Review Neat Acoustics Ministra

• Mooi gemaakt

• Enthousiaste tweeter
  • Degelijke aansturing nodig
  • Moet wat dichter bij de wand

Prijs: € 2350

NEAT Ministra

Neat Acoustics is een relatief klein bedrijf uit Teesdale, Groot-Brittannië dat al twintig jaar ter plaatse handgemaakte luidsprekers maakt. Het bedrijf kwam de laatste jaren vooral met zijn aparte Iota lijn in het nieuws en heeft daarnaast met de Motive, Momentum en Ultimatum series een overzichtelijk assortiment. De Ministra, die vandaag op het menu staat, en de Ekstra staan los van die reeksen en vormen een mini-serie binnen Neat Acoustics.

De Neat Ministra is eigenlijk het bovenste deel van de Neat Ekstra, de slanke vloerstaander van de familie. Deze luidsprekers zijn verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen maar behouden telkens hun matzwarte voorzijde. De reden voor deze afzonderlijke voorzijde is trillingen tegengaan en op die manier kleuring te beperken. Onze versie in lichte eikfineer is elegant en tijdloos en past goed in ons modern, scandinavisch interieur. Andere uitvoeringen zijn twee soorten walnootfineer en satijnwit. Voor elk wat wils dus.

De Neat Ministra is een tweeweg monitor die wat dieper is dan gemiddeld en dat heeft zo zijn redenen. Deze monitor is namelijk voorzien van twee mid-drivers. Een zichtbare driver die in een gesloten constructie opgesteld is en een tweede onzichtbare driver waar de lucht wel weg kan langs de baspoort. Deze zogenoemde isobarische opstelling (serieel) moet in een kleine behuizing zorgen voor meer gecontroleerd laag.

De mooie bandtweeter zit eveneens in het voorste afgescheiden gedeelte. Deze monitor is zo ontworpen dat hij vooral dicht bij de wand optimaal presteert. Ideaal voor wie wat minder plaats heeft. De Ministra’s wegen elk 8kg en zitten stevig in elkaar. Het visuele contrast tussen beide delen went snel en bevalt ons na een paar weken steeds meer. De Ministra is infeite een combinatie van verschillende series. Het design komt uit de Ultimatum reeks en de materialen uit de andere reeksen.

De papieren mid-bass driver in de Ministra is de ster van deze monitor. We hebben het gevoel dat Neat met deze monitor een heel mooie balans heeft gevonden tussen punch en ballen. Het laag komt gelukkig niet traag over, iets waar we allergisch aan zijn. De tweeter zorgt voor een dynamische weergave zonder compressie maar moet voorzichtig gecombineerd worden met de ruimte en de andere componenten. In deze monitor hebben de techneuten van Neat zorgvuldig het beste uit een aantal collecties samengevoegd en al hun kennis gebruikt om een bijzondere speaker te ontwerpen.

We lezen een gevoeligheid van 86db in 4ohm en merken inderdaad dat deze monitor wel wat stroom lust. Meer zelfs, de aansturing van deze serieuze monitor is niet vrijblijvend. De Rega Aethos ging uitstekend en ook onze Benchmark set was een goeie ‘match’. Beide zijn prijzige versterkers en dat heeft de Ministra wel nodig. Hou daar rekening mee.

Winkels met Neat

Spoorstraat 18
7491 CK Delden, Overijssel, NL