Home Review Q Acoustics Concept 300 monitor

Review Q Acoustics Concept 300 monitor

0

Prijs: € 3750

Concept 300

Q is good for you

We gaan luisteren. Eerst een mix van een live opgenomen musical, 34 kanalen voor orkest, solisten en ‘room mics’. Altijd spannend hoe een eerste mix klinkt waarbij de verschillende kanalen in een zo optimaal mogelijke verhouding tot elkaar worden gebracht. Het is goed om deze mix op een ander systeem dan de studiomonitors te beluisteren, en voor deze gelegenheid gebruiken we de Concept 300’s hiervoor.

We horen dezelfde detaillering als door de studiomonitors, en ook dat ‘hifi’ toch heel anders is dan ‘studio’, als het gaat om klank. Het zijn subtiele verschillen die we hier karakteriseren als homogeen, warm ruimtelijk en vol (hifi), terwijl de studiosound meer analytisch is, neutraal, ongekleurd. De Q Acoustics monitoren laten dat heel mooi horen. Al luisterend kunnen we goed doorwerken aan de mix. We horen enorm veel detaillering, soundstage. Tegelijkertijd kunnen we ons ook een goede voorstelling maken hoe deze mix in een huiskamer zou klinken.

Later op de avond beluisteren we een mix van een band die electronische muziek maakt waarbij de componenten vooral niet-electronische instrumenten zijn. Deze zijn weer voorzien van allerlei effecten, verschillende overdubs. De mannenstem wordt ook subtiel voorzien van effecten. We beluisteren een track met bijna 60 kanalen. Een van de bandleden haalt feilloos een track eruit die wat te veel naar de achtergrond is gemixt. Ook hier weer mooi dat de Concept 300 enerzijds de resolutie laat horen die nodig is voor mixen en tegelijkertijd een huiskamerervaring neerzet.

Immersive

Die huiskamerervaring overspoelt ons letterlijk wanneer we de DAW’s afsluiten en lekker gaan luisteren naar muziek die al klaar is. Bijvoorbeeld naar Bløf, Een Mooie Dag. Nu hebben we deze track gehoord in de Wisseloord Studio’s waar deze is gemasterd. Alles is natuurlijk impressie, maar wow, wat klinkt dit geweldig op de Concept 300! We worden letterlijk overspoeld, ondergedompeld in de muziek. Dat dit kan met stereo. We kennen deze track erg goed en toch horen we weer iets nieuws terug. De lage registers komen naar ons toe als luchtverplaatsing, niet als een boksbal die een beuk in de buik geeft. En zo moet het volgens ons ook zijn.

We gaan even voelen aan de statieven van de Concept 300. Terwijl er een stevig nummer staat te spelen op een flink volume, voelen we niets als we een van de stangen vastpakken. Niets. Geen trilling wordt doorgegeven. Dat ontkoppeling van luidsprekers essentieel is voor een goede weergave is hiermee weer aangetoond.

Winkels met Q Acoustics