Home Review Sivian Acoustics Elara 72 en Larissa 300B

Review Sivian Acoustics Elara 72 en Larissa 300B

4

Voordelen

  • Zeer snelle en open presentatie
  • Zeer stabiel (Larissa 300B)
  • Nette prijs gezien de prestaties

Nadelen

  • Geen usb op de dac-sectie
  • Klank en presentatieverschil analoog en digitaal (Elara 72)

Prijs: € 4990 en 7290 euro

Bouwkwaliteit
Inzetbaarheid
Weergave
Prijs
Sivian Acoustics

Sivian Acousitcs Larissa 300B

Inhoud

Class AC?

Nee, het gaat niet over wifi. Dit gaat over de versterkerklasse die Sivian gebruikt. Class C (klasse C) wordt bijna niet gebruikt in de audiowereld. Het echter net als klasse D een zeer efficiënte vorm van versterking. 90 procent is wel haalbaar. Echter heeft klasse C een nadeel: het is niet lineair, kan behoorlijk oscilleren én de resolutie kan een probleem vormen. En dat is geen probleem in de sector waar het vaak gebruikt wordt: AM/FM zenders en andersoortige hoogfrequente zaken. Maar voor audio? Hmmm… minder geschikt in de pure vorm. Maar Cock houdt wel van een uitdaging.

Van Vianen heeft de afgelopen jaren naar een methode gezocht om klasse C werkbaar te maken in een audioversterker. (Zijn achtergrond is trouwens hoogfrequent). En na jaren onderzoek – en hobby’en zoals hij dat noemt – heeft hij een methode gevonden om klasse C goed toe te passen in een audio eindversterker. Een deel van de Larissa 300B-versterker staat natuurlijk in klasse A (6 watt bij 8 Ohm en 12 watt bij 4 Ohm). Niets bijzonders hier. Dat doen er genoeg. Is het klasse A-potje leeg, dan schakelt de versterker de klasse-C trap ‘bij’, om het signaal nog een factor X te versterken. De klasse C blijft te allen tijde de klasse-A trap volgen. Je kunt het zien als een soort ‘turbo’… Al gaat de vergelijking technisch niet helemaal op natuurlijk.

Deze vorm van opzet (klasse C die klasse A volgt) maakt de lineaire vervorming laag. Tevens is het leuk te vermelden dat de versterker in potentie een bandbreedte heeft van meer dan een megahertz en een stijgtijd kent van 2500 V/uS. Ongekend. Van Vianen heeft echter de ingang beperkt tot -3 dB bij 80 kHz uit veiligheid. De stijgtijd gaat door deze beveiliging ook terug naar 70V/uS. De versterker blijft echter onvoorwaardelijk stabiel en heeft een dempingfactor van meer dan 5000 over het gehele bereik. In principe is deze oneindig, maar ja: er zit toch een draadje tussen versterker en speaker.

Proof of the pudding…

Maar is dat écht zo? Nou… zeker voor een groot deel! De Sivian Acoustics Larissa 300B heeft een snelheid en controle die we niet vaak horen in deze klasse. Het is echt ongekend strak en snel. Met een bak detail waar mening high-ender van zal smullen. Inclusief wij. We hebben deze set in diverse scenario’s gebruikt en verschillen zijn bijzonder eenvoudig aan te wijzen.

Maar voordat we verder gaan praten over de luisterervaring… dat komt in het volgende hoofdstuk uitgebreid aan bod.

4 REACTIES

  1. Goede dag Jaap,

    Allereerst wij zijn de trotse bezitters van de Larissa 300B en de Elara 72 en de vloerstaanders de Leda,s .die in de abony uitvoering zijn gemaakt.

    Ik kan eigelijk wel zeggen en dat zijn het voor mijn ook meubelstukken en muziek instrumenten .
    Er zijn in ons huis diversen versterkers en weergevend aanwezig geweest bv Opera Callas,Audio Physic Avanti,s die werden aangestuurd door een Unison S8 en door de Audio Analogue Maestro .

    Waar zeer zeker niets mis mee was ,altijd van genoten !
    Maar goed als luisteraar bleef ik nog altijd zoeken naar net even iets meer ,totdat ik in Soest kwam en mijn oren werden overdonderd door de dinamiek en zuiverheid van de opgestelde set van Sivian Aucoustics.
    Ik wist het zeker dit moet er komen ,en het staat er nu 9 maanden en ben nog steeds onder de indruk van het meesterwerk van Kock van Vianen.

×