Review Rega Elex Mk4 geïntegreerde versterker – If it ain’t broke, don’t fix it

• Prijs/kwaliteit
  • Uitstekende weergave

• Volumeregeling
  • Geen directe inputselectie

Prijs: € 1660

Rega Elex MK4

Wanneer we onze Sonnet Morpheus op de Rega Elex MK4 aansluiten zijn we aangenaam verrast. We horen onze dac bijna op zijn best. Dat zegt wel iets over de Elex MK4. Wanneer je een mooie bron op de Elex MK4 hangt zal hij je niet teleurstellen.

Isaiah Rashad is een Amerikaanse rapper die met “The House is Burning” een bijzonder sfeervol album heeft gemaakt. We luisteren niet zo vaak naar rapmuziek maar naast Vince Staples, Kendrick Lamar, Benny the Butcher, en Drakeo the Ruler vinden we Rashad een groot talent in het genre. De Rega Elex MK4 grijpt muziek bij de ballen en laat net als een pitbull niet meer los. Kleine achtergrondgeluidjes komen moeiteloos door en de beats stuiteren snel en droog in het rond. Stemmen zijn goed verstaanbaar maar je hoort wel dat dit geen audiofiele opname is. Deze versterker gaat de zaken niet zoeter of zachter maken.

Belle and Sebastians “Late Developers” combineert kitsch met uitstekende popmuziek. Het album zit vol afwisseling en vol ijzersterke teksten. Het nummer ‘Evening Star’ met zijn blazers en prachtige drumsectie wordt door de Rega Elex Mk4 heerlijk voortgestuwd. Dit is duidelijk een dynamische versterker denken we hardop. De Elex MK4 maakt er een feestje van maar legt nergens de nadruk op. Alles is mooi in balans. De vocals van Bobby Kildea klinken zuiver en zijn stem staat net voor de instrumentatie. Timing en ritme zijn duidelijk een sterkte van deze versterker. Transparantie en snelheid ook. Indrukwekkend.

Luisteren via de digitale inputs

Gebruiken we de ingebouwde dac dan verliezen we wat op vlak van tonaliteit en verfijning. Het is allemaal wat meer ‘matter of fact’. Deze implementatie haalt niet het niveau van de dual mono uitvoering in de Rega Saturn MK3 maar als we even stoppen met vergelijken en het prijskaartje in overweging nemen is er heel wat om blij van te worden. Veel ritme en snelheid opnieuw en vooral voldoende karkas in het middengebied waardoor het nooit kil of kaal klinkt via de ingebouwde dac.

De nieuwe Deus, “How to replace it”, komt met heel wat power door de Revels. Dit is een opvallend goede opname met het kenmerkende stevige geluid van de Belgische topband. Tom Barman klinkt net als de begeleidende gitaren dreigend op het nummer ‘Man of the House’. De nummers zijn compact en zitten vol instrumenten en elektronische elementen maar de Wolfson dac houdt alles mooi uit elkaar. Er zit een pulserende drive in het nummer maar de Rega Elex MK4 heeft geen moeite om het tempo van de song te volgen. Stemmen klinken iets scherper dan door de Morpheus maar dat mag niet verbazen.

Versterker type
Geïntegreerd
Versterker technologie