web analytics

Review Pass Labs XP-22

Prijs: € 10900

Bouwkwaliteit
Inzetbaarheid
Weergave
Prijs
Pass Labs XP-22

De Sound

We spelen al heel wat jaren met Pass Labs pre-amps. Dat heeft een duidelijke reden: we houden van de sound. Pass Labs speelt niet puur technisch of te analytisch, zoals soms wel het geval is in de high-end. Pass Labs speelt soepel en inzichtelijk en geeft ons toch het gevoel heel weinig eigen saus toe te voegen. Elk component voegt wat toe. Maar Pass Labs doet dit zonder dat wij het gevoel krijgen naar de interpretatie van Nelson Pass te luisteren. En dat vinden wij belangrijk.

Dan de stap van de XP-12 (7200 euro) naar de Pass Labs XP-22 (10.900 euro). Nu willen we graag verwachtingen temperen. Want verwacht geen compleet andere sound, of een gigantische stap in detail of punch. Echter: het is wél een goed hoorbare stap voor wie een XP-12 bezit en deze goed kent. Pass Labs heeft namelijk op een paar vlakken winst geboekt. En die paar stappen opgeteld zorgt onder aan de streep toch voor een significante stap vooruit.

Groter beeld

Wij horen vooral een verschil in imaging – stereobeeld – ritme / prat en dynamiek. Detailniveau is vrij vergelijkbaar, al horen we soms iets meer textuur. Echter vinden we het grootste verschil de ruimte. De XP-22 weet écht meer ruimte te creëren. Meer lucht. Hij lijkt ook meer de ruimte ín te spelen dan de ’12’ die iets meer layed back speelt.

Energie

Wat tevens opvalt is de punch en energie over de gehele linie. De XP-22 is opvallend energiek in vergelijking met de XP-12. Gitaaraanslagen hebben meer energie. Wellicht komt dit doordat de voeding stiller is dan in de ’12’. Door deze extra ‘stilte’ is er meer muziek en ruimte voor dat soort details. Immers: een lagere ruisvloer betekent een grotere s/n-ratio en dus meer muziek.

Long run…

Hoe is dat nu; een weekje of twee leven met zo’n Pass Labs XP-22. Het is niet afzien… De Pass speelt gemakkelijk, eerlijk en pakt u zo bij de strot als het moet. Dat deed de dCS Bartok ook, maar op een heel andere manier. De Pass komt neutraler over, de dCS Bartok weer wat liever. Beide geven ongekend veel inzicht in de muziek. Dit is duidelijk een kwestie van: wat zoekt u? Wat voor set hebt u? Waar gaat u op tunen? Dat is helemaal aan de liefhebber natuurlijk.

Gerelateerde berichten

Benchmark AHB2

Review Benchmark AHB2

De Sound InhoudHet Amerikaanse Benchmark kennen we voornamelijk van d/a-converters. Goede dacs. Een paar jaar terug heeft het bedrijf op CES een versterker aangekondigd. Volgens hen was het concept revolutionair. Ja, dat horen we wel vaker. Maar deze keer moeten we toegeven: de AHB2 is een bijzonder ding. Op meerdere fronten. 

Q Acoustics 3050i

Review Q Acoustics 3050i luidspreker

De Sound InhoudAls we na een lange werkdag thuiskomen, vinden we twee langwerpige dozen in de hal. Dat moeten een setje vloerstaanders zijn! Hoewel we wel een beetje ‘monitornerds’ zijn, kijken we er toch naar uit om deze zuiltjes eens aan de tand te voelen. Niet in het minst omdat ze van Q Acoustics komen. […]

3 reacties

  1. Erg duur inderdaad, ongetwijfeld een geweldig apparaat, maar voor wie. Je moet echt wel een accousties goed geconditioneerde ruimte hebben om zo iets tot zijn recht te laten komen. Maar goed ik denk dat de mensen die zo’n apparaat en de bijbehorende versterkers, speakers,kabels, voeding en nog wat dure spullen ook wel het geld hebben voor een dergelijke ruimte. Ik houdt maar bij mijn cyrus xp syg met stereo 200 en pmc5.23 speakers.

  2. Erg veel geld voor een pre-amp zonder MM/MC want daar is ie denk alleen interessant voor, tenslotte is het meer een verzwakker en schakel station als een versterker, en bewandel je het analoge pad, dan gebruik je natuurlijk ook een draaitafel denk ik.

    Met verzwakker bedoel ik dat de CD speler max 2V uit geeft, en de gemiddelde eindversterker max 2V in voor volledige uitsturing, in de meeste gevallen zal de pre-amp het signaal aanzienlijk moeten verzwakken i.p.v. versterken.

Geef een reactie