Review PS Audio Stellar serie

• Veelzijdige voorversterker
  • Gebalanceerde sound van de dac
  • Controle en fundament
  • Bouw en inzetbaarheid

• Niets
PS Audio Stellar

We vergelijken deze keer de analoge en digitale ingangen tegelijkertijd. Omdat het eenvoudig is om te schakelen en omdat de verschillen tussen beide dacs behoorlijk opvallend zijn. We hebben het hier voor alle duidelijkheid niet over een dac met een volumeregeling. De Gain Cell Dac is een volwaardige analoge voorversterker met een dac in. Deze nuancering is wel belangrijk.

We streamen het album “Heaven/Hell” van de Oostenrijkse band Avec. Zalvende popmuziek, vooral door de bijzondere stem van de jonge zangeres Miriam Hufnagl. Elk nummer wordt door een zware beat ondersteund. Rechtstreeks op de Sabre dac komt het laag beter door. Dit valt onmiddellijk op. De Audiovectors kunnen dit wel hebben. Stemmen staan wat meer naar voor en het hoog is behoorlijk pittig maar niet scherp. Het is gewoon wennen wanneer we schakelen naar onze dac want die heeft een eerder gemoedelijke signatuur. Het hoog is meer afgerond, stemmen zitten meer verweven in het geheel en het laag heeft wat minder impact. Maar voor beide presentaties valt iets te zeggen. Het analoge deel van deze voorversterker is gewoon erg goed. En door de eindversterker wordt weinig of niets toegevoegd aan de muziek.

“Orwell Court” van Gareth Dickson is een album dat je op het juiste moment moet opleggen. Liefst al wat later op de avond met niemand om je heen. De PS Audio Stellars bouwen hier een mooie sfeer op waardoor we dit album voor het eerst horen zoals het waarschijnlijk bedoeld is. Bij deze cd kiezen we instinctief voor onze eigen dac omdat we hier volop voor de beleving gaan. Schakelen we even naar digitaal dan kunnen we enkel vaststellen dat er nog meer te rapen valt. Meer fundament, meer detail en een spookachtige sfeerschepping. De balans werkt gewoon.

Ultieme detaillering en een vleugje resolutie krijgen we dan weer bij de hi-res opname Becks “Sea Change”. Hoewel onze speakers hun limieten hebben, ervaren we enorm veel inzicht in de opname en genieten we van alle kleine geluidjes die de prachtige songs ondersteunen. Dit is sowieso een goeie opname maar de Sabre dac zorgt hier voor extra plezier door met een scalpel door de songs te gaan en messcherp alle instrumentatie af te lijnen. Hoewel een scalpel een klinische bijklank heeft, is de weergave zeker niet kil maar veeleer sprankelend. Bij meerdere albums valt op dat gitaren via de digitale inputs bijzonder treffend worden weergegeven. Het stereobeeld is strak gefocusseerd en voldoende breed. Onze Nos dac brengt dit album ook meer dan behoorlijk maar wat kleiner, donkerder en intiemer.

More is more

Toch bieden de digitale inputs van de Gain Cell Dac ook hier telkens net iets ‘meer’ en hebben we nooit het gevoel dat er iets niet goed zit. Met een nog betere dac zal er misschien nog wat winst zijn op tonaliteit of detaillering maar dan zal de investering ook navenant zijn.

De S300 eindversterker haalt het maximum uit onze luidsprekers. In alle regionen is er winst. Nog meer kwaliteit in het laag, nog meer sprankeling in het hoog en nog wat meer zuiverheid in de stemmen. Meer meer meer. We hebben onze luidsprekers nog nooit zo goed horen spelen. Ook de hoofdtelefoonuitgang is bijzonder goed. Uitzonderlijk goed zelfs. Heel wat beter nog dan de al uitstekende uitgang op de Sprout. Onze Denon komt net als onze luidsprekers nog meer tot leven. Ontwerper Darren Meyers verdient alle lof voor zijn magische blauwe Gain Cell doosje. Echt vakwerk.

De combinatie tussen de volledig analoge voorversterker en het digitale luik van de Gain Cell Dac is schot in de roos. Het zorgt voor een transparante, evenwichtige sound die sprankelt, schittert en spettert. De eindversterker zorgt voor een overvloed aan controle en fundament waarbij geen enkel element van de weergave uit balans is. Het hoge gebruiksgemak en handige features verhogen daarenboven het luisterplezier. Ps Audio levert met de Stellar reeks betaalbare topkwaliteit in een stijlvolle verpakking. Alpha Approved!