Home Review Sivian Acoustics Elara 72 en Larissa 300B

Review Sivian Acoustics Elara 72 en Larissa 300B

4

Voordelen

  • Zeer snelle en open presentatie
  • Zeer stabiel (Larissa 300B)
  • Nette prijs gezien de prestaties

Nadelen

  • Geen usb op de dac-sectie
  • Klank en presentatieverschil analoog en digitaal (Elara 72)

Prijs: € 4990 en 7290 euro

Bouwkwaliteit
Inzetbaarheid
Weergave
Prijs
Sivian Acoustics

Luisteren!

We testen de Larissa en Elara op onze standaard referentieset. Een setje Focal Sopra No1, bekabeld met Audioquest Oak speakerkabel. Netkabels zijn Audioquest NRG-1000. Interlinks zijn zowel Audioquest (Diamond coax, Vodka optisch) als Grimm TPM XLR. Als bron zetten we de NAD M50 en Metrum Acoustics Pavane in. De Pavane gaat via XLR naar de Elara 72. We hebben ook even de Pass Labs XP-12 aan de Larissa 300b gekoppeld gehad. De gain van de Larissa is wat laag hebben we gemerkt. Maar het heeft geen problemen gebracht, behalve dat we het volume wat hoger dan normaal moesten zetten.

We hebben verder als controller en server Roon gebruikt met de extra headroom instelling. Verder geen transcoding.

Ruimte!

We laten de set natuurlijk eerst even lekker warm spelen. Daarna zetten we wat stukken op. Van Nederlandstalige pop tot hiphop, house, rock, metal, klassiek. Dit om een goede indruk te krijgen van prestaties. Immers: u als lezer luistert ook van alles.

Wat onmiddellijk opvalt, is de ruimte die deze set neer zet. De effecten vliegen ons echt om de oren bij nummers waarin lekker met fase is gespeeld. Denk aan Mooie Dag van Blof of Opera op het album Metropolitain. Geweldig. Dit gebeurt doorgaans alleen in sets in het high-end segment. Met bijbehorende prijskaartjes.

Wat ook opvalt is dat de dac-sectie wet meer up-front speelt dan de Pavane via XLR. Zowel qua beeldvorming als soundstage. De Pavane is wat softer. Aan de andere kant is via spdif de focus wat preciezer en kleiner. Wat beter is – groot / klein – is ook smaak. De Pass XP-12 zet het geheel ook wat groter neer. Het is een sound en keuze. Wij vinden de scherpe afbeelding wel prettig. Zeker omdat het niet ten koste gaat van de ruimtelijkheid in dit geval.

We hebben wel het idee dat de XLR-input het geheel wat softer maakt. Via de Pass klinkt de Pavane toch wat energieker dan via de Sivian. Wellicht komt het ook door het contrast met de digitale inputs.

Zoals we al hebben aangegeven, is er van alles in de playlist belandt. De Sivian vindt het allemaal wel best. Van intiem werk tot scheurende gitaren. En zo hoort het ook. Een set hoort geen voorkeur te hebben; onze mening.

4 REACTIES

  1. Goede dag Jaap,

    Allereerst wij zijn de trotse bezitters van de Larissa 300B en de Elara 72 en de vloerstaanders de Leda,s .die in de abony uitvoering zijn gemaakt.

    Ik kan eigelijk wel zeggen en dat zijn het voor mijn ook meubelstukken en muziek instrumenten .
    Er zijn in ons huis diversen versterkers en weergevend aanwezig geweest bv Opera Callas,Audio Physic Avanti,s die werden aangestuurd door een Unison S8 en door de Audio Analogue Maestro .

    Waar zeer zeker niets mis mee was ,altijd van genoten !
    Maar goed als luisteraar bleef ik nog altijd zoeken naar net even iets meer ,totdat ik in Soest kwam en mijn oren werden overdonderd door de dinamiek en zuiverheid van de opgestelde set van Sivian Aucoustics.
    Ik wist het zeker dit moet er komen ,en het staat er nu 9 maanden en ben nog steeds onder de indruk van het meesterwerk van Kock van Vianen.

×