Review Russell K Black 50 bookshelf speaker

• Verstaanbaarheid
  • Beleving

• Kritisch op versterking
  • Minder geschikt voor grote ruimtes

Prijs: € 1275

Russel K Black 50

Open is het eerste adjectief dat we terugvinden op onze notities. Heeft dat te maken met die ongedempte klankkast? Moet haast wel. Het is aanvankelijk zelfs wat overweldigend omdat we het niet onmiddellijk met een ander merk kunnen vergelijken. Er zit enorm veel lucht tussen de instrumenten en vocalen. Deze luidspreker kenmerkt zich daarnaast door zijn ontspannen en natuurlijke sound.

Een direct gevolg van die luchtigheid is de snelheid waarmee de muziek wordt gebracht. Mits een degelijke plaatsing, lees wat dichter bij de achterwand, krijg je voldoende, strak laag dat in balans is met de rest van de weergave. De soundstage is bijzonder breed maar blijft een overzichtelijk geheel. Slechte opnames worden niet beter gemaakt en problemen in de keten worden genadeloos blootgelegd. Deze kleine monitor is hoofdzakelijk bedoeld om het fijnere klassieke werk optimaal weer te geven maar laat ook jazz en folk bijzonder goed doorkomen. Zelfs elektronische muziek lukt aardig hoewel dit uiteraard geen party-speaker is.

Het was lang geleden dat een nieuw album van The Orb ons nog eens kon bekoren maar hun nieuwe “Abolition of the Royal Familia” vinden we geweldig. Het is een album dat terugkeert naar de roots en toch hier en daar weet te verrassen. Het is ook een opvallend maatschappijkritisch album geworden. Door de Black 50 krijg je een open en verrassend kamervullende sound. Afhankelijk van uw ruimte en plaatsing is het laag mooi in balans met de rest van de weergave. Hoewel de lome beats wat tekortschieten in kwantiteit is de kwaliteit er wel degelijk. Geen geforceerd of ‘boomy’ laag hier. Integendeel, de tracks krijgen een soort drive mee die behoorlijk verslavend is. Geen stomp in de maag gevoel maar een soort ritmiek die de nummers vooruit stuwt. Kleine samples en soundscapes knetteren en knisperen als een gigantisch kampvuur op een zwoele zomeravond.

Een volgend album waar we de laatste weken steeds naar teruggrijpen is het bijna visionaire “Alfredo” van Freddie Gibbs. Dit heerlijk gevarieerde rap album staat vol pareltjes en door de Black 50 kunnen we moeiteloos de complexe lyrics volgen en hebben we voldoende tijd om ze ook echt in ons op te nemen. Je begrijpt feilloos wat er gezegd wordt wat de beleving ten goede komt. De Black 50 geeft de sfeer en de toon van het album prachtig weer. Precisie en snelheid zijn er in overvloed en de vele tempowisselingen zijn een eitje voor deze kleine monitor.

Maar zeiden we niet dat dit een verfijnde weergever is die eerder klassiek en vocaal werk tot zijn recht laat komen. Dat zeiden we inderdaad maar omdat we bij Alpha-Audio een beetje tegendraads zijn, beginnen we vaak met minder voor de hand liggende muziek. Wij vinden namelijk dat een goeie monitor elk genre degelijk moet brengen. We hebben gelukkig een nogal eclectische smaak getuige onze derde keuze in de vorm van Bridget Mae Power. Deze van oorsprong Ierse folkzangeres, gehuwd met Peter Broderick, schudt op haar laatste “Head Above Water” betoverend mooie songs uit haar mouw. Haar stem staat als een huis en de oude, atypische instrumenten zoals de zaag, bouzouki en bodhran klinken in onze oren heel natuurlijk en juist. Zelfs diep in de nacht op lager volume komt elke nuance mooi door en ontstaat er een spookachtige sfeer in huis.

Klassiek werk mag niet ontbreken en deze keer gaan we voor Mozart, Haydn en Gluck maar dan in opera vorm. Patricia Petibon zingt magistraal op het album “Amoureuses” samen met het Keulens Barok Ensemble o.l.v. Daniel Hardin. Door de ruime soundstage komt de muziek echt binnen en krijg je in een kleine ruimte een opvallend gevoel van schaal en diepte. Omdat we net de review van de Q Acoustics 3030i achter de rug hadden misten we aanvankelijk wat laag maar na een tijdje was dat gevoel helemaal verdwenen. Ook Sufjan Stevens, Shelby lynn, Natalie Merchant, Damien Jurado en Fleetwood Mac klinken geweldig op de Black 50. Harde rockmuziek, maar dat is wel vaker zo bij kleine monitors, klinkt minder goed. Symphonische rock gaat wel redelijk goed.