Review RHA T20I in-ear

• Prettige weergave
  • Modulair
  • Betaalbaar

• Geen

Prijs: € 169

RHA T20I

Velen van ons denken dat de gevestigde orde van audiomerken vast staat. Goede audio, zowel apparatuur en muziek, komt uit Groot Brittannië.  Daar zit een kern van waarheid in. Maar vaak als we merken moeten opnoemen, vallen we terug op de oude namen. Hoe zit het met relatief nieuwe merken. RHA is een goed voorbeeld. Onze eerste en enige kennismaking met het merk was in 2013. Tijd voor een nieuwe, frisse blik. We pakken de T20I in-ears.

RHA is een Brits audio merk dat het levenlicht zag in 2011. Sinds deze start heeft het merk hard moeten werken om de status te verkrijgen die het nu heeft. Het is voor een nieuw audiomerk alles behalve gemakkelijk om zich in de markt te bewijzen. Toch doet RHA dat heel goed. De onderscheidende factor – volgens RHA – is innovatie. En daar valt veel voor te zeggen: merken die inzetten op innovatie hebben een grote(re) kans op overleven en het opbouwen van een bestaansrecht. RHA heeft inmiddels aardige wat patenten in handen. Het is dus niet gewoon gebakken lucht als we het zo inschatten.

T20I

RHA T20I

Het model, T20I, klinkt een beetje als een terminator die een update heeft gekregen. De in-ears, gestuurd vanuit de toekomst om een einde te maken aan slechte headphones. In dat geval mogen de Beats by Dre headphones wel oppassen.

Genoeg grappen, want de verpakking van de RHA T20I is serieuze verrassing.  Aan de voorkant zit een soort flap die open klapt. Hierdoor is de inhoud van de verpakking te zien; en die is indrukwekkend. Aan de voorkant zit een doorzichtig venster. Precies hiervoor zit een flap, die op zijn plaats wordt gehouden door een magnetische verbinding.

Zodra we de flap openklappen, zien we de inhoud van de verpakking. “WOOOOAW!”

We krijgen een hoop opzet dopjes, filters en een indrukwekkende in-ear set te zien. Dat doet ons deugd. Bij het uitpakken leggen we alles naast elkaar. Het geeft een beetje de indruk van modulaire in-ears. Alle rubber opzet dopjes, die precies voor de juiste pasvorm zorgen. Maar ook de filters, die zorgen voor de perfect afstemming met de muziek. Mocht u ondertussen al gezocht hebben naar de T20I, er is ook een T20 model. De T20I heeft een microfoon en bediening. Dat klinkt echt als een terminator met een upgrade.

Modulair luisteren

We zien graag dat er meerdere dopjes bij de in-ears worden geleverd. Eigenlijk ook vrij logisch, want een oor is net als een vingerafdruk. Er is er geen één gelijk. Vaak zien we een klein, medium en een groot dopje. Deze kunnen dan op de in-ear worden gezet. Afstemt op de behoefte van de luisteraar.

RHA doet hier niet een schepje boven op…. neeeee: die zorgen voor een compleet nieuw level. Met meerdere pasvormen, materialen en kleuren. Het soort dopje of pasvorm heeft namelijk ook invloed op de manier waarop wij het geluid waarnemen. Maar daar blijft het niet bij. We vinden namelijk ook een setje filters. Filters? Precies. Het kleine uitstekende gedeelte bij de in-ear, waar het dopje overheen wordt geschoven. Echter zijn de 3 filters afgestemd op bas, treble of reference.

Want in feite kan de T20I vandaag in elkaar gezet worden als een ontspannen en harmonieuze harp in-ear, maar morgen kan het een trommelvlies scheurde basverslinder worden. En eigenlijk is dat ook wat de meeste mensen willen. We willen 1 apparaat wat voor meerdere doeleinden ingezet kan worden en ook nog kwalitatief van hoog niveau is. Dus RHA heeft het perfect begrepen, de in-ear afstemmen op je stemming cq muziek. Of het is een marketing trucje om gewoon meer te verkopen. Kan ook…

Luisterervaring

De RHA T20I hebben we langere tijd getest. Ook niet zo vreemd, want we hebben meerdere configuraties getest. Naast de DualCoil driver-techniek (wordt ook bij gewone speakers gebruikt trouwens…), gebruikt de de T20I ook Noise-Isolation. Dat lijkt op Noise cancelling, maar is een passieve vorm. Noise isolation maakt geen gebruik van techniek, waardoor er geen vervorming zou kunnen optreden. Het zorgt gewoon voor een erg goede afdichting van het oor, waardoor geluid van buiten niet naar binnen kan komen.

We zeiden al dat we vele configuraties hebben geprobeerd. Met heel veel plezier trouwens. Wellicht een bijzondere muziek keuze, maar rap en hiphop. Dat komt omdat we begonnen met het bas-filter.

Dr Dre… en meer

We draaien Dr.Dre. 50 cent en Kendrick Lamar. Met het bas-filter zorgt het voor gekneusde hersenen. Het laag is zo intens dat Beats by Dre er een puntje aan kan zuigen. Als we de zelfde muziek luisteren met het reference-filter, zorgt dat voor een compleet andere muziekervaring. Waar met het bas-filter de lage tonen het beeld vormden, zijn dat nu met name de instrumenten eromheen. We krijgen meer van de melodie mee, voor zover deze aanwezig is.

Met het treble-filter wordt het zelfs nog beter. Het treble-filter zorgt voor een genuanceerde bas, maar legt meer nadruk op snaar en vocalen. Nu is de rap en hiphop misschien niet de juiste keuze voor snaar en vocalen, maar het laat wel horen dat er verschil in de luisterervaring zit met de filters.

We nemen muziek die complex, zwaar en gewoonweg heerlijk kan zijn. We hebben het natuurlijk over The War on drugs. Met het magische nummer; Thinking of a place. Het nummer duurt 11 minuten. Dat met de 3 filters, komen we over de 30 minuten testtijd heen. Heel vervelend natuurlijk.

Maar de uitkomst is gek genoeg niet hetzelfde als met hiphop of rap muziek.  Met het bas-filter zit er meer gevoel in de muziek. De luisterervaring met het treble-filter is wat vlak. Dan komen we terecht bij het reference-filter. Dat geeft in dit geval de beste luisterervaring. Het doet recht aan het magische karakter van het nummer, maakt het filter er een genot van. Er zit genoeg laag in, snaarinstrumenten en vocalen zijn excellent.

Ook bij de inzet van media is de RHA T20I perfect. Een goede actiefilm of spannende thriller draait de T20I zijn hand niet voor om. De RHA T20I is niet zuinig met details die hoorbaar zijn in de film. Na een beetje spelen met de filters, kwamen wij uit op het bas-filter. En gek genoeg bleef dit ook bij het wisselen van films onze voorkeur qua filter.

Tevreden?

Wij zijn niet vaak tevreden. Zelden grenst onze blijdschap aan hondsdolheid. Maar nu hebben we product waar we eigenlijk geen minpunten over kunnen opnoemen. Bijna niet dan. Want voor tijdens de sport hoeft u de RHA T20I niet te gebruiken. Zoals op de foto’s te zien is, zijn de T20I geen kleine jongens. Ook wij moesten even wennen aan het gewicht.  Maar kunnen wij zeggen dat dit zorgt voor vermindering van punten…..Nee. Misschien de prijs dan? Anno december 2017 ligt die op 169 euro. Eigenlijk geen geld, als we kijken wat er allemaal bij zit. Eigenlijk hebben wij hier een pareltje. Niet verder vertellen, dan zorgen we dat dit een Alpha-audio geheimpje blijft.

Eindoordeel…

De RHA T20I is geen robot die terug gestuurd is uit de toekomst. Wel is het een geweldige modulaire In-ear. De RHA T20I wordt namelijk geleverd met alle mogelijke schuimpjes of rubbertjes voor een aangenaam gevoel in het oor en 3 filters. Het bas, reference en treble-filter zorgen voor een compleet andere luisterervaring. Het is wel verstandig om van te voren te bekijken wat er geluisterd gaat worden en dan daar het filter op af te stemmen.  Het geeft een HiFi ervaring waar wij niet op gerekend hadden.

Video RHA T20i