Home Review Pink Floyd – The Later Years 1987-2019

Review Pink Floyd – The Later Years 1987-2019

4

Mening

Dat is het… Meer muziek is er niet. Is er iets wat ik mis? Ja, natuurlijk! Het optreden van de band met Roger Waters tijdens Live 8 op 2 juli 2005 in Londen is het eerste wat bij mij opkomt. Ondanks dat dit gedenkwaardige concert door EMI, Pink Floyds oude platenlabel, al op dvd is uitgebracht, vermoed ik dat het een kwestie van rechten is dat het optreden nu schittert door afwezigheid. Verder mis ik beeld- en/of geluidopnamen van andere benefietconcerten als het Chelsea Arts Ball in de Royal Albert Hall in Londen op 11 oktober 1992 en het Cowdray Ruins Concert op 18 september 1993 in het park nabij de gelijknamige ruïnes in Midhurst.

De documentaire “La Carrera Panamerica” uit 1992 is ook nergens te bekennen. De registratie van de gelijknamige autorace door Mexico in 1991 bevat zowel bestaand als nieuw materiaal. Het is dan ook zeer betreurenswaardig dat op voorspraak van David Gilmour deze beelden en muziek niet in deze box te vinden zijn. Dit is helaas niet het enige interessante materiaal dat door het ingrijpen van de gitarist de verzamelaar niet gehaald heeft. Zo heeft hij klaarblijkelijk ook Peace Be With You, een demo over Roger Waters, en vroege versies van Signs Of Life en One Slip tegengehouden.

Extraatjes?

In tegenstelling tot “The Early Years” komt “The Later Years” wat betreft demo’s, outtakes en ander niet eerder uitgebracht materiaal er behoorlijk karig vanaf. Er moet toch nog meer materiaal zijn dat nu op de plank blijft liggen? Omdat “The Endless River” voor een groot deel bestaat uit restmateriaal van de sessies voor “The Division Bell” kan ik best begrijpen dat deze kluis vrijwel leeg is, maar er moeten evenwel ergens nog wat overblijfselen van de opnamen voor “A Momentary Lapse Of Reason” liggen? Zeker gezien de moeizame totstandkoming van de deze plaat. Of zou het uitbrengen van deze demo’s te pijnlijk zijn?

Naast al dit audio- en videogeweld bevat “The Later Years” ook het een en ander aan fraai drukwerk, waaronder twee door Aubrey Powell en Peter Curzon (StormStudios) vormgegeven boeken met teksten, credits en veelal niet eerder verschenen foto’s. Uiteraard zijn de gebruikelijke memorabilia als tourpassen, concertkaarten, stickers en posters, maar ook replica’s van de tourboeken uit 1987/1988, 1989 en 1994 in deze box te vinden.

Paar kanttekeningen

Al met al kan ik de fans van de latere jaren van Pink Floyd met een voorliefde voor het verzamelen van allerlei prullaria “The Later Years 1987-2019” zonder meer aanbevelen. Gezien het ontbreken van écht bijzonder materiaal, is het echter moeilijk om deze prijzige box zonder enige kanttekeningen aan te raden bij de rest van de liefhebbers van de band. Voor mij is de geslaagde opknapbeurt van “A Momentary Lapse Of Reason” – samen met de opgekalefaterde muziekfilm van “Delicate Sound Of Thunder” – de grote trekpleister. Ook ben ik zeer in mijn nopjes met de (nieuwe) high-res stereo- en surroundmixen, maar ik vrees dat het hierbij blijft.

Voor algemene muziekliefhebbers en fans die mijn onderkoelde reactie op deze verzamelbox delen, is het te hopen dat Pink Floyd de inhoud van “The Later Years” in de nabije toekomst ook los op de markt brengt. Dan kunnen we namelijk zelf een selectie uit dit materiaal maken. Het afzonderlijk uitbrengen van delen uit de box hebben ze al eerder gedaan met “The Early Years”, dus waarom zouden ze dat nu ook niet doen?

Al met al kan ik de fans van de latere jaren van Pink Floyd met een voorliefde voor het verzamelen van allerlei prullaria “The Later Years 1987-2019” zonder meer aanbevelen. Gezien het ontbreken van écht bijzonder materiaal, is het echter moeilijk om deze prijzige box zonder enige kanttekeningen aan te raden bij de rest van de liefhebbers van de band. Voor mij is de geslaagde opknapbeurt van “A Momentary Lapse Of Reason” – samen met de opgekalefaterde muziekfilm van “Delicate Sound Of Thunder” – de grote trekpleister. Ook ben ik zeer in mijn nopjes met de (nieuwe) high-res stereo- en surroundmixen, maar ik vrees dat het hierbij blijft. Voor algemene muziekliefhebbers en fans die mijn onderkoelde reactie op deze verzamelbox delen, is het te hopen dat Pink Floyd de inhoud van “The Later Years” in de nabije toekomst ook los op de markt brengt. Dan kunnen we namelijk zelf een selectie uit dit materiaal maken. Het afzonderlijk uitbrengen van delen uit de box hebben ze al eerder gedaan met “The Early Years”, dus waarom zouden ze dat nu ook niet doen?