Review Sennheiser Ambeo soundbar

• Let dus op maat tv en meubel
  • In écht grote ruimtes wellicht wel met sub spelen

Prijs: € 2499

Sennheiser Ambeo Soundbar

Voor wie?

Sennheiser Ambeo

Dat is een vraag die op het eerste gezicht makkelijk te beantwoorden lijkt, namelijk: “de Ambeo is bedoeld voor mensen die geen verzameling apparaten en dikke kabels in hun woonkamer willen. Ze gaan voor bedieningsgemak, eenvoud en kijken graag naar films.”

Maar stiekem zijn wij de Ambeo best wel fijn gaan vinden. Vooral omdat deze ook zo goed is in het afspelen van muziek. Het bedieningsgemak in combinatie met de geluidskwaliteit maakt het een geschikt toestel voor in de woonkamer. Overdag muziek streamen via het netwerk of Buetooth en als we een film willen kijken, de Moviestand aan en genieten. Ja, hifi-nerds willen ook wel eens eenvoud en gebruiksgemak, hoor…

Sonst noch etwas?

Zijn er dan alleen maar goede dingen te melden over deze soundbar? Zoals we al eerder schreven is de Ambeo een buitencategorie, vooral door de forse afmetingen. Stel u hebt uw TV op een meubel staan; dan kunt u de Ambeo ervoor plaatsen maar door de hoogte ervan zult u de TV ook hoger moeten plaatsen; anders gaat de soundbar voor uw beeld staan. Sennheiser levert een aparte muurbeugel erbij en dat is ook een voor de hand liggende setup: Ambeo aan de muur en TV erboven. En dan wel een TV die even breed of breder is dan de Ambeo.

De Ambeo doet het in de testruimte prima; toch denken we dat het in een grote ruimte (50 vierkante meter of meer) geen overbodige luxe zal zijn om een extra subwoofer aan te sluiten. Het versterkervermogen en de drivers van de Ambeo gaan dit naar onze verwachting niet helemaal trekken. Gelukkig biedt de Ambeo de optie voor een externe subwoofer. We hebben dit niet getest, maar gezien de positionering van de Ambeo denken we dat deze soundbar geregeld terecht zal komen in ruim bemeten kamers. Ons advies is om eerst een tijdje met de Ambeo te spelen; mocht u na een paar maanden toch behoefte hebben aan meer laag zijn er genoeg mogelijkheden.

Een compleet audiosysteem én een surroundsysteem uit een soundbar dat bovendien in een handomdraai te installeren is. Een paar jaar geleden hadden we dit niet geloofd. Dankzij digitale geluidsprocessing, een meetprocedure van uw kamer en de juiste algoritmes hebt u met de Ambeo een soundbar met roomcorrection die het geluid alle hoeken van de kamer laat zien.

Wat u ervan merkt? Meerkanaals geluid terwijl u alleen onder uw TV een soundbar hebt aangesloten; stekker erin, HDMI-kabel erin, Ambeoknop aan en genieten. Want dat hebben we met dit topmodel soundbar van Sennheiser; we hebben ervan genoten, en niet alleen van filmgeluid maar ook van muziek.

Het is een forse investering maar als u bedenkt dat u hiervoor een compleet muzieksysteem in huis haalt en een surround-setup, zonder dat u uw hele kamer moet bekabelen en moet voorzien van luidsprekers, dan is de Sennheiser Ambeo misschien wel een heel verantwoorde keuze. Goed gedaan, Sennheiser.

Single Test
Dynamisch
Basreflex