pavane met DAC3), waaronder de multitest interlinks (live stream) en de test van de Jcat ATX-voeding. Daarnaast hebben we de dac ook natuurlijk beluisterd als los test-apparaat in onze referentieset.

Het testsysteem bestaat uit:

Type test
Single Test
Ingangen
  • Digitaal Coaxiaal
  • Digitaal Optisch
  • Digitaal AES
  • Digitaal USB
Uitgangen
  • Analoog RCA
  • Analoog XLR
Type product
D/A-converter
Maximale samplingrate
384 kHz
Maxiamale bitdiepte
32 Bit
Gewicht
4 Kg
Afmetingen
  • Breedte: 29 cm
  • Diepte: 25 cm
  • Hoogte: 6 cm

15 REACTIES

  1. Misschien rare vraag, maar om een beter idee te kregen van de kwaliteiten van deze DAC:

    wat zijn de verschillen in het geluid tussen:

    – Een Tentlabs B-Dac (een goede DAC van weleer) (zelf heel goed bekend mee)
    – Een Metrum Onyx (middensegment van Metrum) (om een stap voorwaarts te maken qua ontwikkeling en niet gelijk het topsegment te pakken)
    – En deze Dac

    Op het gebied van plaatsing, ‘slam/punch’ en ‘extensie’ in het laag en stereobeeld?

    Zelf laatst bv. een Denafrips Pontus II (ook NOS Dac) vergeleken met de Tentlabs.
    Op veel punten ‘won’ de Pontus II (detail en plaatsing in de diepte), maar qua stereobeeld scheelde het niet heel veel en in het laag had de Tentlabs meer bereik…

  2. http://www.mqa.co.ukhttp//www.mqa.co.uk/sustainable-tech
    Ging toch ff op bovenstaande link kijken, omdat Cees Ruijtenberg ook het accessoire
    https://www.sonnet-audio.com/Accessories.html
    alles optie heeft.
    Waarschijnlijk wordt Lossless, niet door MQA lossy en hoe paradoxaal het ook klinkt, eerder beter dan minder.
    Wiskunde is net zo iets, als je bekend bent met de formule (algebra) wordt uitrekenen simpel.
    Digitaal is aan/uit het zijn machten van 2, deze machten vinden we ook terug met de 2R2 DAC
    https://www.alpha-audio.nl/achtergrond/mqa-wat-is-het-en-wat-kan-het/
    Je schrijft zelf ‘En feit is – wat ons betreft – het klinkt beter.’
    Kan de reactie niet vinden, die ons vertelde dat het echt beter klinkt. @Jaap Veenstra @Hank heeft dus toch gelijk. Mijn welgemeende oprechte excuses.

  3. Hallo,

    Het apparaat met de meeste ruis, in dit geval de versterker, is de zwakste schakel. Maar elk apparaat in de keten voegt zijn eigen ruis toe. Als de dac dan stiller wordt daalt ook de totale ruis. De winst is in dit geval de ruis van de Pavane minus de ruis van de Pasithea.

    Maar dit is waarschijnlijk niet het hele verhaal. De ene ruis klinkt irritanter dan de andere ruis en er is ook nog interactie tussen dac en versterker.

    Verder vermoed ik dat de ruisverschillen tussen versterkers groter zijn dan bij dac’s en dat daar de meeste winst is te halen.

    Eigenlijk moet een elektrotechnicus hier uitsluitsel over kunnen geven.

  4. Mijn DAC mag ik niet vergelijken met deze geweldenaar, maar heb zelf ondervonden hoeveel wijzigingen er worden verwezenlijkt door een betere DAC. Deze zijn vergelijkbaar met de verschillen van ‘n MC of MM element. Het 3D effect heeft ervoor gezorgd dat sommige muzikanten van het orkest gehoormatig zich achter de muur bevinden, nee niets zachter, het dB niveau is correct. Het front van de luidsprekerboxen is ongeveer 1mtr verwijderd van de achterwand, maar de akoestiek weergave is prima. Dat is niet het enigste, elk instrument ook de stem/zang wordt steeds beter. Deze Sonnet is absoluut niet de duurste, maar het lijkt mij sterk of er (ongeacht het prijskaartje) of er ‘n betere DAC gemaakt wordt.

×