Review Pioneer SE-Monitor5 hoofdtelefoon

• Hoorbaar 'dalletje' in het mid/hoog

Prijs: € 999

Comfort
Pioneer SE-Monitor5

De Sound

Pioneer SE-Monitor5

De Pioneer komt allereerst bijzonder gedetailleerd uit de hoek. Diverse lagen in de muziek zijn zeer gemakkelijk te ontrafelen. Het laat duidelijk de roots van Pioneer zien. En het maakt de SE-Monitor5 in zekere zin ook geschikt voor mixen.

Kick

Met name het laag is Рzeker voor een gesloten model Рbijzonder strak en detailrijk. Al missen we gek genoeg wel wat ̩cht sublaag. Zeker als we naar Kedrick Lamar luisteren. Daar zit in het nummer HUMBLE een flinke kick rond de 37 Hz. Wij horen daar Рals we het vergelijken met de Focal Рminder druk op de Pioneer. Natuurlijk is het laag wel gewoon goed hoorbaar, maar het heeft echt minder impact. Al is dit wel een vrij bizar nummer zijn we achter.

Tuning

Verder merken we dat Pioneer gekozen heeft voor een bepaalde tuning. In het midden hebben ze wat rust gemaakt door iets meer dan gemiddeld te ‘dippen’. Om toch wat openheid te creëren, hebben ze het wat open getrokken naar de 4 kHz en hoger. Dat is hoorbaar als je er op gaat letten. En een vergelijk maakt met een neutraler model. Overigens is dit niet een kwestie van goed of slecht: het is een kwestie van smaak, want feit is: we horen zeer detailrijke vocalen en rust.

Zo is het geen straf om een paar uur naar de Pioneer te luisteren. Album na album zeilt voorbij terwijl we lekker aan het tikken zijn (zoals nu). Het nummer Opera van Metropolitain schiet tussen de oren van links naar rechts… heerlijk. Geen randje, geen scherpte… en véél inzicht.

Even vergelijken

Bij vocaal werk krijgen stemmen genoeg body mee om de rest te dragen. Zowel mannelijk als vrouwelijk werk komt prettig door de 50mm drivers van de Pioneer SE-Master5. Toch… we horen met name bij vocaal werk de afronding naar 2 kHz. Zeker als we daarna even de Elear opzetten. Die geeft nog wat meer body mee aan vocalen (het is een wat warmer model) én laat daar wat meer coherentie horen. Als we dus tussen deze twee wisselen, dan voelt de Pioneer wat gek. Alsof er een filter in zit. Niet heel storend als u niet vergelijkt, maar met een neutralere concurrent ernaast wel goed hoorbaar.