De set-up
Inhoud
De set-up bestaat uit:
- Revel Performa F226Be
- Pass Labs XP-12
- Bryston 4B SST3
- Metrum Acoustics Pavane (DAC3)
- Mutec MC3+ USB
- Alpha Audio PC met Jcat XE-kaarten
- Driade Flow speakerkabels
- Grimm TPM interlinks
- Audioquest Carbon USB
De set-up bestaat uit:
Alpha Audio - Haarlem - Netherlands
Ik ben niet aanwezig geweest bij Dutch Audio Event. Binnen niet al te lange tijd ben ik van plan om mijn Dynaudio Confidence C1 mkII monitoren te vervangen voor fraaie vloerstaanders. Dit omdat mijn luisterruimte 2x zo groot is geworden. Revel staat op de wishlist. Revel is vaak onbekend en misschien onbemind. Ik ga me afvragen hoe het klankbeeld zich verhoudt tot een B&W 800 serie en Dynaudio Confidence serie.
Ik ga het meemaken 🙂
Laat het maar weten!
Beste lezers en vooral de muziekliefhebbers,
Vlak voor afgelopen Kerst was er een live stream van “De beste vloerstaander voor 4000 euro” Het ging om 8 luidsprekers tussen de 3.200 en 4.500 euro.
https://www.alpha-audio.nl/review/de-beste-vloerstaander-voor-4000-euro/3/
Zou het niet leuk zijn om wederom zo een live stream te doen, dit keer met passieve luidsprekers, globaal tussen de 5.000 en 15.000 euro? Driade doet graag mee!
Een goede live band, Jaap, Yung en een onafhankelijke 3e reviewer als live aanwezigen.
Het concept van de live stream zelf is niet relevant. Het heeft zijn voordelen en zijn tekortkomingen. Maar de live reacties van alle aanwezigen in de Artone studio zijn LIVE niet te omzeilen…
Zeker een idee. We werken wel met thema’s tegenwoordig. Mede omdat het wat ‘prikkelender’ is. We gaan eens kijken hoe we dit kunnen insteken.
Vind het verschil van de samples groot:
De Driade: opener in het middengebied, minder punch in het laag, in het geheel lijkt het frequentiegebied ook wat meer in de hogere regionen te liggen dan in het laag waardoor het eea opener lijkt te klinken dan de Revel
De Revel: het gehele frequentiegebied wordt bijna gelijk weergegeven verdeeld over alle frequentiegebieden. Meer punch in het laag. Minder upfront.
Kon de samples van de ATC even niet vinden…
Hebben Denen ook goeie bands en artiesten? Idd wel veel mooie luidsprekers uit dat landje boven ons. Maar mooie komen ook echt wel uit NL.
Zeker. In NL worden prachtige spullen gemaakt. Uit DK komt zeker goede muziek!
Ben ook wel benieuwd naar het verschil (goede en minder goede kanten) tussen deze Revel’s en de ATC SCM40 en de Driades 3S die jullie hebben getest.
Verder valt me op dat je over het laag zegt dat het niet per sé dieper gaat dan de Focal’s (wat je niet direct zou verwachten van de vergelijking met een, weliswaar goede, monitorspeaker). Was het niet voelbaar genoeg waardoor je meer voor een 228 versie zou gaan??
Ik ga nog een video maken waarbij ik een soort round-up ga doen.
De Focal heeft een opvallend diep laag. De Revel gaat niet dieper, maar het is wel strakker. Ik vind het genoeg voor praktisch alle muziek.
En vergelijk met Driade 3S en ATC SCM40?
Alle drie leggen ze de nadruk op een ander aspect van muziek weergave: coherentie over het hele geluidsspectrum (Revel), snelheid en nadruk op het midden gebied waar onze oren het meest gevoelig voor zijn (ATC) en lichtvoetigheid en autoriteit (Driade).
Stel dat je uit die drie er 1 mag kiezen, welke kies je? Geen makkelijke keuze. Voor mezelf weet ik het wel, denk ik, maar het is echt geen makkelijke keus.
Ik denk dat dit spot on is…
Wat moet ik me voorstellen bij lichtvoetigheid en autoriteit bij de Driade?
Je kan het zelf beluisteren op de samples die zijn gemaakt van zowel de Revel als de Driade. Vergelijk de wel bekende opname van Jacques Loussier en je hoort dat de Driade een veel ‘wendbaarder’ geluid laat horen, het is meer hoofd in de wolken dan poten in de klei. Tegelijkertijd is de controle enorm en hoor je heel veel details in de klank van de instrumenten. De autoriteit zit hem in het feit dat dynamiek klinkt alsof het geen enkele moeite kost, die lichtvoetigheid blijft.
Samples bij voorkeur luisteren met een hoofdtelefoon, dan hoor je de verschillen en het karakter van een speaker beter.
Ik vind ‘t wel kleurrijk, in recensies, cliché’s, zoals hier aangaande Zwitserland en de VS op te sommen. Het brengt mijn reactie enigszins ook wat bloemrijk. Die Zwitserse precisie, waaronder men doorgaans de uurwerken bedoelt, is afkomstig uit Engeland. T.w. het was voor de Britten meer dan honderd jaar geleden goedkoper, hun uurwerken (de Chronometer, John Harrison), door werkeloze boeren gedurende de winter in Zwitserland te laten vervaardigen (die waren goedkoop). Wat speakers aangaat, dit is nimmer uitbesteedt. Zo kun je globaal stellen, de beste speakers, komen nog steeds uit Albion. Ook al klinken ze veelal kleurrijker. Misschien willen we dat ook?
Hoi Dick,
in Albion wordt ook zoveel goede muziek gemaakt.Zij zullen wel weten hoe het moet klinken,swingen,rocken.
Natuurlijk zijn het ciché’s die we aanhalen. De wereld is in feite één groot land geworden door internet en internationaal transport. Maar ja: het is aan de andere kant niet voor niets een cliché… Er zit altijd wel een kern van waarheid in.
Hoi Jaap,
was niet als kritiek bedoeld.Is gewoon mijn eigen gedachte,dat er zoveel goede bands en artiesten uit de UK komen plus zoveel mensen die werkzaam zijn in de audio industrie.Dus zullen ze wel weten hoe het lekker moet klinken.Nogmaals mijn eigen hersenspinsels.
Lekker klinken doet het vast… maar hoe neutraal is het ;-)? Als je naar Denemarken gaat kijken komen daar ongekend veel luidsprekers en units vandaan… zou je niet direct denken, maar het is toch echt zo.