Home Review: Rachmaninoff (Vorontsova, 2017)

Review: Rachmaninoff (Vorontsova, 2017)

8

Prijs: € 16,90

Uitvoering
Toegankelijkheid

Geluidskwaliteit

Bij Alpha-Audio vinden we de kwaliteit van de opname en de nabewerking zeker zo belangrijk als de uitvoering door de artiest. Het album ‘Rachmaninoff’ is van exceptionele kwaliteit. Niets is door de producent aan toeval overgelaten. Het album is opgenomen in ‘Het Cenakel’ te Soesterberg, een voormalig klooster waarvan de abdij is geoptimaliseerd voor klassieke muziek.

Vorontsova bespeelt een Steinway D-274 welke op locatie is gestemd door Ehud Loudar, een gecertificeerd Steinway & Sons concerttechnicus en pianostemmer. De opname is semi-live opgenomen, zonder publiek. Vervolgens is de opname per werk van begin tot einde in een stuk opgenomen, omdat het separaat opnemen van de delen de intensiteit van het pianospel anders in negatieve zin zou beïnvloeden. Op deze manier komt het pianospel, en hiermee de speelwijze van Vorontsova, beter tot haar recht.

Over een ding kunnen we het snel eens zijn. De klankeigenschappen van dit album zijn onovertroffen. De specifieke klank van de Steinway is op een hele knappe manier op de zilveren schijf geregistreerd en ook de ambiance van de abdij wordt voor een groot deel naar onze luisterruimte overgebracht. De combinatie van factoren maakt dit album tot een must-have voor de echte liefhebber van Rachmaninoff, maar zeker ook voor de luisteraar die kennis wil maken met klassieke pianomuziek.

Hoogwaardige audiosamples van het album zijn te beluisteren via de gratis streamingdienst SoundCloud (via de website evelinavorontsova.com). Bovendien is dit album ook beschikbaar via Qobuz, iTunes, Spotify en Deezer. Wij adviseren om gewoon de cd via STH Records te bestellen om optimaal te kunnen genieten van de exceptionele klankeigenschappen.