Review Revel Performa F226Be – Onnavolgbare neutraliteit

Voordelen

  • Ontzettend neutraal
  • Schone presentatie
  • Gemakkelijk te plaatsen

Nadelen

  • Uiterlijk niet zo spannend
  • Prijs: € 8900

    Bouwkwaliteit
    Aanstuurbaarheid
    Weergave
    Prijs
    Revel 226Be

    De Sound

    Als we luidsprekers reviewen, zetten we ze in eerste instantie gewoon even neer en sluiten de boel aan. Tijdens het afspelen van de eerste testtracks gaan we schuiven en bepalen we de toe-in. Dat kan overigens ook prima in mono, omdat u dan de stemgrootte en focus goed kan bepalen.

    Wat echter opvalt is dat de Revel al heel snel goed speelt. Ook als de speakers nog niet optimaal staan. Een gedachte die opkomt, is dat wellicht technisch correcte speakers zich gemakkelijker laten plaatsen dan luidsprekers waar iets mee aan de hand is. Dat is een aanname die we – nog – niet technisch kunnen onderbouwen, dus spaar ons als dit te kort door de bocht is.

    Maar terug naar de Revel Performa F226Be. Wat dus een heel gunstige eigenschap is, is dat perfecte plaatsing niet per-sé nodig is voor een redelijk resultaat. Want natuurlijk geldt wel: hoe beter u ze neerzet, hoe beter ze klinken. Denk aan betere tonale balans of een prettiger en groter stereobeeld.

    Mooie balans

    Als we ze eenmaal goed hebben staan, merken we al snel dat dit een heel prettige luidspreker is om mee te leven. Hij speelt ongelooflijk soepel, ontspannen en in balans. Balans is hier wel het sleutelwoord vinden we. Er is niets aangezet. Dat komt wellicht niet direct spectaculair over… het is wel heel rustgevend. Daarbij heeft het vele voordelen: u hoort muziek zoals het hoort, u kunt langer luisteren en de speaker gaat veel beter om met vele genres…zoals we ook later weer merken.

    Nu is het geen geheim dat uw redacteur voorstander is van neutrale hifi. Ieder z’n ding natuurlijk, maar de filosofie van uw redacteur is simpel: laat de opnames voor zich spreken. Laat de artiest zélf voor de kleuring zorgen… het is namelijk aan hen om iets warm of koel maken… dat is niet aan een fabrikant.

    Het nadeel van een systeem dat kleurt is dat alles hetzelfde sausje krijgt. En laten we eerlijk zijn: overal barbecuesaus overheen is ook niet wenselijk.

    Even over neutraliteit

    Vergelijk het even met beeld. Het is aan de editor en wellicht regisseur om een stijl neer te zetten. Een gemakkelijk voorbeeld daarvan is The Matrix. Die is helemaal groen gemaakt ‘in post’ bij het kleurcorrectie-stadium. Die groenwaas maakt écht de film. Stel dat uw tv zo erg ‘kleurt’ dat groen bijna verdwijnt.

    (een beruchte tv is overigens de eerste generatie Sharp Quattron, die nagenoeg geen groen weergeeft, waardoor voetbalvelden bijna grijs worden weergegeven).

    In dat geval mist u een belangrijk deel van de beleving, omdat u dus die groenwaas niet meekrijgt. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen op dit vlak. Denk aan een specifieke camerakeuze door de regisseur, samen met het opnameteam. Arri-camera’s neigen wat naar groen en hebben een smooth/crème-achtige look. Canon is wat warmer. RED-camera’s zijn zeer contrastrijk.

    Als u dus uw TV niet kalibreert is er een grote kans dat u deze kenmerken niet goed meekrijgt, omdat het paneel te veel rood, groen of blauw weergeeft, waardoor de kleurbalans verschuift. Of uw witbalans staat niet juist (grote kans dat deze te ‘wit’ staat waardoor het naar blauw neigt).

    Terug naar audio

    Een vertaalslag naar HiFi is snel gemaakt natuurlijk; de responscurve is idealiter zo recht mogelijk. En dat geldt ook voor uw akoestiek. Dat is met geluid lastiger dan met beeld, omdat we te maken hebben met meer factoren. Echter kunnen we wel streven naar een gelijkmatige respons. En deze Revel slaagt daar verrassend goed in. Daardoor horen we heel gemakkelijk wat de intentie was van de opnametechnici en muzikant. En daar houdt uw redacteur wel van.

    We laten onze bekende test-tracks langskomen en merken na een tijdje dat we gewoon lekker aan het luisteren zijn. Lekker onderuitgezakt op de bank, kopje koffie erbij… genieten. ROON trakteert ons op wat extra muziek en interessante suggesties. Denk aan Sophie Hunger met het prachtige nummer ‘Le Vent nous portera’ (staat ook in de sampletest). We worden helemaal in het nummer gezogen… Heerlijk.

    Als we van Sophie Hunger naar Faithless naar Rammstein en weer naar Steven Wilson gaan, geeft de Revel geen krimp… dit paar speelt moeiteloos alles wat we vragen. En zo hoort het ook met een goede speaker; die speelt wat u vraagt. Helaas is en blijft dat vrij zeldzaam.

    Beryllium / Beryllium

    Hoe zien we de Revel F226Be naast onze Focal Sopra? Beryllium VS Beryllium. Opvallend genoeg horen we best veel overeenkomsten. Maar ook wat verschillen natuurlijk. Met name in tuning.

    De Focal zet iets meer lucht neer door een subtiele ‘bump’ van ongeveer 1dB in het hooggebied (rond 8 Khz). De Revel is daar gewoon vlak getuned waardoor het lijkt alsof deze iets minder sprankel heeft. En dat is in zekere zin ook zo. Maar feit is: de Focal zet het iets aan. Wel lekker overigens.

    De Revel heeft een iets strakker en gedetailleerder laaggebied. Het gaat niet per-se dieper, maar laat wel iets meer punch horen en meer detail. In het middengebied horen we niet direct heel veel verschillen beide zijn vrij neutraal en weten vocalen heel schoon en goed volgbaar te presenteren.

    Luister naar de Revel Performa F226be

    Download de lossless samples

     
     

    Winkels met Revel

    Alpha High End Brussel

    Joseph Bensstraat 21
    1180 Ukkel, BE

    Contact

    Alpha High End Antwerpen

    Pelikaanstraat 126
    2018 Antwerpen, BE

    Contact

    Alpha High End Brasschaat

    Bredabaan 1031
    B-2930 Brasschaat, BE

    Contact

    Alpha High End Turnhout

    Sint-Antoniusstraat 15
    2300 Turnhout, BE

    Contact

    19 reacties

    1. Ik ben niet aanwezig geweest bij Dutch Audio Event. Binnen niet al te lange tijd ben ik van plan om mijn Dynaudio Confidence C1 mkII monitoren te vervangen voor fraaie vloerstaanders. Dit omdat mijn luisterruimte 2x zo groot is geworden. Revel staat op de wishlist. Revel is vaak onbekend en misschien onbemind. Ik ga me afvragen hoe het klankbeeld zich verhoudt tot een B&W 800 serie en Dynaudio Confidence serie.

      Ik ga het meemaken 🙂

    2. Beste lezers en vooral de muziekliefhebbers,

      Vlak voor afgelopen Kerst was er een live stream van “De beste vloerstaander voor 4000 euro” Het ging om 8 luidsprekers tussen de 3.200 en 4.500 euro.
      https://www.alpha-audio.nl/review/de-beste-vloerstaander-voor-4000-euro/3/

      Zou het niet leuk zijn om wederom zo een live stream te doen, dit keer met passieve luidsprekers, globaal tussen de 5.000 en 15.000 euro? Driade doet graag mee!

      Een goede live band, Jaap, Yung en een onafhankelijke 3e reviewer als live aanwezigen.

      Het concept van de live stream zelf is niet relevant. Het heeft zijn voordelen en zijn tekortkomingen. Maar de live reacties van alle aanwezigen in de Artone studio zijn LIVE niet te omzeilen…

    3. Vind het verschil van de samples groot:

      De Driade: opener in het middengebied, minder punch in het laag, in het geheel lijkt het frequentiegebied ook wat meer in de hogere regionen te liggen dan in het laag waardoor het eea opener lijkt te klinken dan de Revel

      De Revel: het gehele frequentiegebied wordt bijna gelijk weergegeven verdeeld over alle frequentiegebieden. Meer punch in het laag. Minder upfront.

      Kon de samples van de ATC even niet vinden…

    4. Ben ook wel benieuwd naar het verschil (goede en minder goede kanten) tussen deze Revel’s en de ATC SCM40 en de Driades 3S die jullie hebben getest.

      Verder valt me op dat je over het laag zegt dat het niet per sé dieper gaat dan de Focal’s (wat je niet direct zou verwachten van de vergelijking met een, weliswaar goede, monitorspeaker). Was het niet voelbaar genoeg waardoor je meer voor een 228 versie zou gaan??

      1. Ik ga nog een video maken waarbij ik een soort round-up ga doen.

        De Focal heeft een opvallend diep laag. De Revel gaat niet dieper, maar het is wel strakker. Ik vind het genoeg voor praktisch alle muziek.

          1. Alle drie leggen ze de nadruk op een ander aspect van muziek weergave: coherentie over het hele geluidsspectrum (Revel), snelheid en nadruk op het midden gebied waar onze oren het meest gevoelig voor zijn (ATC) en lichtvoetigheid en autoriteit (Driade).

            Stel dat je uit die drie er 1 mag kiezen, welke kies je? Geen makkelijke keuze. Voor mezelf weet ik het wel, denk ik, maar het is echt geen makkelijke keus.

              1. Je kan het zelf beluisteren op de samples die zijn gemaakt van zowel de Revel als de Driade. Vergelijk de wel bekende opname van Jacques Loussier en je hoort dat de Driade een veel ‘wendbaarder’ geluid laat horen, het is meer hoofd in de wolken dan poten in de klei. Tegelijkertijd is de controle enorm en hoor je heel veel details in de klank van de instrumenten. De autoriteit zit hem in het feit dat dynamiek klinkt alsof het geen enkele moeite kost, die lichtvoetigheid blijft.

                Samples bij voorkeur luisteren met een hoofdtelefoon, dan hoor je de verschillen en het karakter van een speaker beter.

    5. Ik vind ‘t wel kleurrijk, in recensies, cliché’s, zoals hier aangaande Zwitserland en de VS op te sommen. Het brengt mijn reactie enigszins ook wat bloemrijk. Die Zwitserse precisie, waaronder men doorgaans de uurwerken bedoelt, is afkomstig uit Engeland. T.w. het was voor de Britten meer dan honderd jaar geleden goedkoper, hun uurwerken (de Chronometer, John Harrison), door werkeloze boeren gedurende de winter in Zwitserland te laten vervaardigen (die waren goedkoop). Wat speakers aangaat, dit is nimmer uitbesteedt. Zo kun je globaal stellen, de beste speakers, komen nog steeds uit Albion. Ook al klinken ze veelal kleurrijker. Misschien willen we dat ook?

      1. Natuurlijk zijn het ciché’s die we aanhalen. De wereld is in feite één groot land geworden door internet en internationaal transport. Maar ja: het is aan de andere kant niet voor niets een cliché… Er zit altijd wel een kern van waarheid in.

        1. Hoi Jaap,
          was niet als kritiek bedoeld.Is gewoon mijn eigen gedachte,dat er zoveel goede bands en artiesten uit de UK komen plus zoveel mensen die werkzaam zijn in de audio industrie.Dus zullen ze wel weten hoe het lekker moet klinken.Nogmaals mijn eigen hersenspinsels.

          1. Lekker klinken doet het vast… maar hoe neutraal is het ;-)? Als je naar Denemarken gaat kijken komen daar ongekend veel luidsprekers en units vandaan… zou je niet direct denken, maar het is toch echt zo.

    Geef een antwoord