Home Review ProAc Tablette 10 Signature

Review ProAc Tablette 10 Signature

4

Voordelen

  • Inzicht
  • Detaillering
  • Emotie
  • Laat alles horen

Nadelen

  • Gaatjes in de kast
  • Beperkt laag
  • Laat alles horen

Prijs: € 1850

Bouwkwaliteit
Aanstuurbaarheid
Weergave
Prijs
ProAc Tablette 10 Signature

Inleiding

Inhoud

Niet iedereen heeft de ruimte om een grote vloerstaander te zetten en dus kiezen nogal wat mensen bewust voor een monitor- of bookshelfspeaker. Monitors zijn over het algemeen gemakkelijker te plaatsen en hebben minder last van een imperfecte ruimte. Soms mag het zelfs een kleine monitor zijn omdat de luisteraar erg dicht (near-field) bij de luidsprekers zit. Voor deze omstandigheden heeft ProAc de Tablette serie in hun assortiment zitten. Eens kijken wat de bescheiden ProAc Tablette 10 Signaturenallemaal in zijn mars heeft.

Het Britse ProAc is één van de weinige hifi-fabrikanten die al decennial lang meegaan. Hun handgemaakte luidsprekers zijn wereldwijd erg geliefd, in het bijzonder in Japan. Heel wat van hun modellen worden sinds hun ontstaan steeds verder doorontwikkeld en ‘gefinetuned’. Net zoals een diamant steeds mooier wordt bij elke slijpbeurt geldt dit ook voor luidsprekers. Door nieuwe computermodellen (bepalen van crossover) en verbeterde materialen (bedrading, magneten, exotische grondstoffen) behalen luidsprekers steeds betere resultaten maar de grondbeginselen blijven hetzelfde: een goed ontwerp met de beste materialen.

ProAc heeft een erg overzichtelijke reeks luidsprekers bestaande uit vier series. De Tablette serie is de goedkoopste en bestaat uit slechts twee modellen: de Tablette 10 Signature, die we vandaag testen, en de gewone Tablette 10. Daarnaast zien we nog de Studio, Response en K-serie. Elke reeks bestaat uit een aantal standaard uitvoeringen maar er zijn ook telkens speciale versies, tegen meerprijs, beschikbaar. De Tablette 10 wordt al sinds 1979 gemaakt en zit inmiddels aan zijn tiende uitvoering, vandaar de naam.

Bouw en uiterlijk

De Tablette 10 Signature is, zeker met grille aan, een eerder onopvallende tweeweg monitor. Hij is in heel wat fineerversies te verkrijgen en voor de de moderne woonkamer is er een ‘Silk White’ uitvoering. Onze uitvoering in kersenhout is bijzonder goed afgewerkt. De hele kast zit naadloos in elkaar en straalt kwaliteit uit. Jammer zijn de gaatjes om de grille te bevestigen omdat ze dat strakke karakter wat verstoren. We hebben geen klankverschil gemerkt met of zonder grille dus ze kunnen er sowieso aanblijven.

De Tablette 10 Signature heeft dezelfde 25mm softdome tweeter als de gewone Tablette 10 maar een andere, speciaal ontwikkelde Paganni Mika driver (12,7cm) met verbeterd magneetsysteem. De paarse cone in de driver valt in elk geval op en heeft een aparte uitstraling. Door de nieuwe driver moest de cross-over aangepast worden waardoor de Tablette 10 Signature een net iets andere klanksignatuur heeft. De koperen bedrading en speciaal ontwikkelde ‘phase-plug’ zijn ook enkel op de Signature editie aanwezig. Achteraan zijn nog twee paar zilveren luidsprekeraansluitingen te zien om te bi-ampen of te bi-wiren. Een kleine personal touch is de naam van de ontwerper (Stewart Tyler) die prijkt op een klein embleem achteraan de speaker.

Legende

De Tablette serie is gebaseerd op het legendarische LS3/5a model en dus bestaat de klankkast uit een lichte behuizing met hoge demping binnenin. Dit beproefde recept heeft een uniek karakter aan dit soort luidsprekers. De ProAc Tablette 10 Signature heeft identiek dezelfde afmetingen (30,5x19x16cm) als het originele BBC-ontwerp. Andere Britse fabrikanten die het oeroude model al onder handen genomen hebben, al dan niet met de zegen van de BBC, zijn Falcon, Graham, Spendor en Rogers.

Sommige van die modellen hebben inmiddels een ware cultstatus bereikt, vooral dan door hun magische middengebied. Herkennen we die magie ook in de ProAc Tablette 10 Signature? Dat komt u zo meteen te weten. Maar dat ProAc erg veel vertrouwen heeft in zijn luidsprekers moge duidelijk zijn. Hun slogan vat het mooi samen: “When you think you heard the best, then you go listen ProAc”. Geweldig toch!

4 REACTIES

  1. Als ik de reactie van John lees, trek ik lichtjes de conclusie dat John alles op 1 lijn wil. Alle muziek moet hetzelfde klinken. Dat is niet erg, want dat is smaak. Wel zal het een lange zoektocht worden de juiste audio te vinden.

    Terug komend op de test. Ik ken ze niet die ProAc luidsprekers, maar ik weet nu al dat het fijne luidsprekers zijn. Ik ben fan van het LS concept van de BBC, waar Rogers, Spendor en de andere mee beroemd geworden zijn.
    Ik luister dagelijks met veel plezier naar muziek uit mijn op de BBC gebaseerde Rogers. Doordat het towers zijn, heb ik ook nog eens een warme bass weergave.
    Die tweeters, die kennen geen s klanken die pijn doen, er is full ballance.
    Daarom begrijp ik niet zogoed waarom er band-tweeters zijn, als er ook fijne en goedgebouwde softdome-tweeters bestaan. Je moet ze alleen vinden, en dat kan bij Spendor en Rogers en zeg maar veel Britse luidsprekers uit de BBC groep. Ook een merk als B&W doet het goed.

    Als ik terug kan komen op kleine monitoren als er ruimtegebrek is op de luisterplaats.
    Je stipte het al aan, gebruik een ondersteunende subwoofer. Nou is dat niet iedereens cup of tea. Maar met lange zoektochten kan hiervoor ook een oplossing zijn. Welke dat is? Toch maar zuil-luidsprekers plaatsen? Tegenwoordig heb je hele smalle zuiltjes, en als ik even spiek biedt Spendor deze ook aan. Oogstrelend voor oog en oor.

    • Hallo,

      Ja, kleine zuiltjes kunnen zeker en klinken steeds beter. Een sub is niet voor iedereen maar kan bijzondere resultaten opleveren. Ik geniet enorm van de Amt van de Audiovectors hoor maar evenveel van een goeie softdome.

      Ik hou ook enorm van de snelheid van monitors en het feit dat ze niet moeilijk in een ruimte te integreren zijn. Maar een vloerstaander heeft dan weer andere eigenschappen uiteraard.

      Heel bijzonder is dat ProAc zowel softdome als linttweeters aanbiedt op bepaalde modellen om nog meer tegemoet te komen aan de smaak van de klant. Mij maakt het niets uit. Als het maar geweldig klinkt. Ik ga zeker nog eens een ander model, al dan niet een vloerstaander, testen van ProAc. Ze hebben iets speciaals vind ik. Maar ik hoor ook goeie dingen over Spendor. Veel te veel om uit te kiezen:)

      Vriendelijke groeten
      Geoffrey

  2. Vind jouw reviews altijd heel informatief en plezierig,met name door het voorwerp van beoordeling ook in perspectief tot alternatieven te zien.ben zelf al een tijd bezig met de quest naar het voor mij perfecte geluid,en kom tot de conclusie die jij ook al trok.hoe ik mijn set ook veranderde,ik deed het nooit voor al mijn muziekdragers goed.had ik de ene opname naar mijn smaak,viel de andere weer door de mand en omgedraaid.naar mijn mening heb je 2 soorten sets,de allemansvrienden en de onverbiddelijken.mijn set behoort tot de laatstgenoemde,ik krijg gewoon niet alle opnames naar mijn smaak,al zal ik nog zo vaak veranderen en sleutelen.de ene opname is gewoon de andere niet,aan de set zal het ,mits goed gematched,op een gegeven moment niet meer liggen.