Home Review Sonnet Pasithea d/a-converter – stilte ín de storm

Review Sonnet Pasithea d/a-converter – stilte ín de storm

15

Voordelen

  • Klanktechnisch perfect
  • Meettechnisch perfect
  • Nette prijs gezien de prestaties

Nadelen

  • Beetje saai kastje

Prijs: € 5900

Bouwkwaliteit
Inzetbaarheid
Weergave
Prijs
Sonnet Pasithea

Inleiding

Na de Morpheus – de Griekse god van de dromen – komt Sonnet Audio met de Pasithea: in de Griekse mythologie, de personificatie van de ontspanning, meditatie en bewustzijn. Dat is nogal een statement wat Cees Ruijtenberg hier maakt. Laten we eens kijken of we direct in hogere sferen komen met de Sonnet Pasithea. 

De werkwijze van Sonnet is – net als Metrum Acoustics – heel simpel: wetenschappelijk. Meten is weten. We kennen meer fabrikanten die dat doen – denk aan Grimm Audio, Mola Mola en bijvoorbeeld Spectral – en ook die maken doorgaans zeer ‘kloppende’ apparaten. We like it.

De Sonnet Pasithea is een evolutie van de Morpheus. Niet alleen heeft Sonnet de modules weer wat verbeterd (nu SDA3-versie); het moederboard waar de modules in zitten, is ook verbeterd. Zo is de stroom naar spanningsconversie aangepakt waardoor deze zwaarder te belasten is. De belasting van de modules is ook iets hoger, wat de transparantie, resolutie en ruisvloer verbetert (ook de verdubbeling van het aantal modules helpt hier… het resultaat van beide is zichtbaar in de metingen). Echter door de verdubbeling van het aantal modules en de iets hogere spanning, is er wel wat meer warmteontwikkeling. Vandaar dat de kap open is gemaakt; zo kan de Pasithea zijn warmte toch nog goed kwijt.

Meer inputs

Wat erg prettig is – en al langer een wens is – is dat er zowel een usb als een I2S ingang is. Voorheen was het of / of, omdat de module gewisseld werd. Nu zijn beide dus beschikbaar. Verder zien we: coaxiaal, AES en optisch. Vijf ingangen dus.

Net als de Sonnet Morpheus treffen we zowel single ended als gebalanceerde uitgangen aan. Die zijn tegelijk te gebruiken, maar weet dat er een spanningsverschil (dus volumeverschil) is. Het is dus niet aan te raden op die wijze te bi-ampen of bi-wiren, omdat er een significant volumeverschil is.

De bouw

Op het front zien we twee drukknoppen en een draaiknop. De draaiknop is voor volume. De drukknoppen voor aan / uit en input. Simpel… heerlijk. In het midden zit een display om het volume en de ingang aan te geven. Het is niet het mooiste display, maar het is wel verrassend goed afleesbaar: ook op afstand.

De behuizing verder is ontzettend no-nonsense. Het oogt allemaal netjes, maar zeker niet chique. Het geld is overduidelijk in de technologie gegaan en niet in de behuizing. Daar valt ontzettend veel voor te zeggen. Door deze aanpak is een zéér hoge weergavekwaliteit te halen zonder high-end prijzen te betalen.

Dat is onder meer de reden geweest dat Record Industry voor de Sonnet Morpheus heeft gekozen om zijn vinyl-masters mee te snijden (veel opnames komen digitaal binnen en moeten dus door een dac om een vinyl-master te kunnen maken). Kortom: u koopt nu vooral een technisch huzarenstukje en niet een pronkstuk in het hifi-rek.

Kort de techniek

We hadden het eerder al kort over de nieuwe versie van de dac-module: SDA3. Sonnet gebruikt zelf ontwikkelde dac-modules. Deze modules zijn een verre doorontwikkeling van de Transient-modules die in de Metrum Acoustics producten verwerkt zitten (ook ontwikkeld door Cees Ruijtenberg).

De Sonnet SDA3 modules bevatten per stuk vier (ladder)dac-chips. Deze 16 bit r2r ladders worden maar voor 12 bits belast, omdat de onderste vier bits relatief meer ruis bevatten. Zo is de ruisvloer lager en dus het detail in het laag een stuk verbetert.

Elke dac chip is gebalanceerd opgebouwd. Eén dac-duo verwerkt de pluskant, het andere dac-duo pakt de minkant. Elk duo is samen 24-bit (2 x 12 bit). De fpga op de module voegt de bits van de twee samenwerkende dacs samen. Een ingenieus ontwerp wat het levenslicht zag in de Metrum Acoustics Pavane… die pakte het overigens iets anders aan, maar het idee is gelijk.

Op het mainboard zien we behalve insteekslots voor de dac-modules ook twee extra slots. Eén slot is voorzien van de input receiver. Een ander slot is leeg: daar kan eventueel een mqa module in.

Type test
Single Test
Ingangen
  • Digitaal Coaxiaal
  • Digitaal Optisch
  • Digitaal AES
  • Digitaal USB
Uitgangen
  • Analoog RCA
  • Analoog XLR
Type product
D/A-converter
Maximale samplingrate
384 kHz
Maxiamale bitdiepte
32 Bit
Gewicht
4 Kg
Afmetingen
  • Breedte: 29 cm
  • Diepte: 25 cm
  • Hoogte: 6 cm

15 REACTIES

  1. Misschien rare vraag, maar om een beter idee te kregen van de kwaliteiten van deze DAC:

    wat zijn de verschillen in het geluid tussen:

    – Een Tentlabs B-Dac (een goede DAC van weleer) (zelf heel goed bekend mee)
    – Een Metrum Onyx (middensegment van Metrum) (om een stap voorwaarts te maken qua ontwikkeling en niet gelijk het topsegment te pakken)
    – En deze Dac

    Op het gebied van plaatsing, ‘slam/punch’ en ‘extensie’ in het laag en stereobeeld?

    Zelf laatst bv. een Denafrips Pontus II (ook NOS Dac) vergeleken met de Tentlabs.
    Op veel punten ‘won’ de Pontus II (detail en plaatsing in de diepte), maar qua stereobeeld scheelde het niet heel veel en in het laag had de Tentlabs meer bereik…

  2. http://www.mqa.co.ukhttp//www.mqa.co.uk/sustainable-tech
    Ging toch ff op bovenstaande link kijken, omdat Cees Ruijtenberg ook het accessoire
    https://www.sonnet-audio.com/Accessories.html
    alles optie heeft.
    Waarschijnlijk wordt Lossless, niet door MQA lossy en hoe paradoxaal het ook klinkt, eerder beter dan minder.
    Wiskunde is net zo iets, als je bekend bent met de formule (algebra) wordt uitrekenen simpel.
    Digitaal is aan/uit het zijn machten van 2, deze machten vinden we ook terug met de 2R2 DAC
    https://www.alpha-audio.nl/achtergrond/mqa-wat-is-het-en-wat-kan-het/
    Je schrijft zelf ‘En feit is – wat ons betreft – het klinkt beter.’
    Kan de reactie niet vinden, die ons vertelde dat het echt beter klinkt. @Jaap Veenstra @Hank heeft dus toch gelijk. Mijn welgemeende oprechte excuses.

  3. Hallo,

    Het apparaat met de meeste ruis, in dit geval de versterker, is de zwakste schakel. Maar elk apparaat in de keten voegt zijn eigen ruis toe. Als de dac dan stiller wordt daalt ook de totale ruis. De winst is in dit geval de ruis van de Pavane minus de ruis van de Pasithea.

    Maar dit is waarschijnlijk niet het hele verhaal. De ene ruis klinkt irritanter dan de andere ruis en er is ook nog interactie tussen dac en versterker.

    Verder vermoed ik dat de ruisverschillen tussen versterkers groter zijn dan bij dac’s en dat daar de meeste winst is te halen.

    Eigenlijk moet een elektrotechnicus hier uitsluitsel over kunnen geven.

  4. Mijn DAC mag ik niet vergelijken met deze geweldenaar, maar heb zelf ondervonden hoeveel wijzigingen er worden verwezenlijkt door een betere DAC. Deze zijn vergelijkbaar met de verschillen van ‘n MC of MM element. Het 3D effect heeft ervoor gezorgd dat sommige muzikanten van het orkest gehoormatig zich achter de muur bevinden, nee niets zachter, het dB niveau is correct. Het front van de luidsprekerboxen is ongeveer 1mtr verwijderd van de achterwand, maar de akoestiek weergave is prima. Dat is niet het enigste, elk instrument ook de stem/zang wordt steeds beter. Deze Sonnet is absoluut niet de duurste, maar het lijkt mij sterk of er (ongeacht het prijskaartje) of er ‘n betere DAC gemaakt wordt.