Review Samsung HW-N850

• Perfect voor films

• De Smart things app
  • Weergave van klassieke muziek

Prijs: € 999

Samsung HWN850

Muziek?

Dus films is een geweldige ervaring op de Samsung HW-N850. Maar hoe zit het dan met muziek? Een soundbar moet allround zijn. De makkelijkste manier om muziek uit de soundbar te krijgen is met Tune in, Deezer of Spotify connect.

We gebruiken Spotify, niet vanwege de kwaliteit, maar vanwege de brede ondersteuning. Onze verwachtingen lopen uiteen. We verwachten dat de gangbare muziek het prima doet. En dat blijkt ook zeker het geval. De pop en rockmuziek doen het prima. Ook edm is geen probleem. Met muziek van Major Lazer, Calvin Harris of Martin Garrix is een feestje zo gestart. Het wordt echter een ander verhaal als we naar wat andere muziek overschakelen. Phil Collins met In the air Tonight, klinkt anders. Het mist wat emotie. Dan kan heel goed aan Spotify liggen. Maar met het overschakelen naar klassiek, horen we duidelijk een gemis in het midden/mid hoog.

Het zou fijn zijn als we vanaf onze server hoge kwaliteit audio bestanden zouden kunnen afspelen. Maar….de Samsung app heeft hiervoor geen native support. Wij als gebruiken moeten dus op zoek naar een third party app. Dit vinden wij heel jammer. Een andere mogelijkheid zou audio via de tv door middel van ARC zijn. Maar wij vinden dat niet ons probleem. Gelukkig is het een punt dat te maken heeft met software. Dus wij verwachten dat als Samsung hiermee aan de slag gaat, er hele mooie dingen kunnen ontstaan. Wie weet zelfs fine tuning voor klassieke muziek.

Bediening

Dit is een apart stukje wat wij toch willen belichten. De Samsung wordt namelijk geleverd met een fantastische afstandsbediening. De afstandsbediening werkt snel en vlot en ziet er goed uit. Hiervoor hebben wel al aangegeven dat de app nog wat werk nodig heeft. Dat was voor het muziek gedeelte.

Bekijken we de app vanuit het oogpunt domotica, dan wordt het ineens een ander verhaal. In de app kunnen we namelijk scene’s aanmaken. Bijvoorbeeld film kijken. Als er dan ook een tv aan gekoppeld zit en de verlichting, dan kan alles aan gezet worden met een simpele druk op een knop. Dit zorgt natuurlijk voor een hoop mogelijkheden.

Alleen als we in de app het geluid zachter willen zetten, dan kost dat meer moeite en tijd dan even snel de afstandsbediening pakken. Maar misschien heeft Samsung wel het gat in de “Hifi” markt gevonden. Misschien is de volgende grote stap voor stereo Hifi wel automatiseren van de geluidsketen. Wie weet….