Review ProAc Tablette 10 Signature

• Gaatjes in de kast
  • Beperkt laag
  • Laat alles horen

Prijs: € 1850

ProAc Tablette 10 Signature

Set-up en installatie

We plaatsen de kleine monitors op onze IsoAcoustic stands, ze passen nog net, zo’n twee meter uit elkaar en op slechts 30 cm van de achterwand. ProAc benadrukt dat deze monitors, door hun gesloten constructie, zelfs tegen de achterwand kunnen staan. Gezien hun beperkte afmetingen gedijen ze uiteraard beter in een kleinere luisterruimte. Ze zijn bijzonder gemakkelijk te plaatsen maar we ze draaien intuïtief behoorlijk in (30%) om een strakker stereobeeld te bekomen. Het hangt er een beetje vanaf waar uw voorkeur ligt.

De ProAc Tablette 10 Signature monitors vervangen onze veel grotere Atc Scm19 V2 luidsprekers in onderstaande set:

Daarnaast hebben we de ProAcs op zowel een Bryston B60r en een Keces E40 aangesloten en dat ging allebei erg goed. Deze monitors laten duidelijk de verschillen in versterking horen en zijn ondanks hun lage gevoeligheid (86db) toch gemakkelijk aan te sturen. Dit komt door hun eerder uitzonderlijke impedantie van 10 Ohm. Een kleine buizenversterker zal deze kleintjes ook moeiteloos kunnen aansturen.

Er is naar verluidt erg lang gewerkt aan die nieuwe crossover op de Signature en dat merken we want de interactie tussen tweeter en driver is ‘flawless’. Na een paar dagen luisteren zien we volgende kenmerken staan op onze notities: speels, verfijnd, zuiver, gedetailleerd, snel, emotie.

Dit is een monitor voor de fijnproever, de luisteraar die graag naar jazz en vocaal werk luistert. Iemand die ‘s avonds op niet al te hoog volume zijn lievelingsmuziek oplegt. Jazz gaat uitstekend door de ongeziene snelheid van deze mini-monitors en vocaal werk klinkt fantastisch door het pure middengebied. Mits degelijke versterking bekomen we strak laag met voldoende punch. Af en toe missen we wel wat fundament maar we gaan zo op in de muziek dat het vaak geen issue is. Een subwoofer zou hier echter wel de puntjes op de i zetten denken we.

We nemen een aantal cd’s uit de kast en beginnen met Kurt Vile’s album “Believe i’m going down”, één van onze favorieten. Door de ProAc Tablette 10 Signature valt vooral de rijke instrumentatie op. Op het nummer ‘That’s life tho’ vallen uiteraard de verschillende gitaren op maar het zijn de randinstrumenten, tamboerijn en hoorn, die erg mooi doorkomen. De hoge mate van detaillering bij deze monitor is zijn grootste forte. We kunnen erg diep in de opname ‘kijken’ en alle afzonderlijke elementen in het nummer zijn erg goed te onderscheiden.

Op het volgende album, “Easy Tiger” van Ryan Adams, missen sommige nummers wat body maar dit wordt gecompenseerd door de natuurlijke flow van de muziek. Deze bijna organische weergave legt de nadruk opnieuw bij de instrumenten en stem. Het is het soort luidspreker die een aanslag van een snaar heerlijk weergeeft zoals op het nummer “Oh My God, Whatever, etc”. En die de rauwheid van een stem niet camoufleert waardoor songs meer emotie bevatten en harder aankomen. De ProAc Tablette 10 Signature laat, for better or for worse, alles horen.

Heel andere muziek komt van Geir Jensen aka Biosphere die al decennia lang soundscapes maakt. Deze elektronische muziek zit vol kleine samples en bleepjes en de Tablette 10 Signature laat die moeiteloos door. Ambient muziek moet het hebben van sfeer en intensiteit en daar slaagt deze monitor erg goed in. De dreigende ondertoon op het album “Cirque” zorgt voor kippenvel en we gaan helemaal op in de muziek. Het luisterplezier wordt nog verhoogd door de hoge verstaanbaarheid en de brede soundstage.

Heavy metal of deephouse zijn uiteraard niet de genres die je op deze bescheiden monitor moet loslaten, dat spreekt voor zich. Singer-songwriter, jazz, ambient en EDM gaan wel erg goed. Het is vooral bij die intieme, persoonlijke muziek dat deze luidspreker schittert. De ProAc Tablette 10 Signature toont zijn klasse wanneer je ‘s avonds, als de rest van het gezin onder de lakens ligt, je favoriete nummers afspeelt en biedt troost na een lange, drukke werkdag. Niet slecht voor een bescheiden monitor.