Review Primare I15 Prisma versterker – streamer

• Roon Ready

• Geen hoofdtelefoonversterker
  • Geen phono-stage

Prijs: € 1750

Primare i15

Set-up

We besluiten om deze all-in-one Primare I15 Prisma als geheel te testen en te kijken hoe goed hij het doet tegen onze referentieset bestaande uit een Bryston B60r, Metrum Acoustic Onyx en NADM50. Luidsprekers van dienst zijn onze trouwe Audiovector QR1.

We hebben de Primare I15 Prisma ook een tijdje op een set Audio Physic vloerstaanders aangesloten en dat ging uitstekend. Er is voldoende power en controle om zo goed als alle luidsprekers aan te sturen. We streamen via Tidal, en spelen hi-res af via usb.

We streamen Aldous Hardings nieuwste album “Designer” via Tidal en horen een erg zuivere sound. Geen onaangename scherpte in het hoog, heldere vocals en een gortdroog laag. Helemaal anders qua sound dan de Audiolab 6000a die we onlangs getest hebben. Het blijft bijzonder hoe verschillend elk component klank doorstuurt naar dezelfde luidsprekers. Hardings stem klinkt extra fragiel door de luchtige, lichtvoetige weergave van de Primare I15 Prisma en het album komt echt binnen. Dat klasse D versterkers echt wel gevoelig kunnen klinken wisten we al en hebben we zelf ervaren bij de test van Ps Audio Stellar serie. Kortom: niet direct oordelen.

Het laatste album “Lacuna” van de geweldige Trixie Whitley is eerder elektronisch getint met veel dynamische nummers. Hier voelt de Primare zich in zijn sas. Deze snelle nummers vol met tempowisselingen zijn een eitje voor de I15. De nummers klinken erg open met opnieuw veel ruimte tussen de instrumenten. Bij deze opname ligt nogal wat nadruk op de stem van Whitley, we horen dit op verschillende versterkers, maar dit wordt niet extra aangezet door deze klasse D uitvoering. Door zijn open en detailrijke weergave hoor je wel beter fouten of tekortkomingen in mindere opnames maar alles blijft verrassend beluisterbaar. Maar hoe beter de opname, hoe groter de beloning met de Primare I15 Prisma.

Om dit te illustreren spelen we een prachtige hi-res opname af van BB Kings “Deuces Wild”. If you love met Van Morrison klinkt fantastisch. Het gitaarwerk en de rest van de instrumenten zijn mooi van elkaar te onderscheiden en nergens merken we een randje. Met nog betere versterking komt het geluid nog wat meer los van de luidsprekers en krijgen we nog een mooier 3D plaatje maar dat is dan ook de enige beperking die we kunnen bedenken bij deze uitstekende, betaalbare geïntegreerde versterker.

Winkels met Primare

Markt 3
3131 CR Vlaardingen, NL