De sound
Inhoud
We hebben de Pass Labs X150.8 nieuw binnen gekregen. En sjonge. Wat een rollercoaster is dat geweest zeg. De eerste dagen speelde hij geweldig, maar daarna ging het rap bergafwaarts om vervolgens weer langzaam beter te worden. We schatten in dat het na een week of drie écht in elkaar viel en de boel op klank was. Daarom hebben we ook even gewacht met deze review; we willen écht zeker zijn dat het allemaal klopt.
Snel en open
Twee woorden die voor ons synoniem staan voor deze Pass Labs X150.8 zijn snel en open. Het verschil met de Bryston is goed te horen; de Pass Labs is écht lichtvoetiger. De Bryston is echter wat ronder in het laag en midlaag (meer feedback), wat prettig kan zijn met sommige luidsprekers. De Focal krijgt bijvoorbeeld meer body mee, wat deze speaker wat vriendelijker maakt. Echter gaat het deels ten koste van de resolutie in het laag; we horen met de Pass gewoon meer gelaagdheid en detail in de lage regionen.
En dat is ook een eigenschap die we enorm zijn gaan waarderen: de gelaagdheid. Het is allemaal zo gemakkelijk te volgen en zo ongelooflijk mooi opgebouwd. Met name met de TAD komt dat prachtig naar voren. Deze speaker zit ook meer in de klasse van deze Pass Labs dan de overige kandidaten. We schatten in dat een Wilson Audio of Revel Perfoma 328 Be ook erg goed zal gaan. Beide erg detailrijke en neutraal klinkende speakers.
Wat we bij de TAD / Pass combinatie heel goed horen zijn de instrumenten zelf; de structuren, harmonischen, plaatsing en nuances. Ook horen we de karakteristieken van de Grimm en Sonnet heel goed terug: NOS versus OS dacs. Een instrument als en piano komt mooier door op NOS (meer attack en harmonischen hoorbaar), maar rock en elektronische muziek heeft weer meer vrijheid en extensie bij een OS-dac. Het zijn minuscule verschillen, maar wel (vrij gemakkelijk) hoorbaar op dit systeem. En dat geeft écht een kick.
Vochtige oogjes
Het moment dat we zeker wisten dat we de combinatie hadden gevonden die we zoeken (met de TAD), is het moment dat Bettye Swann met Then you can tell me Goodbye ging spelen… Geen audiofiel perfecte opname, maar wel zeer puur en vol met emotie. En dat zet de Pass met TAD zo perfect neer. Puur. Inzichtelijk… recht naar de ziel. We horen het zo puur dat we met de ogen dicht gewoon geloven dat ze daar staat. Ja, houd dan die vochtige ogen maar tegen! Ons is het niet gelukt.
Er zijn eerlijk gezegd maar weinig systemen die de emotie zo goed kunnen doorgeven. Het gros is ongekend duur en de helft daarvan is actief. Denk aan Grimm LS1be of de top ATC SCM-Active series. De Vivid met Halcro eindversterker kan dat ook. Maar dan zitten we in een totaal andere prijsklasse. Kortom: erg knap van deze eindversterker (en TAD speaker).
Hoi,
Allereerst dank voor het duidelijke verslag! Ik ben momenteel in het bezit van een Atoll AM400 en wil nu upgraden. Ik ben aan het twijfelen tussen de Pass Labs en de Bryston. Ik houd van een zwaar geluid, bassig met een niet te schel hoog. Ik luister veel rock en nu met de Fyne F702 mis ik soms wat warmte en middiep (weet niet precies uit te leggen) en kan het hoog (gitaarsolo’s) soms wat te op de voorgrond zijn. De Fyne heeft veel bas, maar deze wordt bijna niet aangesproken.
Hebben jullie een suggestie (of misschien een eindversterker van een ander merk)?
Hallo,
Beide zijn geweldig. De Bryston lijkt me denk ik meer waar u naar op zoek bent. Die heeft veel controle en onderin veel bass kick. En de laatste versies, 4B Cubed, zijn ook verfijnd in het hoog.
Vriendelijke groeten
Geoffrey Vanhouwaert
Alpha Audio
Hi Jaap, dank voor het interessante verslag. Wat is de achtergrond van de opmerking in de conclusie: je gaat 100 proc zeker tweaken ?. Ben daar wel benieuwd naar. Vriendelijke groet.
Hoi Jaap.
Een vraagje.
Je schrijft dat de vocal en Pass geen vrienden zijn. Echter een paar jaar terug toen je de geintegreerde INT-25 met grimm interlinks gebruikte vond je het wel oke klinken met de vocals (spiekerkabels zijn daar ook al van driade). Nu heb je een pre pro van het zelfde merk. Moet je misschien niet een andere interlink proberen? Misschien dat het daar aan licht dat ze geen vrienden zijn.
De Int25 is single ended en volledig klasse A. Dat is toch net even anders dan de X150.8 met een andere opbouw (volledig balanced).
Hallo Jaap, je hebt in de setup de m23 staan. Lijkt me dat je geen 2 eindversterkers gebruikt toch? Ben overigens wel benieuwd hoe deze 2 zich verhouden. De 32 is ook heel neutraal toch?
Hoi!
Nee… deze review gaat over de Pass Labs. M23 in de lijst was een foutje. We hebben sample video’s van beide apparaten. Ook op dezelfde speaker. Dus je kan ze vergelijken.
Het is nou eenmaal een feit dat versterkers die in klasse A kunnen spelen, warm worden. Een (bijna geruisloze fan) i.c.m flinke koellichamen kunnen het wat afkoelen. Maar met zulke vermogens, blijft het voor de fabrikant een lastige opgave.
Ik denk dat de prijs voor zo’n “audiobeest” met die hoogwaardige componenten, gerechtvaardigd is.
Je ziet gelijk dat het met grote zorg gebouwd is.
Alleen de temperatuur van 56 graden, in rust stand vind ik wel hoog. Omdat (te hoge) warmte, nooit bevordelijk is voor de componenten.
Maar goed, ik neem aan dat de fabrikant het heeft willen riskeren, om met die temperatuur net aan de “veilige” kant te blijven.
De kachelthermostaat kan dan in de kamer wellicht een graad lager.
Dat de versterker een fraai geluid zal neerzetten, ben ik wel van overtuigd.
Hij wordt warm omdat hij behoorlijk hoog in klasse A staat. Daar zal Nelson Pass wel rekening mee gehouden hebben. Echter is plaatsing met voldoende ventilatie wel belangrijk. Anders kan het te hoog oplopen, gok ik.
Ik zie deze bouwkwaliteit bijna alleen maar in de top… echt prachtig!
Ga ik geheel in mee en ik neem aan dat als de temperatuur echt gevaarlijk wordt, er dan een thermische beveiliging in werking treed.
Jazeker. Heb de sensor zien zitten. :-).