Review Q Acoustics 3030i monitor luidspreker

• Voldoende detaillering
  • Gaat goed in elke ruimte

• Heeft wat ruimte nodig

Prijs: € 399

Q acoustics 3030i

Q acoustics 3030i

We beginnen met de geweldige EP “Ache of Victory” van Zsela, een jonge zangeres uit New-York. Elk nummer overtuigt enerzijds tekstueel en anderzijds door de bezieling die ze in haar muziek legt. Een aantal nummers heeft een een ondersteunde beat en die komt vol en rond door en blijft een tijdje doorlopen. Het laag is echter niet vet of traag maar best punchy en vol definitie. Stemmen worden nooit scherp en details komen behoorlijk goed door. Het is vooral door de krachtige ondersteuning onderaan dat de weergave een ontspannend gevoel opwekt. Kaal en fris zijn hier niet van toepassing.

Maar kan deze monitor ook swingen? Volgt hij het tempo en het ritme van de muziek goed genoeg als de muziek wat complexer wordt? Dat kunnen we testen bij de jongens van Compact Disk Dummies die met hun laatste album “Neon Fever Dream” hun beste werk tot op heden afleveren. Waar we de 3050i nogal tam en braaf vonden, vinden we de Q Acoustics 3030i veel dynamischer en sneller en staan we al snel te dansen en te shaken. Er zijn zeker snellere speakers en als we erg luid spelen merken we wel dat de boel een beetje verhardt en dat de zuiverheid vermindert.

Rustiger werk vinden we bij Denison Witmer op zijn nieuwe “American Forsquare”. Een wonderlijk album dat voldoende nuance en detail meekrijgt op de Q Acoustics 3030i. Uiteraard zijn er speakers die dit album verfijnder brengen maar wij staan versteld van de coherentie van deze luidspreker. Violen klinken niet artificieel of steriel en stemmen staan als een huis. De soundstage is ruim en de imaging is meer dan behoorlijk. Deze speaker speelt groots en genereus en nergens is er een element dat stoort of uit de toon valt.

Onze referentie in deze prijsklasse is de piepkleine Cabasse Surf monitor die verrassend gelijkaardig klinkt. Hoewel het laag wat geforceerd is bij deze kleine Fransman is de tonaliteit quasi hetzelfde. Je krijgt zelfs nog meer emotie en detail via de Surf maar ze spelen wel kleiner en raken sneller buiten adem. Ze moeten ook wat dichter tegen de wand om strak laag te kunnen produceren. Eenmaal perfect opgesteld zijn dit kleine wondertjes maar de vloeiende en ontspannende weergave van de 3030i halen ze niet.

Winkels met Q Acoustics

×